آخرین اخبار از زمین‌لرزه شمال غرب کشور

آخرین اخبار از زمین‌لرزه شمال غرب کشور

http://www.bananews.ir/آخرین خبرها از زلزله ۶٫۲ ریشتری روز گذشته آذربایجان شرقی حاکی از افزایش آمار قربانیان به ۳۰۰ تن و افزایش شمار مصدومان از مرز ۲۰۰۰ تن است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در زلزله‌هایی که روز گذشته در سه‌ شهر ورزقان، هریس و اهر رخ داد و در سطح پنج استان آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان حس شد، شمار قربانیان از مرز ۲۵۰ تن که عمده آنان در مناطق روستایی دارای بافت فرسوده ساکن بوده‌اند، گذشت.

درپی وقوع این حادثه مسئولان و شخصیت‌های مختلفی نظیرمصطفی محمد نجار، وزیر کشور، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، جمعی از نمایندگان مجلس و محمود مظفر، رییس سازمان امدادو نجات؛ ... در محل حادثه حاضر شده و به شکل مستقیم بر روند امدادرسانی و عملیات نجات نظارت کردند.

بازدید از ۵۳۷ روستای مناطق زلزله‌زده

مرتضی اکبرپور ، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از اتمام عملیات انتقال مجروحان زلزله‌ تا ظهر روز دوشنبه خبرداد و به ایسنا گفت: شناسایی و سرکشی به ۵۳۷ آبادی و روستا در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد تمامی مجروحان برای ادامه درمان به مراکز درمانی منتقل شده یا به صورت سرپایی درمان شدند.

وی با بیان اینکه امدادگران سازمان امداد و نجات، تکنیسین‌های اورژانس، ماموران نیروی انتظامی و بسیج در منطقه حضور دارند ، اظهارکرد: شناسایی برای خودپراکنشی این روستاها و همچنین شناسایی افراد مجروح و مدفون ادامه دارد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه عملیات انتقال زلزله‌زدگان تا ظهر امروز به پایان می‌رسد،خاطرنشان کرد: پس از پایان عملیات امداد و نجات، تیم‌های ارزیاب با مسئولیت بنیاد مسکن برای ارزیابی میزان خسارات این زمین لرزه وارد مناطق آسیب‌دیده می‌شوند و این تیم‌ها وظیفه‌ ارزیابی خسارات مراکز زیربنایی، ساختمان‌های مردمی و دولتی را بر عهده دارند اما در حال حاضر امدادگران تنها به دنبال درمان و نجات بوده و فردی به دنبال تعیین خسارات و ارزیابی آن نیست.

آماری از زیرآوارماندگان نداریم

همچنین، محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران از ورود خسارت به ۱۳۳ روستای زلزله‌زده خبر داد و به ایسنا گفت: از شب گذشته تاکنون ۱۶ هزار تن آسیب‌دیده اسکان اضطراری شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار تخته پتو و پنج هزار و ۶۰۰ تخته چادر میان آسیب‌دیدگان توزیع شد، گفت: ۱۳ هزار قوطی کنسرو و یک‌هزار و ۶۰۰ چراغ والور نیز میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه ۹۲ تیم امدادی از ۱۴ استان برای امدادرسانی هر چه سریعتر به زلزله‌زدگان، عازم منطقه شده‌اند، گفت: ارزیابی امدادگران نشان داد که «مرغان، اهر، هریس و قسمت‌هایی از شهر تبریز» دچار خسارت شده است.

مظفر با بیان اینکه ۱۳۳ روستا در اثر این زلزله ۶٫۲ ریشتری آسیب دیده‌اند، گفت: تعداد مصدومان به دو هزار و ۶ نفر رسید.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در مورد برخی خبرهای منتشره در مورد کمبود آب در مناطق زلزله‌زده گفت: شب گذشته ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

وی گفت: حدود ۹۰۰ امدادگر و شش فروند بالگرد نیز وظیفه‌ امدادرسانی در منطقه را بر عهده دارند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه عملیات جست‌وجو و نجات در اهر به پایان رسیده است، گفت: امدادرسانی در این منطقه وارد فاز آواربرداری شده است.

