عطش قیر در کارخانه‌های آسفالت

عطش قیر در کارخانه‌های آسفالت

http://www.bananews.ir/رییس انجمن تولید‌کنندگان آسفالت تهران و البرز از راه‌اندازی بازار دلالی قیر اظهار نگرانی کرد و ضمن هشدار نسبت به افزایش کاذب قیمت این ماده اولیه تولید آسفالت، خواستار رسیدگی مسوولان کشور به این معضل شد.

به گفته سید جلیل طباطبایی، هم‌اکنون قیر تولید داخل به جای آنکه به دست مصرف‌کنندگان واقعی آن (کارخانه‌های آسفالت) برسد در اختیار دلالان قرار می‌گیرد و این واسطه‌ها قیر را با چند برابر قیمت به مصرف‌کننده‌ها عرضه می‌کنند طوری که این روند ممکن است به توقف فعالیت پروژه‌های عمرانی که آسفالت پرمصرف‌ترین کالا در آنها محسوب می‌شود، منجر شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طباطبایی از دولت خواست مصوب کند کارخانه‌های تولید قیر، این محصول را فقط به دارندگان پروانه تولید آسفالت تحویل دهند. سید جلیل طباطبایی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد ضمن بیان این مطلب افزود: شرکت‌های تولید قیر باید با ایجاد رانت گرانی در مراحل مختلف عرضه ، فروش ، تحویل و حمل قیر ۷۰×۶۰ که مواد اصلی تولید آسفالت را تشکیل می‌دهد، به شدت برخورد کنند. رییس انجمن آسفالت استان‌های تهران و البرز تصریح کرد: این شرکت‌ها باید به این امر واقف باشند که تنها طی نیمه تیر ماه سال‌جاری تعداد سرویس‌های بارگیری قیر ۷۰×۶۰ از ۱۴۰ سرویس در روز به ۷۰ سرویس کاهش و درمقابل کرایه حمل از تنی ۱۰ هزار توما ن به تنی ۷۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و این در حالی است که در همین مدت از عرضه و فروش قیر ۷۰×۶۰ در بورس خود داری می‌شود. جلیلی اظهار کرد: این در شرایطی است که قیری که از قرار هر تن ۶۶۸ هزار تومان به دلالان و واسطه‌گران عرضه می‌شده در جلوی پالایشگاه از قرار تنی ۸۰۰ هزار تومان خرید وفروش شده است.

وی گفت: از این راهگذر نه تنها روزانه یک و نیم میلیارد تومان به جیب چند نفر دلال و واسطه سرازیر می‌شود، بلکه به کارخانه داران آسفالت در استان‌های تهران و البرز روزانه ۷ میلیارد تومان و در مجموع بیش از یکصد میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم خسارت وارد می‌شود. رییس انجمن آسفالت می‌افزاید: تولیدکننده‌های قیر باید جهت جلوگیری از ایجاد رانت و دلال پروری و نیز اجرای قوانین و ضوابط پول شویی با در نظر گرفتن سهمیه معین بر اساس ظرفیت پروانه و ضمانت انجمن، قیر ۷۰×۶۰ را به قیمت بورس فقط به دارندگان پروانه بهره‌برداری صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت استان‌های تهران و البرز بفروشند و هر روزه قیر ۷۰×۶۰ را در بورس عرضه کنند. وی معتقد است شرکت‌ها باید به طور مدام طبق ظرفیت معمول پالایشگاه تهران که روزانه حدود ۱۴۰ تریلر قیر ۷۰×۶۰ می‌باشد، آن را بارگیری و تحویل نمایند و از فروش قیر ۷۰×۶۰ به دلالان و واسطه هایی که باعث ایجاد هرج و مرج در بازار این نوع فرآورده نفتی می‌شوند جلوگیری کنند. علاوه بر این باید از فروش قیرهای صادراتی در داخل کشور نیز به جد جلوگیری و با هر گونه دلال بازی و واسطه‌گری برخورد کنند.

    نظرات