سالانه ۳۵۰میلیارد تومان در آمد حاصل از ترانزیت حمل ونقل ریلی

سالانه ۳۵۰میلیارد تومان در آمد حاصل از ترانزیت حمل ونقل ریلی

http://www.bananews.ir/وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد تکمیل کریدورهای عبوری از ایران، افزایش سالانه ۳۵۰میلیارد تومان در آمد حاصل از ترانزیت حمل ونقل ریلی کشور در بر خواهد داشت .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه در روز یکشنبه حاکی است: خطوط ریلی قزوین – رشت- آستارا به طول ۳۷۵ کیلومتر، اراک- کرمانشاه- خسروی به طول ۵۵۰ کیلومتر ، چابهار- زاهدان- مشهد به طول یک هزار و ۳۳۰ کیلومتر، گرگان - اینچه برون به طول ۹۲ کیلومتر، سنگان- هرات به طول ۱۹۷ کیلومتر و شلمچه – بصره (عراق - سوریه - اروپا ) به طول دو هزار و۵۷۹ کیلومتر مسیرهایی هستند که می توانند سیستم حمل و نقل ریلی ایران را به کشورهای همسایه متصل و سالانه ۶۹۹ میلیارد تومان منافع را نصیب کشورمان کنند.

تکمیل کریدورهای عبوری مذکور ، درآمد ترانزیتی حمل و نقل ریلی کشور را ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش می دهد و زمینه اشتغال هفت هزار و ۳۰۰ نفر را تأمین و باعث صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد تومانی درمصرف سوخت نیز می شود.

طول خطوط ریلی اصلی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به ۱۰ هزار کیلومتر می رسد که در کنار آن هشت هزار کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه و ۱۲ هزار و ۴۷۶ کیلومتر در دست احداث است.

برپایه این گزارش از سال ۱۳۸۴ تاکنون استانهای فارس به طول ۳۹۶ کیلومتر، سیستان و بلوچستان به طول ۲۶۵ کیلومتر و آذربایجان غربی به طول ۹۵ کیلومتر به شبکه ریلی کشور متصل شده و استانهای گیلان، کردستان، همدان،‌ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، بوشهر ، اردبیل و چهارمحال و بختیاری نیز در حال اتصال به شبکه ریلی هستند.

اهداف کمی زیربخش ریلی در برنامه پنجم توسعه نشان می‌دهد که طی سال ۱۳۹۱ طول شبکه ریلی کشور به ۶۹۹ کیلومتر افزایش می یابدو به ۱۰ هزار و ۶۶۹ کیلومتر می رسد و طول خطوط ریلی جمهوری اسلامی ایران در سال پایانی برنامه پنجم (۱۳۹۴)باید به ۱۴ هزار و ۴۷۸کیلومتر خواهد رسید .

پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور به ایرنا گفت: تا پایان سال جاری بیش از یک هزار کیلومتر راه آهن جدید در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد .

احمد صادقی افزود : این حجم از عملیات احداث راه آهن از محل بودجه دولتی و سهام شرکت ها اجرا شده که در قالب طرح های مهر ماندگار تا پایان امسال آماده ارائه خدمات حمل و نقل کشور می شود.

در زمان حاضر افزون بر ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی در سطح کشور در حال احداث است که در نوع خود یک حدنصاب تاریخی محسوب می شود.

    نظرات