انتقاد هنرمند پیشکسوت از نصب مجسمه های بی کیفیت چینی در تهران

انتقاد هنرمند پیشکسوت از نصب مجسمه های بی کیفیت چینی در تهران

http://www.bananews.ir/هنرمند مجسمه ساز پیشکسوت از تداوم نصب مجسمه های بی کیفیت چینی در خیابان ها و میادین شهر تهران انتقاد کرد و گفت:این آثار هیچ تناسبی با فرهنگ ،تاریخ ،پیشینه و سنت ایرانی ما ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'نادر قشقایی' روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:نبود بهره گیری از توانانی های هنرمندان مجسمه ساز ایرانی که استعداد خلق آثار ارزشمندی را دارند،آسیب جدی به این هنر و فعالان مجسمه سازی است.

وی آلودگی بصری تهران را بیش از آلودگی صوتی دانست و ادامه داد:به شخصه وجود تعدادی از این مجسمه ها را در مناطق ۷،۵،میدان قندی و زیر پل چوبی تهران دیده ام و به نظرم این آثار هیچ نمادی از فرهنگ،هنر و تاریخ ایران درخود ندارند.

این هنرمند مجسمه ساز،نصب آثار چینی بی کیفیت و فاقد جلوه های هنری را تهدید زیبایی بصری شهر تهران دانست و گفت:بسیاری از دانش آموختگان و متخصصان رشته مجسمه سازی بجز حضور در تعداد محدودی از جشنواره ها و دوسالانه های دولتی،چندان فرصت کار و خلق اثر ندارند و این به معنی هدر رفتن استعدادها و توانانی های آنهاست.

به گفته سازنده مجسمه انتفاضه میدان فلسطین،لازم است مسوولان فرهنگی و متولیان امور شهری فکری به حال مشکلات این بخش کنند و به فکر فراهم کردن چشم اندازهای زیبای فرهنگی و هنری برگرفته از نمادهای ایرانی در سطح شهر باشند.

سازنده مجسمه شهید همت یادآور شد:هنر مجسمه سازی هرگز در طی سی و چند سال گذشته تضادی با ارزش ها و ایدئولو‍ژی جامعه نداشته و حتی ‍در جریان انقلاب اسلامی،جنگ تحمیلی و تمام دوران های سرنوشت ساز کشور،با خلق آثار ماندگار به حفظ و ثبت ارزش ها و آرمان های آن کمک کرده است.ضمن اینکه هنرمندان این رشته در رقابت های جهانی هم افتخارات و جوایز ارزشمندی کسب کرده اند.

هنرمند پیشکسوت عرصه تجسمی نگرانی این روزهای خود را بی توجهی به هویت هنرمندان مجسمه ساز عنوان کرد و توضیح داد:هنرمندان نیز از بخشی از جامعه هستند و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم،در روند زندگی آنها نیز وجود دارد و بسیاری از آنها با مسائل و مشکلات کاری،درمانی و بیمه ای دست به گریبانند از این رو نیازمند توجه و حمایت مادی و معنوی مسوولان هستند.

قشقایی همچنین به ساخت سردیس شهدا در بوستان ولایت تهران اشاره کرد و گفت:قرار است بیش از ۱۰۰ سردیس شهید دفاع مقدس به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری و حمایت حوزه هنری ساخته و در بوستان ولایت تهران نصب شود.

از این تعداد مجسمه، نیم تنه ۲۰ تن از سرداران شهید را هنرمندان مجسمه ساز ساخته و تحویل شد.

مسوول بخش مجسمه سازی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت که این مجسمه ها به صورت گچی ساخته شده و قرار است حوزه هنری آنها را به برنز تبدیل کنند تا برای نصب در فضای عمومی کیفیت و دوام لازم را داشته باشد.

به گفته این هنرمند،مجسمه های نیم تنه مربوط به چهره سرداران و شهدای شاخص دوران دفاع مقدس است و تلاش شده تا با ساخت این مجسمه یاد این شهیدان بزرگوار حفظ و به نسل های آینده نیز به عنوان میراث داران این رشادت ها منتقل شود.

    نظرات