مظفر با بیان اینکه ۱۵ تیم سگ‌های جست‌وجو (آنست) در منطقه حضور دارند، گفت: دستگاه‌های زنده‌یاب نیز روز گذشته وارد منطقه زلزله‌زده شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در مورد مدفون‌شدگان زیر آوار آماری اعلام کرد، گفت: عملیات امدادرسانی و اسکان اضطراری زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

احتمال افزایش آمار قربانیان به ۳۰۰ تن

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی از آغاز به کار تیم های تخصصی پزشکی قانونی از اولین دقایق وقوع حادثه زلزله در منطقه شمال‌غرب کشور و شناسایی و صدور جواز دفن ۱۴۲ جسد تا ساعت سه بامداد روز یکشنبه ۲۲ مرداد خبر داد.

دکتر صمدی‌راد با بیان اینکه پزشکی قانونی استان آذربایجان‌‌شرقی در قالب هفت اکیپ تخصصی در منطقه زلزله زده حضور دارد، گفت: گستردگی منطقه، گرم بودن هوا و مشکل در انتقال اجساد به مرکز استان، تیم‌های تخصصی و امدادی را با مشکل مواجه کرده‌اند.

وی اظهار داشت: طبق برآوردها تعداد درگذشتگان تاکنون تا ۳۰۰ تن تخمین زده می‌شود و سرکشی اکیپ‌های امدادی و تخصصی به مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد.

صمدی‌راد افزود: به علت اختلال در ارتباط تلفنی دسترسی به آخرین آمار اکیپ‌های پزشکی قانونی با دشواری میسر می‌شود، اما دقیق‌ترین آمار به شهرستان اهر اختصاص دارد که در این شهرستان ۲۶ جسد شناسایی و جواز دفن صادر شده است.

به گفته وی، در بین ۲۶ جسد شناسایی شده شهرستان اهر، ۱۲ مرد و ۱۴ زن دیده می‌شوند که چهار تن از آنان کودک زیر ۱۰ سال، سه تن ۱۰ تا ۲۰ سال، ۱۲ تن ۲۱ تا ۴۰ سال، دو تن ۳۱ تا ۶۰ سال و پنج تن بالای ۶۰ سال بوده‌اند.

کاهش ذخایر خونی در مراکز درمانی مناطق‌زلزله‌زده

دکتر خلیلی مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌ شرقی نیز با اشاره به خیل عظیم مصدومان زلزله در شهرستان اهر، ورزقان و هریس از کاهش ذخایر خونی استان خبر داد و گفت: گروه‌های خونی منفی مورد نیاز است.

وی از مردم خواست با توجه به نیاز گسترده به انواع گروه‌های خونی، در اهدای خون به امروز یا فردا اکتفا نکنند و برای تامین ذخایر خونی حتی الامکان تا پایان هفته به مراکز پایگاه خونگیری در تبریز مراجعه کنند.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از زمان وقوع زلزله تاکنون ۲ هزار واحد خونی از استان اردبیل، ارومیه و تهران به استان ارسال شده است گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ واحد خونی نیز از ذخایر خونی استان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی از فعال‌بودن ساختمان آخونی و مسجد کبود به منظور خونگیری از همشهریان خبر داد و یادآور شد: مردم استان استقبال خوبی از اهدای خون به منظور کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کردند.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌شرقی همچنین از اعلام آمادگی ادارات و سازمان‌ها به منظور تامین نیازهای خونی زلزله‌زدگان خبر داد.

وی یادآور شد: تاکنون به تمامی درخواست‌های خونی مراکز درمانی اهر و ورزقان و بیمارستان‌های امام‌رضا (ع)، سینا و شهدای تبریز پاسخ داده شده است. پرسنل تا پنج بامداد امروز مشغول خونگیری بودند و مردم در صورت امکان با توجه به ترافیک کاری پایگاه‌های انتقال خون به صورت گروهی مراجعه نکنند.

