شهریور ۹۲ پایان اجرای توسعه بندر چابهار

شهریور ۹۲ پایان اجرای توسعه بندر چابهار

http://www.bananews.ir/معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی پایان اجرای فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را هفته دولت سال ۹۲ ۳۴۲ میلیون دلار اعلام کرد که نیازمند هزینه ۳۴۲ میلیون دلار است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا کبریایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این بندر در منتهی علیه شرق کشور واقع است و اولین بندر تجاری بزرگ ایرانی در دریای عمان و اقیانوس هند است.

وی با بیان این‌که بندر شهید رجایی چابهار در موقعیت استراتژیک و نزدیک مسیرهای عمده کشتیرانی به آفریقا و آسیا است، گفت: بندر شهید بهشتی دروازه کشورهای آسیا میانه و افغانستان برای ورود به دیگر نقاط جهان است که از طریق ایران می‌توان به آن راه یافت.

کبریایی با ابراز امیدواری ازاین که با انجام کامل فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار شاهد رونق جدی اقتصاد منطقه باشیم، گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی جز پروژه های مهر ماندگار سازمان بنادر و دریانوردی کشور است.

اجرای فاز نخست به صورت EPC توسط قرارگاه خاتم

به گفته معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی، طرح توسعه بندر شهید بهشتی به صورت EPC (طرح و اجرا) در قراردادی بین قرارگاه خاتم الانبیا و سازمان بنادر پیش می‌رود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار دو میلیون تن است خاطرنشان کرد: در فاز اول توسعه ظرفیت این بندر به شش میلیون تن افزایش می‌یابد. همچنان که بر حسب نیاز قابلیت وافزایش ظرفیت این بندر به ۲۸ میلیون تن نیز وجود دارد.

مشخصات فنی طرح

کبریایی درباره مشخصات فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: این فاز شامل هزار و ۶۵۰ متر موج شکن، پنج هزار متر دایک سنگی در محدوده طرح است و باید ۱۷٫۵ میلیون متر مکعب لای‌روبی برای تردد شناورهای بسیار بزرگ در این بخش انجام شود.

معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ۱۹۱ هزار هکتار از اراضی اطراف بندر نیز برای پس کرانه استحصال شده است.

به گفته این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی احداث سه اسکله چند منظوره به طول ۶۰۰ متر برای پهلودهی شناورها تا ۶۰ هزار تن و آبخور ۱۲ متر و نیز دو اسکله کانتینری به طول ۳۴۰ متر تا ظرفیت هشت هزار و ۶۰۰ TEU و صد هزار تن ظرفیت شناور با آبخور ۱۶ متر از جمله بخش‌های احداثی توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است.

کبریایی همچنین اظهار کرد: احداث پایانه‌های کانتینری و چند منظوره در اراضی پس‌کرانه و نیز تسهیلات آب، برق، آتشنشانی و ساختمان‌های پشتیبانی همچون دروازه‌های ورودی، بازرسی گمرک و پایانه‌های کانتینری که مجموعا ۳۳ هکتار را شامل می‌شود از دیگر بخش‌های فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است.

وی خاطرنشان کرد:‌ برنامه داریم فاز اول این طرح را تا شهریور سال ۹۲ به بهره برداری برسانیم. در حال حاضر هم بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم. با توجه به این که این کار در اعماق آب‌های دریای عمان انجام می‌شود نهایی کردن پروژه کاری سخت و زمان‌بر است.

وی با بیان این‌که به لحاظ سرمایه‌گذاری و زمان اجرای کار به عنوان پروژه بزرگ و وسیع برنامه ریزی‌های دقیقی انجام شده است به ملاحظات زیست محیطی در این طرح اشاره و اظهار کرد: جابه‌جایی ۲۸ هزار کلونی مرجان به عنوان طرحی منحصر به فرد با توجه به حساسیت‌های کار انجام شد تا از نظر زیست محیطی لطمه‌ای به منطقه وارد نشود.

پیش بینی اعتبار ۳۴۲ میلیون دلاری

معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مطالعه و طرح اولیه فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد اما اجرا و تامین مصالح با قرارگاه خاتم الانبیا است.

کبریایی در مورد اعتبار انجام این طرح نیز گفت:‌ مبلغ قرارداد ۳۴۲ میلیون دلار پیش بینی شده است در حال حاضر قرار است منابع مالی توسط سازمان و بخشی نیز از محل منابع طرح‌های مهر ماندگار به صورت ۵۰ درصد تامین شود و باید تاکید کرد قرارگاه خاتم تنها مجری و تامین‌کننده مصالح ساخت است.

وی در مورد تجهیزاتی که قرار است در بندر شهید رجایی پس از پایان فاز یک طرح توسعه نصب شود، اظهار کرد: ۱۲ جرثقیل دروازه‌ای چرخ لاستیکی، چهار دستگاه جرثقیل دروازه کشتی به ساحل که اسکله‌های کانتینری قابلیت بهره برداری از آن را دارند و نیز دیگر تجهیزات مورد نیاز در اسکله‌ها با توجه به تکنولوژی روز در این بخش نصب و راه اندازی خواهد شد.

جای خالی خطوط ریلی منتهی به بندر

معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که بندر شهید بهشتی مجموعه واحدهای اقامتی دارد و در این زمینه فعلا برنامه ساخت و توسعه دیده نشده است، به جای خالی خطوط ریلی متصل به بندر اشاره و اظهار کرد: با توجه به توسعه محور شرق این بندر و توسعه آن می‌تواند با اتصال به خط آهن جمهوری اسلامی ایران در کشور و خارج نقش عمده‌ای در اقتصاد کشور بازی کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ برنامه توسعه راه‌آهن از زاهدان به چابهار در دستور کار است تا از این طریق چابهار به مشهد متصل شود که توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

کبریایی با تاکید بر این‌که در حال حاضر از تمام ظرفیت دو میلیون تنی شهید بهشتی استفاده نمی‌شود، گفت: فازهای بعدی در صورت نیاز با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

    نظرات