تلاش برای متعادل‌سازی نرخ بلیت قطار/رجا تغییر نام می‌دهد

تلاش برای متعادل‌سازی نرخ بلیت قطار/رجا تغییر نام می‌دهد

http://www.bananews.ir/مدیرعامل رجا معتقد است: شرکت رجا برای آنکه بتواند خدمات بهتر و بیشتر به مسافران ارائه کند نیازمند تعدیل نرخ بلیت است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ناصر بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نرخ بلیت قطارهای رجا در برخی از مسیرها همچون مسیرهای شمالی بسیار پایین‌تر از نرخ اتوبوس است در حالی که هزینه تمام شده برای هر سفر قطار بسیار بیشتر از دیگر وسایل نقلیه زمینی است.

مدیرعامل رجا با اشاره به تکلیفی بودن حرکت قطارها در کنار قیمت‌گذاری بلیت‌ها افزود: شرکت رجا به عنوان تنها شرکت مسافری ریلی، مسوولیت حمل و نقل مسافران حومه‌ای و محلی را برعهده دارد که اگر به بعد مسافت‌ها و هزینه‌های هر مسیر ( هزینه‌های مربوط به راهبری، نگهداری، لوکوموتیو، سوخت و ... ) در مقابل درآمدهای ناچیز با توجه به یک سر خالی بودن اغلب این قطارها توجه کنیم قیمت‌های بلیت این قطارها حتی در مقابل سایر شقوق حمل و نقل بسیار ناچیز است.

بختیاری به ۲۴ قطار محلی و حومه‌یی این شرکت بر اساس برنامه ‌حرکت قطارهای ابلاغی از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت موظف است خدمات‌دهی به مسافران در این مسیرها را با قیمت‌های ناچیز به نحو مطلوبی انجام دهد، اما به نظر کارشناسان آیا حتی با افزایش دو یا سه برابری قیمت‌های فعلی، خدمات‌دهی مطلوب مد‌نظر میسر خواهد بود؟!

وی با تاکید بر اینکه متعادل کردن نرخ بلیت می‌تواند در افزایش کمی و کیفی خدمات رجا تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: نرخ بلیت‌های شرکت رجا از سال ۸۳ تا بهمن ماه سال گذشته ثابت و تکلیفی بود در حالیکه شرکت‌های دیگر به صورت سالیانه افزایش قیمت بلیت را اعمال می‌کردند و حتی در ۱۱ تیر ماه سال جاری هم که برای همه شرکت‌های مسافری افزایش قیمت بلیت در نظر گرفته شده، هنوز این امر برای رجا ابلاغ نشده و این بر مشکلات رجا خواهد افزود.

سهم رجا از جابه‌جایی مسافر در سال ۹۰

وی با یادآوری سابقه شرکت رجا در جابجایی مسافر و تاثیر آن در حمل و نقل ریلی اظهار کرد: از جمع ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافری که در سال ۹۰ جابه‌جا شد، ۲۰ میلیون و ۹۰ هزار نفر ( بالغ بر هفتاد درصد ) توسط شرکت رجا و هشت میلیون و ۴۶۹ هزار نفر توسط شرکت‌های خصوصی دیگر جابه‌جا شدند.

وی در بیان عملکرد رجا در سال ۹۰ گفت: سال گذشته، ۳٫۹ میلیون نفر با قطارهای محلی، ۱۶٫۱ میلیون نفر با قطار‌های بین‌شهری و ۰٫۰۳۳ میلیون نفر با قطار‌های بین‌المللی سفر کردند.

بختیاری افزود: شاخص نفر _ کیلومتر جابه‌جایی در حمل‌ونقل ریلی مسافری طی سال ۱۳۹۰ حدود ۱۷٫۹ میلیارد نفر کیلومتر بود، که از این میزان سهم رجا ۱۰٫۴ میلیارد نفر کیلومتر و مابقی توسط شرکت‌های دیگر انجام شد.

مدیرعامل شرکت رجا ادامه داد: بر اساس برنامه‌های تدوین‌ شده در شرکت حمل و نقل ریلی رجا، بیش از ۸۷ درصد اهداف برنامه برای جابه‌جایی مسافر در سال ۱۳۹۰ محقق شد.

برنامه‌های توسعه‌ای رجا در سال جاری

او در ادامه به برنامه سال ۹۱ رجا اشاره و اظهار کرد: برنامه‌برای جابه‌جایی مسافر طی سال ۱۳۹۱، حدود ۳۱٫۸ میلیون نفر مسافر است که ۲۳٫۱ میلیون نفر آن سهم رجا پیش‌بینی شده است.

