پیشگامی ایران در حذف مواد مخرب لایه اوزن/ از تعهد 32 درصد جلوتر هستیم

پیشگامی ایران در حذف مواد مخرب لایه اوزن/ از تعهد 32 درصد جلوتر هستیم

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون گفت: در راستای پروژه مدیریت حذف مواد مخرب لایه ازن ایران اجازه داشت تا سال 2022 فقط 247 تن از گازهای مخرب استفاده کند اما آنرا به 123 تن کاهش دادیم یعنی 32 درصد از تعهدات خود جلوتر هستیم و این مورد قدردانی سازمان ملل قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، ابراهیم حاجی زاده در سی و ششمین سالگرد پروتکل مونترال که به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد افزود: هدف پروتکل مونترال این است که کشورها بتوانند مواد مخرب لایه ازون را کاهش دهند که در این راستا در مراحل مختلفی کشورها آنرا امضا کردند و موظف به اجرای آن هستند .

وی اظهار داشت: در سال 1386 اولین مصوبه این پروتکل در مجلس شورای اسلامی پذیرفته شد و بعد از آن دولت ها موظف به انجام آن شدند ، البته بعد از آن اصلاحیه های زیادی به این پروتکل زده شد که مورد امضای اعضا گرفت و بر این اساس متعهد به اجرای آنها هم شدند .

حاجی زاده ادامه داد: در چند سال اخیر توانستیم 9 هزار و 800 تن مواد مخرب لایه ازون را در بخش های صنعتی و کشاورزی در کشور حذف کنیم که این میزان در هزار و 387 واحد انجام شد و از این لحاظ جزو کشورهای پیشرو هستیم و مورد قدردانی سازمان ملل نیز قرار گرفتیم .

وی اظهار داشت: یکی از مباحث اصلی در روند اجرای پروتکل مونترال حذف فیزیکی مواد است که در طی سال های گذشته موفق به اجرای آن شدیم و مقرر شد که در فاز دوم هم 162 تن از این مواد را حذف کنیم که این میزان را هم مانند فاز اول با همکاری سازمان ملل، نهادهای بین المللی و استان ها بتوانیم انجام دهیم .

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون درباره چهارچوب فعالیت های پیشرو این پروتکل گفت: تجهیز نهایی 54 واحد از واحدهای تحت پوشش پروژه ، ارائه تجهیزات به سه واحد تولیدی در بخش تبرید تجاری برای تغییر خط تولید و تامین تجهیزات برای دومین مرکز توزیع مبرد جایگزین برخی از این اقدامات است .

توانستیم 9 هزار و 800 تن مواد مخرب لایه ازون را در بخش های صنعتی و کشاورزی در کشور حذف کنیم که این میزان در هزار و 387 واحد انجام شدوی با تاکید بر لزوم داشتن قانون دراین زمینه گفت: اگر قانون نداشته باشیم قطعا کارها درست پیش نمی رود بر این اساس باید قوانین محکمی به ویژه در زمینه سهمیه بندی گازها داشته باشیم، درواقع اجرای کامل تعهدات کشور در قبال ماده 4 پروتکل مونترال و اصلاحیه مونترال و تداوم اجرای سیستم صدور مجوز واردات و صادرات مواد مخرب لایه ازون و سیستم سهمیه بندی واردات سالانه برای هیدروکلروفلورو کربن ها با همکاری ارگان ها و سازمان های دیربط از طریق پنجره واحد تحارت گمرک ایران ضروری است .

حاجی زاده ادامه داد: اعمال ممنوعیت توسعه و احداث واحدهای جدید مبتنی بر هیدروکلروفلورکربن ها، اعمال ممنوعیت واردات کالاهای سرماساز مبتنی بر گاز آر 22، اجرای سیستم صدور مجوز واردات از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک ایران و ادارات کل 12 استان برای تجهیزات مبتنی بر مواد مخرب لایه ازون و استفاده از سیستم بر خط ( انلاین) برای تبادل اطلاعات بین کشورهای وارد کننده و صادر کننده برخی دیگر از مواردی است که در وضع قوانین دیده شده است .

وی درباره فعالیت های جاری در اجرای پروتکل مونترال گفت: تهیه و ارسال گزارش های واردات و صادرات مواد مخرب لایه ازون به دبیرخانه ازون و صندوق کمک های چند جانبه پروتکل مونترال، انجام ممیزی سالانه توسط شرکت ممیزی بین المللی درباره میزان واردات و مصرف مواد نخرب لایه ازون و ارائه به دبیرخانه ازون، همکاری با آژانس های اجرایی سازمان ملل، همکاری های منطقه ای و بین المللی در قالب شرکت نمایندگان طرح ملی حفاظت از لایه اوزن در نشست های بین المللی و منطقه ای به منظور بحث و تبادل نظر در موضوعات مروبطه و سیاست گذاری های لازم برخی دیگر از اقدامات جاری این پروتکل است .