استقرار اکیپ‌های انتظامی و ترافیکی در مسیر و مناطق زلزله‌زده

به گزارش ایسنا، سردار مسعود خرم‌نیا، فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌شرقی نیز درباره پوشش انتظامی و امنیتی در مناطق زلزله‌زده با بیان اینکه امنیت کامل در محورهای مواصلاتی و مناطق زلزله‌زده و مرکز استان برقرار است گفت: نیرو های ستادی استان و شهرستان‌های معین به محض وقوع زلزله به مناطق زلزله‌زده اعزام و اکیپ‌های انتظامی و پلیس‌راه برای روان‌سازی ترافیک و پوشش امنیتی در مسیر و مناطق زلزله‌زده مستقر شده‌اند و امنیت کامل در محورهای مواصلاتی و مناطق زلزله‌زده و مرکز استان برقرار است.

وی در ادامه تاکید کرد: کارگروه انتظامی مدیریت بحران استان تشکیل و هماهنگی کامل با استان‌های همجوار برقرار شده تا در صورت نیاز یگان‌های راهور و انتظامی به منطقه اعزام شوند و بالگردهای هوا ناجا برای کنترل ترافیک و امدادرسانی و پشتیبانی در فرودگاه تبریز مستقر شده‌اند.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی گفت: پوشش انتظامی لازم برای تامین امنیت بیمارستان‌های تبریز، اهر، هریس و ورزقان که مجروحان زلزله را مورد مداوا قرار می‌دهند به نحو مطلوب انجام یافته است.

وضعیت دانشگاه‌های مناطق زلزله‌زده

همچنین رییس دانشگاه تبریز درباره وضعیت دانشگاه‌های مناطق زلزله‌زده نیز گفت: خوشبختانه در این زلزله هیچ مشکلی برای دانشجویان این دانشگاه به وجود نیامده است.

محمدتقی علوی به شکسته شدن شیشه‌های دو دانشکده دانشگاه اشاره و اظهار کرد: دیوار بعضی از ساختمان‌های دانشگاه نیز ترک‌های جزیی خورده است، اما هیچ مشکلی برای دانشجویان دانشگاه به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی در تابستان تعطیل است، تصریح کرد: تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان طرح ضیافت در دانشگاه حضور داشته‌اند که آنها نیز کاملا سالم هستند و دانشجویی آسیب ندیده است.

علوی درباره وضعیت خوابگاه‌های دانشجویان نیز گفت: خوابگاه‌ها نیز کاملا سالم هستند و هیچ صدمه‌ای به آنها و ساکنانشان وارد نشده است.

وی افزود: شب گذشته نیز سه هزار نفر در مسجد دانشگاه مراسم شب قدر را برپا کردند.

همچنین اکرمی رییس دانشگاه تربیت معلم آذربایجان نیز از سالم بودن محیط دانشگاه و خوابگاه‌ها خبر داد و گفت: هیچ تخریب و یا صدمه‌ای به ساختمان‌های دانشگاه وارد نشده است.

اکرمی افزود: به جز بخش تحصیلات تکمیلی بقیه بخش‌های آموزشی دانشگاه در تابستان تعطیل هستند. همچنین کارهای اداری، روال طبیعی خودش را طی می‌کند.

رضایی رییس دانشگاه آزاد واحد اهر نیز در این باره به ایسنا گفت: خوشبختانه خسارت جانی در واحد و خوابگاه‌های دانشگاه نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ریزش‌های نازک‌کاری و گچ در واحد و خوابگاه‌های دانشگاه به ویژه در دیوارهای بین اتاق‌ها وجود داشته است، اظهار کرد: کانون زلزله بسیار به دانشگاه نزدیک بوده است، ولی خوشبختانه خسارت جانی وارد نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به دانشگاه خسارت وارد شده است، تصریح کرد: اگر خوابگاه‌های دانشگاه تراکم جمعیتی مهرماه را داشت، مطمئنا دانشجویان دچار آسیب می‌شدند.

