روند پرداخت تسهیلات مسکن روستایی کند شده است

روند پرداخت تسهیلات مسکن روستایی کند شده است

http://www.bananews.ir/معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، گفت: در پرداخت ۳۰۵ فقره تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی استان وقفه ایجاد شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی روحانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: کمبود منابع مالی برخی بانک‌های استان، روند پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را کند کرده است.

وی ادامه داد: شعب بانک تجارت در هشت استان سطح کشور، از لیست بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی حذف شدند که خراسان شمالی نیز جزو آنها بوده که این امر روند پرداخت تسهیلات را با کندی روبه رو می‌کند.

روحانی بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات طرح ویژه روستایی را پنج بانک شامل ملی، تجارت، ملت، صادرات و رفاه ذکر کرد و افزود: با حذف شدن بانک تجارت ازاین لیست، در پرداخت تسهیلات به ۳۰۵ متقاضی در شعب این بانک استان وقفه ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۶۶۹ فقره تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی در قالب طرح ویژه مسکن روستایی به بانک‌ها معرفی و قرارداد منعقد شد.

روحانی اظهار کرد: از این تعداد، ۳۶۰ واحد در اسفراین، ۷۵۸ واحد در بجنورد، ۱۴۱واحد در گرمه و جاجرم، ۵۶۰ واحد در شیروان و ۴۰۰ واحد در فاروج و ۴۵۰ واحد نیز در شهرستان مانه سملقان بوده است.

وی افزود: پیش‌بینی شده است که در سال جاری هشت هزار واحد مسکن روستایی در استان با استفاده از تسهیلات، برای مقاوم‌سازی به بانک‌ها معرفی شوند.

روحانی همچنین اضافه کرد: سهم استان در بخش مقاوم‌سازی ساختمان روستایی ۵۳ هزار و ۴۵۳ واحد مسکونی بوده است که از این تعداد ۴۹ هزار و ۷۸۳ مورد به بانک معرفی شده و تعداد ۴۱ هزار و ۱۹۴ مورد نیز در مرحله‌ی انعقاد قرارداد هستند.

وی با ذکر اینکه هم اکنون۳۱ هزار و ۶۰۹ متقاضی موفق به اخذ پایان کار شده‌اند، اظهار کرد: راه‌های نامناسب روستاهای دوردست هزینه ساخت و ساز را بالا برده است بنابراین برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستاییان باید یارانه‌ای برای حمل مصالح تخصیص یابد.

روحانی درباره مشکلات روستاییان در دریافت تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی، گفت: طی امسال نرخ سود دریافت تسهیلات ازسوی بانک‌های عامل ۲۰ و گاهی ۲۱ درصد تعیین شده و این در حالی است که بر اساس مصوبه هیات وزیران، نرخ سود تسهیلات چهار درصد تعیین و ابلاغ شده است و اجرای آن نیز در نشست شورای مسکن استان در سفر وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد اما بانک‌ها هنوز این مصوبه را اجرایی نکرده‌اند.

وی افزود: البته تعیین این نرخ برای سود تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی، مقاوم‌سازی مسکن روستایی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

به گفته معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان و براساس اعلام بانک‌های استان، اجرای مصوبه مزبور هنوز توسط بانک مرکزی به سرپرستی‌ای استان ابلاغ نشده است.

وی اضافه کرد: برای حل این مشکل پیگیری‌هایی صورت گرفته و این مشکل حل خواهد شد.

روحانی درباره درخواست ضامن کارمند از روستاییان نیز توضیح داد: براساس مصوبه هیات وزیران و نیز ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات به صورت ضامن زنجیره‌ای هستند البته این امر نیز تحت تاثیر تعیین نرخ ۲۰ درصد برای سود تسهیلات ایجاد شده و با بازگشت میزان نرخ سود تسهیلات به روال قبل، این موضوع نیز حل می‌شود.

روحانی درباره مشکل بالابودن هزینه‌های ساخت مسکن در روستاهای دوردست، نیز اظهارکرد: ساکنان در روستاهای دوردست و صعب العبور باید هزینه‌های بسیاری برای انتقال مصالح بپردازند و البته این امر نیز رغبت ساکنان این روستاها به مشارکت در مقاوم‌سازی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: مردم این روستاها در مقایسه با ساکنان روستاهای حاشیه شهرها، هزینه‌های بیشتری را متحمل می شوند که در این زمینه شایسته است روستاییان با دریافت یارانه حمایت شوند.

    نظرات