بختیاری توسعه‌ی ناوگان مسافری را یکی از برنامه‌های اصلی شرکت رجا دانست و گفت: براین اساس و در صورت رفع موانع، از ۳۷ ست ریل‌باس خریداری شده نیز شش ست آن طی سال جاری وارد ناوگان می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه از ۵۰ دستگاه واگن دو طبقه اتوبوسی ۱۷ دستگاه آن وارد شده است و امسال هم ۳۳ دستگاه آن به ناوگان شرکت رجا اضافه می‌شود، افزود: در ادامه‌ی توسعه ناوگان مسافری رجا پیش‌بینی می‌کنیم امسال با رفع موانع موجود۵۰ دستگاه واگن درجه یک پلور ‌وارد ناوگان ریلی کشور شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: در سالی که مقام معظم رهبری آن را به نام «سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام‌گذاری کرده‌اند، یکی از موارد مهمی که ما در شرکت رجا بیش از گذشته به آن توجه خواهیم کرد، حمایت از تولید‌کنندگان داخلی برای تامین قطعات یدکی واگن‌ها است.

وضعیت مالکیت رجا

وی درباره سهامداران رجا یادآور شد: این شرکت براساس مصوبه‌ی هیات دولت در اسفند‌ماه سال ۱۳۸۸ به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و ۱۰۰ درصد سهام این شرکت متعلق به سازمان تامین اجتماعی است.

وی افزود: این شرکت در راستای توجیه مالی مطلوب، تغییرات ساختاری را در خود ایجاد خواهد کرد که نمونه‌ی آن اصلاح اساسنامه‌ برای اضافه‌کردن قطار‌های باری به ناوگان و فعالیت در حوزه‌ی مواد مربوط به حمل‌ونقل ریلی بوده و بر همین اساس نام شرکت قطارهای مسافری رجا به شرکت حمل و نقل ریلی رجا تغییر خواهد یافت.

تاکید بر اصلاح قیمت بلیت رجا

به گفته وی در کنار موارد اشاره شده در سال ۱۳۹۱، به دنبال اصلاح قیمت بلیت قطار‌های رجا هستیم، زیرا اگر بنا باشد این شرکت در حمل‌ونقل ریلی مسافری کشور با قیمت‌های فعلی به خدمات‌دهی و جابه‌جایی مسافران بپردازد، زیان‌های ناشی از این موضوع مانع از ارائه خدمات مطلوب خواهد شد.

بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر، قیمت بلیت قطارهای رجا نسبت به قیمت‌های تمام‌شده به ویژه در برخی مسیر‌ها و قطار‌ها فاصله زیادی دارد که لازم است قیمت‌ها واقعی‌شده و درآمدها و هزینه‌ها باهم همخوانی داشته باشد. با واقعی‌نشدن قیمت‌ها، شرکت‌های خصوصی به ویژه رجا مجبور به حذف برخی قطار‌های خود برای کاهش زیان‌ها خواهند بود.

وی افزود: شرکت رجا تاکنون انجام فروش بلیت قطار‌های خصوصی دیگر را از طریق سیستم فروش بلیت، در سنوات گذشته انجام داده و هم‌اکنون نیز براساس توافق فی‌مابین انجام می‌دهد و تنها شرکت جوپار بر اساس موافقت و دستور راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر خلاف رعایت قواعد حقوقی فیمابین اقدام به جداسازی فروش بلیت خود کرد که اقدامات مدیریتی و حقوقی در این زمینه در جریان است.

این فعال بخش ریلی اظهار کرد: همان‌طور که این مجموعه در گذشته اعلام کرده، این آمادگی را دارد تا انجام عملیات مربوط به فروش دیگر شرکت‌های خصوصی فعال در عرصه‌ی حمل‌ونقل ریلی مسافری را به خود آنها واگذار کند، کما این‌که باید در نظر داشت انجام عملیات فروشی یک امر تصدی‌گری است و برای انجام این کار، ضمن فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، قواعد حقوقی موجود و حاکم بین شرکت ‌رجا و دیگر شرکت‌های خصوصی نیز باید رعایت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای توسعه‌ی مراکز فروش بلیت قطار، شرکت رجا همزمان با واگذاری به سازمان تأمین اجتماعی، با راه‌اندازی سیستم Online2 در سال‌های گذشته مشکلی برای ایجاد نمایندگی‌های جدید که توانایی خدمت‌رسانی به هموطنان را در اقصی نقاط کشور دارند، نداشته، ضمن این‌که هم اکنون حدود ۹۶۰ مرکز فروش در سراسر کشور حتی در نقاطی که متصل به خطوط ریلی نیستند، فعال بوده و در خارج از کشور (کویت و عراق) نیز نمایندگی فروش داریم.

    نظرات