رییس دانشگاه آزاد واحد اهر افزود: حدود ۶۰-۷۰ نفر دانشجو دختر در خوابگاه دختران حضور داشته‌اند که خوشبختانه آسیبی ندیدند و پس از وقوع زلزله به محوطه دانشگاه آمده‌اند و شب گذشته با استقرار چادر در محیط دانشگاه آنان را اسکان دادیم و امروز به محل‌های زندگی خود بازگشتند.

آماده‌باش کامل گروه‌های پزشکی و اورژانس در مناطق زلزله‌زده

همچنین مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت نیز از آماده‌باش کامل گروه‌های پزشکی و اورژانس در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: ارسال کمک‌ها به بیمارستان‌های سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش ایسنا از روز گذشته تا کنون ۱۷۰۰ واحد خونی از سوی استان تهران و البرز به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: همه نیروهای امدادی دانشگاه‌های پزشکی ما از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ دو اتوبوس آمبولانس و ۴۸ آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یک اتوبوس آمبولانس و ۱۰ آمبولانس از استان اردبیل و یک اتوبوس آمبولانس و ۱۵ آمبولانس از استان آذربایجان غربی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و هم‌اکنون در محل حاضر هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به آخرین آمار مربوط به آسیب‌دیدگان زلزله شمال‌غرب کشور، عنوان کرد: همگی مجروحان به بیمارستان‌های سه استان مربوطه منتقل شدند. البته مصدومان اکثرا به صورت سرپایی مداوا شدند و بخشی از مجروحان که نیازمند بستری بودند، در نوبت عمل قرار گرفتند.

وحید دستجردی با اشاره به این که همه گروه‌های پزشکی و اورژانس که باید به این مصدومان رسیدگی کنند در آماده‌باش کامل هستند، اظهار کرد: ارسال کمک به بیمارستان‌های سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل همچنان ادامه دارد و همگی نیروهای امدادگر،‌ دانشگاهی،‌ بیمارستانی و EOC همگی در جریان امر قرار گرفته و در محل حاضر هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به نیازمندان ارائه کنند.

غلامرضا معصومی رییس اورژانس کشور نیز با بیان این که ۱۴۹ دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است، به ایسنا گفت: ۳۳۷ تکنسین اورژانس ۱۱۵ و یک تیم جراحی متشکل از هشت متخصص بیهوشی و ارتوپد از شهرستان‌های ارومیه، اردبیل و تبریز برای ارائه خدمات پزشکی به حادثه دیدگان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

جواد خرم، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان نیز با بیان اینکه به دنبال وقوع زلزله ذر شهرستان اهر، نیروهای امدادی هلال‌احمر استان زنجان عازم منطقه شدند؛ به ایسنا گفت: صبح روز یکشنبه نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با تجهیزاتی عازم منطقه هریس واقع در شمال‌شرق آذربایجان‌شرقی شدند تا هموطنان را در راستای ایجاد آرامش و امکانات رفاهی در این شرایط سخت یاری کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان تصریح کرد: این منطقه دارای ۹۷ روستا و ۴ شهر است و استان زنجان به عنوان ستاد کمک و امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر با حضور در آنجا به کمک‌رسانی اقدام می‌کنند و برای اسکان هموطنان در حد توان خود تلاش خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته به علت وقوع این زلزله ۳ دستگاه آمبولانس به همراه ۸ امدادگر عازم منطقه شده‎اند، یادآور شد: این نیروها و تجهیزات با مدیریت سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان و معاون جستجو به این منطقه فرستاده شده‎اند و این نیروها در حال حاضر به کمک‌‎رسانی به هموطنان می‌پردازند.

