آلودگی هوای خوزستان ۲۳ برابر حدمجاز

آلودگی هوای خوزستان ۲۳ برابر حدمجاز

http://www.bananews.ir/مردم خوزستان امروز با هوایی به شدت آلوده مواجه شده اند به گونه ای که میزان غلظت آلودگی اهواز به ۲۳ برابر حد مجاز است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امروز شدت هوا به گونه ای است که مردم روزه دار اهواز حتی قدرت نفس کشیدن را ندارند و آنها در حال تجربه کردن بدترین وضع آب و هوایی هستند.

براساس اعلام سازمانهای جهانی، وقتی غلظت گرد و غبار به ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب برسد وضع هوا به مرز هشدا می رسد ولی هم اکنون غلظت آلودگی در شهرهای مختلف استان خوزستان بسیار بالاست هر چند ظاهرا خبری از اعلام تعطیلی ادارات نیست.

تا ساعت هشت امروز غلظت هوا در شهر آبادان یک هزار و ۶۳۹ میکروگرم بر مترمکعب، در شهر اهواز سه هزار و ۴۷۱ میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده است که این آمار نشان می دهد آلودگی هوا طبق استانداردهای جهانی در اهواز ۲۳ برابر حد مجاز است.

اگر غلظت گرد و غبار به ۶۲۵ میکروگرم بر مترمکعب شرایط هوایی کاملا ناسالم و برای زندگی مردم خطر آفرین است.

گرد و غبار در اهواز

سازمان محیط زیست به مردم خوزستان توصیه کرده برای کاهش میزان آلودگی هوا از برخی گیاهان طبیعی در منازل خود استفاده کنند زیرا آنها می توانند تا حدودی هوای داخل منازل را پاک کنند.

از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه های هوایی ریه ها می شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن رسانی ریه به بافتها به خصوص قلب می شود و این امر بی نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماریهای قلبی را درپی دارد.

همچنین در دراز مدت ذارت بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می کند. از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است. ریه سالمندان از کار کرد طولانی و تغییر در دستگاه تنفسی دچار فرسودگی شده است.

در همین خصوص به سالمندان توصیه می شود تا حد امکان از منزل خارج نشوید و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند همچنین اگر بیماریهای زمینه ای قلبی دارید به هیچ وجه خود را در معرض آلودگی قرار ندهید در صورت علائم تنگی نفس و احساس خفگی و تهوع و سر درد شدید فورا به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

سالمندان در فضاهای آلوده از تنفس عمیق خودداری کنند. به سالمندان، کودکان زیر هشت سال، بیماران تنفسی و زنان بار دار اکیدا توصیه می شود در موقع آلودگی از منزل خارج نشوند.

همچنین افراد باید به صورت جدی از انجام فعالیتهای ورزشی خودداری کنند چون فعالیت ورزشی باعث افزایش ضربان قلب و تنگی نفس و متعاقب آن افزایش ورود هوای آلوده به ریه ها می شود ضمن اینکه در صورت ضرورت هنگام خروج از منزل از ماسک مناسبی که دهان و بینی را کامل بپوشاند استفاده شود.

    نظرات