سد ستارخان اهر کاملا سالم است

سد ستارخان اهر کاملا سالم است

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بررسی های کارشناسی گروههای کنترل ایمنی و پایداری استانی و کشوری سدها حاکی است که هیچ کدام از سدهای واقع در شعاع ۸۰ کیلومتری کانون زمین لرزه اهر از جمله سد ستارخان آسیب ندیده اند.

سد ستارخان اهر کاملا سالم است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'محمد حاج رسولی ها' عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به مباحثی که طی روزهای اخیر در خصوص ترک برداشتن سد ستارخان اهر مطرح می شود، اظهار داشت: اطلاعات مربوط به سدها فوق تخصصی است که باید حتما از مراکز دی صلاح اخذ شود و افراد غیر متخصص نباید با دادن اطلاعات اشتباه باعث نگرانی مردم شوند.

وی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان زلزله استان آذربایجان شرقی به قابلیت های بالای کشورمان در احداث انواع سدهای بزرگ و پیچیده اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه بهره برداری و کنترل پایداری سدها از توانمندیهای منحصر به فردی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع ‌آب ایران اضافه کرد: دستورالعمل های زیادی در جهت رفتارنگاری و ارزیابی ایمنی سدها در شرایط عادی و یا اضطراری از قبیل وقوع سیل، زلزله و بارندگی های شدید تعریف شده که به هنگام بروز این حوادث به آن عمل می شود.

وی افزود: در هر سد یک کارشناس کنترل ایمنی و پایداری مستقر است، ضمن این که در هر استان کمیته ایمنی و پایداری سدها و تاسیسات آبی در ادارات آب منطقه ای حضور دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، یک کمیته عالی کنترل ایمنی و پایداری سدها هم در شرکت مدیریت منابع ‌آب ایران آماده به کار است و این کمیته ها بر اساس استانداردهای کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ که کشورمان هم از اعضای آن است و بر اساس شاخص های بزرگی زلزله و فاصله سد از کانون زلزله بررسی های خود را انجام می دهند.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: بر این اساس، اگر بزرگی زلزله بیش از شش درجه در مقیاس ریشتر باشد، تمام سدها و تاسیسات آبی واقع در شعاع ۸۰ کیلومتری کانون زمین لرزه مورد بررسی اضطراری قرار می گیرند.

وی افزود: در زلزله عصر شنبه اهر و ورزقان هم به محض وقوع زمین لرزه ابتدا کارشناس مستقر در سد ستارخان گزارش اولیه را به کمیته کنترل پایداری و ایمنی سد در آب منطقه ای آذربایجان شرقی ارسال کرد و در ساعت ۱۹ همان روز کمیته استانی به محل سد اعزام و بررسی های لازم را انجام داد.

حاج رسولی ها با بیان این که، گزارش تیم استانی نیز صبح روز یکشنبه به شرکت مدیریت منابع آب ارسال شد، تصریح کرد: بررسی های انجام شده توسط گروه های کنترل پایداری و ایمنی سد حاکی است، بعد از زلزله هیچ گونه تغییر غیرمتعارفی در بدنه سد، شیرخانه ها و ابزارهای دقیق سد ستارخان اهر رخ نداده است.

وی با بیان این که، سد ستارخان از جمله سدهای بلند کشورمان محسوب می شود، ادامه داد: ارتفاع این سد ۷۵ متر و حجم مخزن آن ۱۳۱ میلیون متر مکعب است و در زمان وقوع زمین لرزه ۷/۵۳ میلیون متر مکعب آب در آن وجود داشت.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع‌ آب ایران با تاکید بر این که، هیچگونه نگرانی از ایمنی و پایداری سد ستارخان اهر وجود ندارد، تصریح کرد: علاوه بر سد ستارخان از هیچ کدام از شش سد واقع در شعاع ۸۰ کیلومتری کانون زمین لرزه از جمله سد سهند، تغییرات غیر متعارف در بدنه سد و تاسیسات آن گزارش نشده است.

به گفته حاج رسولی ها، طراحی سدها بر اساس شاخص‌هایی از قبیل فاصله سد از گسل‌های منطقه انجام شده و این سدها در مقابل زلزله ۹ و حتی ۱۰ ریشتری هم مقاوم هستند.

وی تصریح کرد: هیچ نگرانی از بابت سد ستارخان که آب شرب شهروندان را تامین می کند وجود ندارد و سد و تاسیسات مربوطه هیچ گونه ‌آسیبی ندیده اند.

یادآور می شود؛ زمین لرزه ای به قدرت ۲/۶ درجه در مقیاس ریشتر عصر شنبه گذشته، شهرستان های اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند که در نتیجه این زمین لرزه ۳۰۶ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

    نظرات