خرم اظهار کرد: کل نیروها و کمک‌های اعزامی به منطقه هریس شامل ۵۰ امدادگر جمعیت هلال‌احمر شهرستان زنجان، ۱۵ کادر پرسنل جمعیت هلال‌احمر شهرستان زنجان، ۳ دستگاه خودروی نیسان و یک دستگاه خودروی تریلی بود.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های دیگری نیز از این نهاد برای ارائه خدمت اعزام شده‎اند، ابراز کرد: ارسال ۵۰۰ چادر امدادی، ۵۰۰۰ تخته پتو، ۱۰۰ مورد کیسه حمل جسد، ۱۰ هزار قالب صابون، ۸۰۰۰ جیره غذای ۲۴ ساعتی، از دیگر کمک‎های ارسالی به همراه نیروهای امداد جمعیت هلال‌احمر استان زنجان است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان خاطرنشان کرد: در پی این حادثه ارتباط مستقیمی با منطقه آسیب‌دیده و تهران توسط ویدئوکنفرانس برقرار است تا برای رفع مشکلات اقدامات لازم انجام گیرد و در حال حاضر تعداد ۵۰ امدادگر و ۱۰ پرسنل امدادی در جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در آماده‌باش هستند.

وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور آخرین وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده را اعلام کرد.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد در استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل تا روز سه‌شنبه آسمان صاف در ارتفاعات رشد ابر و وزش باد کم خواهد بود که رشد ابر در استان اردبیل قابل ملاحظه است و حداکثر دما در استان آذربایجان شرقی در این مدت بین ۳۵ تا ۳۶ و حداقل بین ۲۴ تا ۲۳، در استان آذربایجان غربی حداکثر دما بین ۳۲ تا ۳۴ و حداقل بین ۱۶ تا ۱۷ و اردبیل نیز حداکثر دما بین ۳۰ تا ۳۱ و حداقل دما بین ۱۰ تا ۱۱ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.

برپایی بیمارستان صحرایی در منطقه

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس از انتقال جمعی از مجروحان زلزله روز گذشته اهر، هریس و ورزقان به شهرهای اردبیل، ارومیه و تبریز خبر داد و گفت که قرار است یک بیمارستان صحرایی در منطقه برای مداوای سریعتر مصدومان برپا شود.

وی ادامه داد: اگرچه امدادرسانی به زلزله‌زدگان از ساعات اولیه پس از وقوع زلزله آغاز شده و حرکت منسجم و خوبی برای رسیدگی به زلزله‌زدگان صورت گرفته، اما به هر حال با توجه به غافلگیرکننده بودن این پدیده، زمان رسیدن اکیپ‌های امداد از استان‌ها و شهرستان‌های اطراف، قدری به طول انجامیده است.

وی افزود: شب گذشته به دلیل تاریکی هوا،‌ روند امدادرسانی قدری با مشکل مواجه بود اما از صبح امروز با سرعت خوبی ادامه یافته و به نظر می‌رسد تا امروز ظهر وضعیت این منطقه قدری سر و سامان پیدا کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس یادآور شد:‌ در شهر تبریز غیر از خسارات بسیار کم مالی، مشکل خاصی وجود نداشته اما مردم به دلیل پس‌لرزه‌ها و همچنین اطلاعیه ستاد مدیریت بحران شب گذشته را در پارک‌ها و مناطق خالی از ساختمان سپری کردند.

اعلام آمادگی استاندار تهران برای ارسال کمک‌های غذایی و امدادی به زلزله‌زدگان

مرتضی تمدن استاندار تهران نیز امروز با عرض تسلیت به بازماندگان زلزله، از اعلام آمادگی تهران برای ارسال کمک‌ به زلزله‌زدگان استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: استان تهران از ساعات اولیه بروز این حادثه آمادگی خود را اعلام کرده و محموله‌ای نیز برای اعزام به این استان آماده ارسال است.

تمدن اظهار کرد: امدادگران هلال‌احمر شب گذشته به استان آذربایجان شرقی اعزام شدند این در حالیست که بخشی از کمک‌های استان از جمله مواد غذایی و لوازم مورد نیاز زلزله زدگان،‌ آماده ارسال به این استان است.

وی همچنین گفت: اکیپی در استان تهران آماده شده که از طریق ستاد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده حاضر شده تا ضمن امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان بتوانند تجارب آنها را برای حوادث مشابه مستندسازی و مورد استفاده قرار دهند.

    نظرات