پایان تب معاملات مسکن

پایان تب معاملات مسکن

http://www.bananews.ir/نتایج رفتار طرف‌های عرضه و تقاضا در بازار تابستانی معاملات مسکن نشان می‌دهد: تب خرید‌ مسکن که سال گذشته بالا گرفته بود و باید مطابق دوره‌های رکود-رونق، در این فصل به اوج می‌رسید، برخلاف انتظار، رو به سرد شدن گذاشته است. تعداد قراردادهایی که برای خرید واحد مسکونی در بنگاه‌های املاک شهر تهران طی تیرماه ۹۱ به ثبت رسیده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد کاهش یافته و در مقایسه با خرداد امسال حدود ۵ درصد افت کرده است. به اعتقاد مشاوران ‌املاک، رخوت به‌وجود آمده در بازار، موتور رشد قیمت مسکن را که فصل بهار دور گرفته بود، تحت کنترل درآورده است. بازار مسکن در اولین ماه از فصل واقعی نقل‌وانتقالات ملکی، به قدری بی‌تحرک بود که می‌توان برای توصیف آن از عبارت «یخبندان» استفاده کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نتایجی که از رهگیری معاملات مسکن در ۳۰ روز اول تابستان به دست آمده است، نشان می‌دهد: در شهر تهران خرید‌وفروش واحدمسکونی ۲۰ درصد افت کرده و حتی پیش‌خرید که در فصل بهار به مسیر میان‌بر و تا حدودی کم‌هزینه برای متقاضیان مسکن تبدیل شده بود، هم‌اکنون کم‌رونق شده است.

رخوت به وجود آمده در بازار مسکن اگرچه موتور رشد قیمت‌مسکن را که بهار امسال روشن شده بود کند کرده، اما این اتفاق برخلاف پیش‌بینی‌هایی است که پارسال به عنوان اولین سال رونق معاملات ملکی، درباره بازار۹۱ مطرح شد.

تجربه دوره‌های رکود و رونق در بازار مسکن نشان داده، عمر گرمای معاملات مسکن حداقل دو سال پیاپی است، اما ظاهرا این روال برای امسال به هم خورده و در حالی که باید حجم خرید‌وفروش فصل به فصل بیشتر شود کمتر هم شده، طوری که در تیرماه تعداد معاملات خرید مسکن در تهران حدود ۵ درصد نسبت به خردادماه افت کرده است.

آن‌‌طور که سامانه رهگیری معاملات املاک در تهران اعلام کرده است: در تیرماه امسال حجم کل معاملات مسکن -شامل خرید و اجاره و پیش‌خرید- ۱۶درصد نسبت به تیرماه سال قبل افزایش یافته که در این میان، معاملات خرید با افت ۲۰ درصدی روبه‌رو شده، معاملات اجاره دو برابر شده و حجم قراردادهای پیش‌خرید نیز ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است که این ارقام اگر با نرخ رشد معاملات فصل بهار مقایسه شود، نزول تابستانی بازار کاملا مشهود است.

سامانه رهگیری پیش‌تر گزارش داده بود: در فصل بهار۹۱ مجموع معاملات مسکن در تهران ۲۲ درصد افزایش یافته و خرید و اجاره و پیش‌خرید نیز به ترتیب افت ۱۵ درصدی و رشد ۲۱۷ درصدی و صعود۶۶ درصدی در مقایسه با بهار۹۰ داشته است.

از سوی دیگر در تیرماه سال۹۰ رشد بازار مسکن به حدی بالا بود که کل معاملات ۴۷درصد افزایش، خرید ۴۲ درصد افزایش و پیش‌خرید ۱۲۱ درصد افزایش پیدا کرد.

به این ترتیب، اشتیاقی که پارسال همین موقع در بازار خرید مسکن به وجود آمده بود، هم‌اکنون رو به سردی گذاشته و در عین حال امسال با تغییر فصل، تغییری در حجم معاملات ایجاد نشده است که این دو رویداد می‌تواند علائمی از رکود زودرس باشد.

براساس آنچه مشاوران‌املاک شهر تهران در سامانه رهگیری معاملات مسکن ثبت کرده‌اند، در تیرماه امسال ۲۵ هزار ۶۰۰ فقره انواع قرارداد ملکی در بنگاه‌ها تنظیم شده است که از این تعداد، ۱۳ هزار و ۸۰۰ فقره قرارداد برای خرید مسکن، ۱۰ هزار و ۵۰۰ فقره برای اجاره و ۹۴۰ فقره نیز برای پیش‌خرید واحدمسکونی بوده است.

معاملات مسکن در اولین ماه تابستان امسال تغییر خاصی در مقایسه با آخرین ماه خرداد نداشته است. در خردادماه حجم کل معاملات مسکن در شهر تهران رقمی معادل ۲۴ هزار و ۶۰۰ فقره قرارداد بود و خرید‌وفروش نیز در حد ۱۳ هزار و ۹۵۳ فقره انجام شد. همچنین در حوزه پیش‌خرید نیز ۹۲۴ فقره قرارداد در بنگاه‌ها برای پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده تنظیم شد.

رییس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران علت افت معاملات مسکن در تیرماه امسال را ناشی از افزایش قیمت‌مسکن در بهار، ثبت‌نام مسکن‌مهر در شهر جدید پردیس و همچنین برخی تحولات سیاسی عنوان می‌کند.

شرایطی که در ۳۰ روز اول تابستان در بازار مسکن حاکم شد به‌طور قطع با ابعاد بیشتری در ماه مرداد به دلیل افت طبیعی معاملات ناشی از ماه رمضان، تکرار خواهد شد.

مشاوران‌املاک درباره نتیجه آنچه در اولین ماه تابستان بر سر معاملات مسکن آمد، می‌گویند: رشد قیمت مسکن در تهران که در فصل بهار سرعت گرفته بود، فوق‌العاده کند شده است.

این دلالان همچنین تصریح می‌کنند: هم‌اکنون در بازار ملک هر دو گروه خریدار و فروشنده، کناره‌گیری کرده‌اند و در حاشیه بازار فقط درباره قیمت‌ها پرسش می‌کنند، بدون آنکه قصد جدی به انجام معامله داشته باشند.

دنیای اقتصاد

    نظرات