ماراتن آهنی‌ها در دقیقه ۹۰

ماراتن آهنی‌ها در دقیقه ۹۰

http://www.bananews.ir/پس از آنکه بازار آهن ۳ روز ابتدایی هفته گذشته را با کاهش قیمت آهن آلات سپری کرد، انتشار خبری در خصوص تصمیم بانک مرکزی در فرآیند تخصیص ارز به کالاهای مربوط به گروه‌های سوم به بعد، از آخرین ساعات روز سه شنبه تقاضاهای عقب‌نشینی کرده را به بازار برگرداند. این موضوع باعث شد میانگین نرخ پیشنهادی کارخانه‌ها هم در روز چهارشنبه با رشد روبه‌رو شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شنیده‌ها از آن حکایت دارد که تخصیص ارز به کالاهای گروه سوم به بعد منوط به درج واژه «ارز مرجع» در اوراق و تایید مجدد شده و اگرچه برخی معتقد بودند این موضوع تغییر خاصی در شرایط واردات کالاهای مذکور ایجاد نمی‌کند، اما در ذهن بعضی از خریداران این پیش بینی را ایجاد کرد که در صورت صحت این موضوع واردات شمش فولاد که در گروه سوم تخصیص ارز قرار دارد با فرآیند طولانی‌تری مواجه می‌شود و در نهایت این پیش‌بینی‌ها، نتیجه معادلات قبلی بازار را برهم زد.

در نتیجه میانگین قیمت میلگرد سایز نرمال که به ۱۵۳۵ تومان رسیده بود دوباره اوج گرفت و به ۱۶۱۰ تومان رسید. تیرآهن نرمال هم با ۳ تا ۴ هزار تومان افزایش نرخ در هر شاخه روبه‌رو شد. البته مثل همیشه، التهاب روانی در بازار بر تیرآهن سنگین تاثیر بیشتری گذاشت، به طوری که تیرآهن سایز ۲۷ در هر شاخه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

تقاضاهای کاذب و هیجانی

گفته‌ها حاکی از آن است که بیشتر درخواست‌های خرید که از بعدازظهر روز سه‌شنبه شروع شده با آدرس انبار در بازار پیشنهاد شده که نشان می‌دهد خریدها نه به دلیل بالا رفتن میزان تقاضای مصرفی، بلکه به دلیل تقاضاهای هیجانی و ناشی از پیش‌بینی‌های مبتنی بر فاکتورهای تاثیرگذار اقتصادی همچون ارز بوده است.

بسیاری از معامله‌گران و دست‌اندرکاران تولید معتقدند به دلیل مشخص نبودن برخی برنامه‌ها، اصولا تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران، تولیدکننده‌ها و حتی نوسان‌گیران بازار مشکل شده، از این رو با کوچک ترین خبری که حتی می‌تواند چندان تاثیری هم به واقع در بازار نداشته باشد، تصمیم‌ها تغییر کرده و جهت بازار به سرعت عوض می‌شود که نمونه آن نوسان یکباره در روند قیمت‌ها طی این هفته بود، به طوری که حتی کاهش نرخ یکی از تولیدکننده‌های خصوصی که تاثیر زیادی در بازار دارد هم نتوانست مقاومتی در برابر این جریان باشد.

البته از سوی دیگر همچنان معامله‌گران قدیمی بازار معتقدند که نباید خریداران تحت تاثیر این روند قرار بگیرد؛ چرا که در حال حاضر تفاوت میان نرخ شمش و محصول نهایی به شدت زیاد شده و علاوه بر آن روند قیمت کالاهای مختلف فولادی - میلگرد، نبشی، ناودانی، تیرآهن و ورق - به هیچ وجه از منطق طبیعی پیروی نمی‌کند. به عقیده این افراد نوسان غیر منطقی قیمت محصولات فولادی در هر شرایطی هم که قرار داشته باشیم، در هر صورت به ضرر بازار خواهد بود و در نهایت ضرر معامله گران را به همراه خواهد داشت.

عرضه‌های بورس بازار را متعادل می‌کند؟

طی هفته گذشته در غیاب عرضه‌های ذوب‌آهن قیمت دیگر محصولات فولادی در بورس کالا روند صعودی داشت، اما بازار در انتظار عرضه‌های ذوب آهن در این هفته است و این احتمال وجود دارد که بالا بودن عرضه تا حدودی روند رو به رشد قیمت بازار آزاد را متوقف کند، اما این پیش‌بینی هم در صورتی است که تقاضا در بورس، خیلی بالاتر از عرضه نباشد. با این اوصاف همچنان مهم‌ترین تقاضای معامله‌گران بالارفتن انگیزه عرضه در بورس و تنوع فولادسازان است که شاید در شرایطی که کشف قیمت‌ها اسیر بازارسازی و هیجان‌های کاذب می‌شود، معاملات بورس بتواند بیش از پیش مبنای قیمت‌گذاری و کشف نرخ‌ها در بازار باشد.

    نظرات