نوسان قابل توجه در بازار خرید و فروش وام مسکن

نوسان قابل توجه در بازار خرید و فروش وام مسکن

http://www.bananews.ir/در حالی که به اعتقاد کارشناسان، خرید وام‌های مسکن نمی‌تواند بخش قابل توجهی از قیمت فعلی مسکن را پوشش دهد، پس از آغاز فصل نقل و انتقالات و گران‌تر شدن قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و خرید و فروش، این روزها نوسان قابل توجهی در معاملات بازار وام مسکن ایجاد شده‌ است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) قیمت خرید وام ۲۰ میلیون تومانی در بازار آزاد از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. همچنین قیمت خرید وام ۱۸ میلیون تومانی نیز از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نوسان بوده و به اعتقاد دلالان این حوزه، دلیل عمده این نوسان هم‌زمانی فصل نقل و انتقالات و ماه رمضان است.

بر اساس این گزارش، در آغاز فصل نقل و انتقالات با افزایش حجم معاملات شاهد افزایش تقریبی ۴۰۰ هزار تومانی در قیمت خرید وام‌های ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی مسکن بوده‌ایم. این در حالی است که مردم تمایل چندانی به انجام جابه‌جایی‌ها در ماه رمضان ندارند. از این رو تداخل این دو عامل موجب ایجاد نوسان در بازار خرید و فروش وام مسکن شده‌ است.

بسیاری از دلالان در این حوزه برای جلب نظر متقاضی قیمت‌ها را مجددا تا میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کاهش داده‌اند. این در حالی است که برخی از آنان طی دو هفته اخیر قیمت‌ها را در حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش داده‌اند.

در حالی که این وام‌ها و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن به راحتی در بازار آزاد به صورت غیر قانونی و غیر اصولی خرید و فروش می‌شود، قیمت آن در فصل نقل و انتقالات با نوسان قابل توجهی مواجه بوده است.

خرید و فروش این وام‌ها و انتقال آن به صورت قولنامه‌ای بوده و در صورت بروز هر مشکلی نظیر فوت برای یکی از طرفین فروشنده و خریدار، مشکلات حقوقی و قضایی بسیاری را به وجود می‌آورد.

در کلان‌شهرهایی نظیر تهران که مسکن با قیمت هر متر کمتر از دو میلیون تومان یافت نمی‌شود، عرضه وام‌های ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی در خوشبینانه‌ترین حالت، تنها ۱۰ درصد از قیمت مسکن را پوشش می‌دهد. این درحالی است که در دنیا وام‌ها ۹۰ تا ۹۵ درصد از قیمت مسکن را پوشش می‌دهند و اقساط آن در حد پرداخت اجاره‌بها است.

    نظرات