طراحی و ساخت سیستم پیشرفته کنترل هوشمند موتورخانه

طراحی و ساخت سیستم پیشرفته کنترل هوشمند موتورخانه

http://www.bananews.ir/دانشجوی نخبه کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان موفق به طراحی و ساخت سیستم پیشرفته کنترل هوشمند موتورخانه شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این دانشجوی نخبه دانشگاه کاشان، در خصوص قابلیت های این سامانه گفت: سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، سامانه ای است که از طریق آن تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز حرارتی داخل ساختمان به کارگرفته می شوند.

بلورکاشانی افزود: تشخیص این نیاز از طریق سنسورهای داخل و خارج ساختمان و با توجه به شرایط محیطی توسط سیستم هوشمند انجام می پذیرد، این امر باعث می شود تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت موتورخانه میزان استهلاک تجهیزات کاهش یافته و آسایش حرارتی داخل ساختمان در حد استاندارد خود تنظیم شود.

وی با بیان اینکه امروزه به دلیل عدم کارایی دقیق و محدودیت های کنترل های دستی، استفاده از این سامانه امر ضروری است، اظهار داشت: ایجاد دمای مطلوب در ساختمان، استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها، قابلیت عملکرد برنامه ریزی زمانی، کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری و بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی، عدم نیاز به اپراتور دائمی ساختمان، امکان مانیتورینگ (نمایش) و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل سیستم و امکان مشاهده مشکلات اساسی موجود در موتورخانه بر روی نمایشگر دستگاه به دلیل وجود سیستم عیب یاب از ویژگی های این سامانه است.

مدیر عامل شرکت هوپاد گستر صنعت کاشان در گفتگو با مهر ضمن اشاره به کاهش انرژی های تجدید ناپذیر در جهان و افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: این سیستم میزان مصرف انرژی گاز را ۳۰ تا ۴۵ و برق را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

بلورکاشانی با بیان اینکه مراحل ثبت این سیستم در دست بررسی است، تصریح کرد: این سیستم با دریافت اطلاعات از سنسور حرارتی نصب شده در ضلع شمال و داخل ساختمان لحظه به لحظه اطلاعات محیط بیرون ساختمان را اندازه گیری و با تشخیص نیاز حرارتی ساختمان با استفاده از سنسور نصب شده در داخل ساختمان یک نمودار حرارتی که تابعی از شرایط محیط خارج ساختمان می باشد را تعریف و تا برقراری شرایط مطلوب در تابستان و یا زمستان، تجهیزات موتورخانه را راهبری می کند.

این دانشجوی نخبه و برگزیده جشنواره خوارزمی از جمله فواید استفاده از سیستم های کنترل هوشمند را کاهش مصرف گاز و برق و آب (به خصوص در اماکن اداری)، کاهش مصرف انرژی در زمان پیک بار (پیک زدایی) و کاهش بار تحمیلی به نیروگاهها و پالایشگاهها، کاهش آلاینده های زیست محیطی و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی، کاهش صدمات وارده به لایه ازن به دلیل کنترل سیستم های حرارتی و کاهش آلاینده های مربوط به سوخت مشعل ها وکاهش میزان واردات سوخت و کاهش خروج ارز از کشور ذکر کرد و افزود: این سامانه همچنین در مرغداریها و گلخانه ها نیز قابل نصب و از طریق تلفن همراه و اینترنت قابل کنترل است.

وی با اشاره به اینکه مشابه خارجی این دستگاه موجود است، خاطرنشان کرد: قیمت مشابه خارجی این دستگاه چهار برابر قیمت داخلی است.

این دانشجو با ثبت شرکت هوپاد گستر صنعت و ایجاد زمینه اشتغال برای ۶ نفر با همکاری مرکز رشد دانشگاه کاشان قصد دارد تا این سامانه پیشرفته را به صورت انبوه وارد بازار نموده تا گامی در راستای تحقق شعار تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی بردارد.

    نظرات