۳ علت رکود معاملات مسکن

۳ علت رکود معاملات مسکن

http://www.bananews.ir/افزایش سود اوراق مشارکت، پیش فروش برخی از محصولات در بازارهای سرمایه، افت ارزش بودجه خرید متقاضیان مسکن و همچنین افزایش میزان عرضه ملک نسبت به حجم تقاضا باعث شده تا رکود سنگینی در بازار معاملات مسکن حاکم شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این روزها برخی از بازارهای سرمایه‌گذاری به اندازه‌ای در بازدهی مثبت سرمایه‌گذاری سریع عمل می‌کنند که اکثر سرمایه‌گذاران بازار مسکن را نیز جذب خود کرده‌اند.

یکی از مشاوران املاک فعال در شرق تهران در این باره به دنیای اقتصاد گفت : در حال حاضر ۳ علت باعث شده است تا بازار مسکن با رکود مواجه شود‌، اولین دلیل را می‌توان افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن در مقایسه با ابتدای سال‌جاری عنوان کرد و این موضوع باعث شد تا ارزش بودجه خریداران دچار افت محسوس شود. برای مثال اگر یک متقاضی قدرت خرید یک واحد ۹۵ متری را برای خود مهیا کرده بود حال چاره‌ای جز خرید واحد ۷۵ متری ندارد.

وی دومین علت رکود بازار را اقدام دولت اعلام کرد و افزود: از یک سو دولت سود اوراق مشارکت را افزایش داد و از طرف دیگر برخی از شرکت های خودروسازی دست به پیش فروش محصولات خود زده‌اند و این ترفند هم باعث شده تا سرمایه‌گذاران به بازار پیش خرید چنین محصولاتی رو بیاورند.

جعفریان خاطرنشان کرد: زمزمه اجرای طرح تفصیلی از امسال نیز بهانه‌ای شد تا یکسری از سازنده‌ها و مالکان برای عدم برخورد با چنین طرحی، سال گذشته اقدام به دریافت مجوز ساخت بکنند و موفق هم شدند. حالا این دسته از سازنده‌ها و مالکان که بدون برخورد با قوانین جدید طرح تفصیلی ساخت واحدهای خود را شروع کرده‌اند یا اینکه به اتمام رسانده‌اند با نبود مشتری مواجه شده‌اند. همین مساله باعث شده تا میزان عرضه با حجم تقاضا برابری نداشته باشد.

این بنگاهدار درباره اینکه اگرچه عرضه بیش از تقاضا است اما قیمت فروش همچنان ثابت باقی مانده است، تاکید کرد: قیمت مصالح و دستمزد کارگران به فروشنده اجازه نمی‌دهد که متناسب با حجم خریداران قیمت‌ها را کاهش دهد، زیرا اول سال دستمزد روزانه کارگر بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان بود و حال به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و از طرف دیگر قیمت مصالح نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است. با این تفاسیر فروشنده‌ها و بخصوص سازنده‌ها اظهار ناتوانی برای تخفیف می‌کنند.

وی تصریح کرد: اکنون بیشتر سازنده‌ها در اولین مرحله فروش تنها یک واحد خود را با قیمت ارزنده یا شاید هم زیر قیمت بازار به خریدار عرضه می‌کنند.

    نظرات