عرضه پوششهای پیشرفته برای تصفیه هوا/ کاربرد در سازه های بزرگ شهری

عرضه پوششهای پیشرفته برای تصفیه هوا/ کاربرد در سازه های بزرگ شهری

http://www.bananews.ir/پژوهشگران یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نوعی پوشش پیشرفته را تولید کردند که با واکنشهایی با هوای مجاور خود موجب کاهش آلاینده ها و تصفیه هوا می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس امیرحسین کمیلی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پروژه تحقیقاتی انجام شده در این شرکت دانش بنیان، اظهار داشت: این پوششها از نوع پوششهای نانو فتوکاتالیستی و قادر است هوای مجاور خود را تصفیه کند.

وی با بیان اینکه در تولید این نوع پوششها از دی اکسید تیتانیوم (Tio2) استفاده شد، افزود: پودر نانو فتوکاتالیستی این پوشش با روش حرارتی اعمال می شود به این ترتیب که نانو ذرات این پودر حرارت داده شده و با سرعت زیاد بین ۶۰۰ تا هزار و ۶۰۰ متر بر ثانیه به سمت سازه مورد نظر پرتاب می شود.

کمیلی با تاکید بر اینکه با استفاده از این روش پوشش بر روی سطوح اعمال می شود، خاطرنشان کرد: این نوع سطوح بر روی سازه های فلزی و غیرفلزی کاربرد دارد که ضمن زیبایی بخشی به سازه و شهرها موجب کاهش آلاینده های هوا می شود.

مجری طرح در خصوص نحوه کاهش آلاینده های هوا از سوی این پوششها توضیح داد: این پوششها خاصیت فتو کاتالیستی دارند از این رو زمانی که در برابر نور قرار می گیرند، با هوای مجاور خودشان واکنش نشان می دهد و هوای مجاور خود را تصفیه می کند و آلاینده های اطراف خودش را کاهش می دهند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این پوششها قادر به تولید ترکیبات مفید هستند، ادامه داد: این پوششها با داد و ستد الکترونها با هوای مجاور خود ضمن تصفیه هوا، ترکیبات جدید و مفیدی را نیز تولید می کند.

این محقق، خود احیایی را از دیگر ویژگیهای پوششهای فتوکاتالیستی تولید شده نام برد و یادآور شد: از آنجایی که این پوششها دایما با هوای اطراف خود واکنش نشان می دهد، خود احیایی دارند از این رو دارای طول عمر بالایی هستند و پوشش اصلی از بین نمی رود.

کمیلی با بیان اینکه این نوع پوششها در اشل آزمایشگاهی تولید شده است، گفت: در مرحله آزمایشگاهی نتایج به دست آمده مطلوب بوده است و به منظور تست های میدانی نیاز است تا با همکاری شهردایها از این پوششها بر روی سازه های شهر های بزرگ و صنعتی اعمال شود و ارزیابی های مورد نظر انجام شود.

    نظرات