مدیر دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازون ادامه داد: کشور ما دراین راستا تعهداتی دارد که تکمیل اجرای فاز دو ، تدوین فاز سه، تعریف و اجرای پروژه های به کار گیری جایگزین مواد مخرب لایه ازون در صنعت تهویه مطبوع، ارتقاء دانش فنی ، پایش و اجرای فعالیت ها در مرحله سوم، ارائه کمک های فنی از طریق آژانس های اجرایی همکار و بررسی مفاد اصلاحیه کیگالی و برنامه های لازم برای تصویب آن در دولت و مجلس برخی از تعهدات کشور در این راستا است .

به گفته وی اصلاحیه کیگالی کشورهای عضو را متعهد به کاهش تدریجی مصرف و در نهایت حذف واردات و مصرف هیدروفلورکربن ها می کند .

وی افزود: برای کشورهای در حال توسعه که ایران هم شامل آنها می شود برنامه زمان بندی در راستای تثبیت میزان مصرف هیدروفلورکربن ها تعیین شده است که بر اساس آن باید کشورها تا سال 2032 کاهش 10 درصدی ، سال 2037 کاهش 20 درصدی، سال 2042 کاهش 30 درصدی و تا سال 2047 کاهش 85 درصدی گازهای مخرب لایه ازون را داشته باشند .

وی تاکید کرد: در مجموع ایران از مفاد این پروتکل مونترال جلوتر است به طوری که قرار بود تا سال 2022 اجازه مصرف 247 از این گازها را داشت اما آنرا به 123 تن کاهش دادیم.

پروتکل مونترال

پیمان مونترال یا پروتکل مونترال در مورد موادی که باعث تخریب لایه ازون می‌شوند، یک معاهده بین‌المللی است که برای محافظت از لایه ازون با خاتمه دادن به تولید مواد بی‌شماری که مسئول کاهش ازون هستند طراحی شده‌ است. این توافق‌نامه در تاریخ 26 اوت 1987 انجام شد و پس از نخستین جلسه در هلسینکی، مه 1989، در 16 سپتامبر 1989 به اجرا درآمد. از آن زمان تاکنون 9 مورد تجدید نظر انجام داده‌ است، در نتیجه این توافق بین‌المللی، سوراخ ازون در ناحیه قطب جنوب به آرامی در حال بهبود است، پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهند که لایه ازون بین سال‌های 2050 تا 2070 به سطح سال 1980 باز خواهد گشت .

کشورها متمم کیگالی را تصویب کنند

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت در روز جهانی حفاظت از لایه اوزن گفت: از همه کشورها می خواهم که متمم کیگالی در پروتکل مونترال را تصویب کنند، دنیایی بسازید که در آن همه بتوانند پیشرفت کنند

آنتونیو گوترش افزود: معاهدات بین المللی برای حفاظت از لایه اوزن تفاوت چشمگیر و محسوسی در حفاظت از مردم و کره زمین ایجاد کرده است که این قدرت اقدامات چندجانبه را نشان می دهد، این نتایج نوید این را می دهد که با هم می توانیم از بدترین تغییرات اقلیمی جلوگیری کنیم و جهانی پایدار و تاب آور بسازیم .

وی اظهار داشت: محدود کردن افزایش دمای کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد در صورتی که سریعا و با جدیت اقدامات پیشگیرانه اقلیمی را تسریع کنیم، هنوز امکان پذیر است. من یک پیمان همبستگی اقلیمی و یک دستور سریع الاجرا برای کمک به تحقق این امر پیشنهاد کرده ام، من از همه رهبران می‌خواهم که با همکاری هم آنها را به مرحله اجرا درآورند و با حمایت از متمم کیگالی در پروتکل مونترال و محدود کردن استفاده از هیدروفلوئوروکربن‌های گرم‌کننده زمین، از این تلاش‌ها حمایت کنند .

دبیر کل سازمان ملل متحد ادامه داد: تصویب و اجرای کامل متمم کیگالی می تواند تا سال 2100 از افزایش دما تا 0.5 سانتی گراد جلوگیری کند. ترکیب اقدامات حذف گازهای گرم کننده زمین با اقدامات افزایش بهره وری انرژی در تجهیزات خنک کننده می تواند این رقم را دو برابر کند .

وی گفت: من از همه کشورها می خواهم که این متمم را تصویب کنند و از دولت‌ها، رهبران کسب‌وکارها، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها، گروه‌های جوانان، جوامع محلی و دیگران می‌خواهم که تلاش‌هایشان برای ایجاد تغییر واقعی و اطمینان از حمایت کشورهای در حال توسعه برای انجام این کار را افزایش دهند .

آنتونیو گوترش تاکبد کرد: بیایید از کنوانسیون وین و پروتکل مونترال استفاده کنیم تا جهانی بسازیم که در آن انسان ها، طبیعت و کره زمین با هم رشد کنند .
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات