ترکیه به دنبال واردات گاز از ترکمنستان

ترکیه به دنبال واردات گاز از ترکمنستان

http://www.bananews.ir/یک پایگاه خبری منطقه بالکان از تلاش ترکیه برای گشترش مناسبات و واردات گاز از ترکمنستان خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه بالکان نیوز، ترکیه برای تامین انرژی خود در منطقه با چالش‌هایی مواجه است. این کشور با روسیه بر سر قیمت گاز وارداتی از این کشور اختلاف دارد، از سوی دیگر

آمریکا در حال اعمال فشار بر آنکارا برای کاهش مناسبات تجاری با ایران است و همچنین اختلافات داخلی در عراق واردات نفت ترکیه از کردستان عراق را با مشکل مواجه کرده است.

با توجه به این مسائل و از آنجا که ترکمنستان چهارمین ذخایر بزرگ گاز جهان را در اختیار دارد، آنکارا به دنبال اینست که به یکی از واردکنندگان کلیدی گاز از ترکمنستان بدل شود.

از سوی دیگر ترکمنستان مایل به متنوع کردن مسیرهای صادرات گاز خود است. این کشور تا سال ۲۰۰۹ کاملا به زیرساخت‌های روسیه وابسته بود و مجبور بود که گاز خود را با قیمت پایین به شرکت گازپروم روسیه بفروشد و این شرکت روسی آن را با قیمت‌های بالای انحصاری به مشتریان اروپایی می فروخت.

ترکمنستان در حال حاضر گاز خود را با یک خط لوله در آسیای میانه به چین صادر می‌کند ولی به دنبال مشتریان بیشتر است.

پروژه خط لوله گاز تاپی که قرار است گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند برساند، یکی از استراتژی های عشق آباد برای توسعه مشتریان است اما اوضاع ناآرام امنیتی افغانستان باعث شده این کشور نتواند سرمایه گذاران چندانی را برای این پروژه جلب کند. ترکمنستان همچنین نیم نگاهی هم به پروژه خط لوله گاز ایران ـ پاکستان(به عنوان رقیب تاپی) دارد که گاز ایران را به پاکستان صادر خواهد کرد.

    نظرات