نوسان لاک‌پشتی قیمت مسکن

نوسان لاک‌پشتی قیمت مسکن

http://www.bananews.ir/در آستانه دور دوم اوج‌گیری خریدوفروش مسکن، یک نهاد رسمی در حوزه اعلام قیمت‌ها، تصویری حاوی «تحولات آرام و در عین حال منظم» از قیمت مسکن ارائه کرده که شرایط را در روزها و هفته‌های باقیمانده از فصل تابستان به نفع طرف تقاضا تغییر خواهد داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرکز آمار ایران روز گذشته گزارش چهارم و نهایی خود را از نحوه نوسان قیمت‌مسکن در تهران طی سال۹۰ منتشر کرد، طوری که با احتساب سه گزارش قبلی مشخص می‌شود: در یکسال منتهی به اسفند۹۰ ارزش آپارتمان‌های تهران بدون آنکه جهش یا صعود تندی داشته باشد، رشد ملایمی را تجربه کرده است و در نهایت میانگین قیمت در این سال ۶/۱۸ درصد نسبت به یکسال منتهی به اسفند۸۹ افزایش پیدا کرده است.این میزان نرخ رشد قیمت مسکن برای املاک پایتخت در مقایسه با نرخ تورم ۵/۲۱ درصدی در سال۹۰، ابتدا حکایت از افت ارزش‌واقعی املاک دارد و در عین حال شایعه‌هایی که این روزها در بازار مسکن درباره چندبرابر شدن قیمت‌ها در سال گذشته مطرح می‌شود را مردود می‌کند. مطابق ۴ گزارش فصلی مرکز آمار ایران، منحنی افت‌وخیز قیمت مسکن مدتی است حرکت لاک‌پشتی به خود گرفته و در این منحنی، دامنه نوسان‌قیمت کوتاه و نوسان‌ها منظم شده است، طوری‌که متوسط قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در شهر تهران از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در فصل بهار سال گذشته به حداکثر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در زمستان همان سال رسیده و در طول این دوره، قیمت در هر فصل مترمربعی حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب در طول سال۹۰ ارزش ریالی واحدهای مسکونی در تهران فصل‌به‌فصل در حد ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به ماه‌های قبل رشد کرده است.اما چنانچه رفتار قیمت مسکن در سال۹۰ با رفتار قیمت‌های سال۸۹ مورد مقایسه قرار بگیرد، مشخص می‌شود: قیمت مسکن در تهران طی بهار۹۰ حدود ۵/۷ درصد نسبت به بهار۸۹ افزایش پیدا کرد، در تابستان ۵/۱۹ درصد نسبت به تابستان قبل از آن رشد داشت و در پاییز نیز رشد ۵/۱۶ درصدی را نسبت به پاییز سال۸۹ تجربه کرد و بالاخره در زمستان قیمت مسکن با بیشترین نرخ رشد رقمی معادل ۳۱ درصد نسبت به زمستان سال۸۹ افزایش یافت که در نهایت نرخ رشد یکسال ۹۰ را به عدد ۶/۱۸ درصد رساند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در طول سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران در دامنه متری ۹/۱ میلیون تا ۲/۲ میلیون تومان در نوسان بوده است.میانگین قیمت مسکن در یکسال۸۹ در تهران مترمربعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

گران‌ترین معامله: متری ۱۰میلیون

براساس گزارش مرکز آمار ایران گرانترین معامله آپارتمان مسکونی در تهران طی سال۹۰، در فصل زمستان اتفاق افتاده که در آن، یک آپارتمان در شمال تهران مترمربعی ۹ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان فروخته شده است. سال گذشته به رغم آرامش نسبی قیمت مسکن در تهران، اجاره‌بهای مسکن در این کلانشهر ناآرام توصیف شده است.مرکز آمار ایران میانگین نرخ رشد اجاره‌بهای واحدمسکونی در تهران در یکسال۹۰ را ۲۰ درصد اعلام کرده است. پارسال اجاره‌بها در تهران از مترمربعی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان در ابتدای بهار به متری حدود ۱۳ هزار تومان در پایان زمستان رسید طوری‌که میانگین اجاره‌بهای واحدمسکونی در فاصله یکسال ۹۰، مترمربعی ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان شد.

    نظرات