نمای ساختمان و چند‌پرسش از شهرداری ‌تهران

نمای ساختمان و چند‌پرسش از شهرداری ‌تهران

http://www.bananews.ir/وضعیت آشفته‌ نمای ساختمان‌های موجود و ساخت‌وسازهای جدید در شهر تهران را در حالی باید تحمل کرد که در شهرداری‌تهران با تصویب شورای‌شهر، مصوبه‌ای با قدمت حداقل سه‌ساله وجود دارد که طبق آن، بکارگیری شیشه در بیش از ۴۰درصد از نمای ساختمان‌ها، تخلف است و نباید توسط سازنده‌ها این سیستم غلط نماسازی بکار گرفته شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این در حالی است که در سطح شهر تهران بخاطر اپیدمی ساخت‌وساز، انبوه ساختمان‌هایی را می‌توان مشاهده کرد که شیشه در آنها بیشتر از سایر نما‌های اصیل و سنتی و حرفه‌ای به چشم می‌خورد. فارغ از بحث شیشه که استفاده از آن در نما، حکم تیغ برای عابرین پیاده در هنگام زلزله را دارد، در حال حاضر هیچ هماهنگی و زیبایی منطقی بین نماهای ساختمان‌های جدید به چشم نمی‌خورد. در این باره مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری‌تهران اعلام کرده است: برابر ماده ۱۶۹ برنامه پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی مکلف به تدوین ضوابط مربوط به سیما و منظر شهری و معماری ایرانی اسلامی و ابلاغ آن به شهرداری‌ها، پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری است و شهرداری تهران فراتر از وظیفه خود عمل کرده و تدوین ضوابط و مقررات نمای ساختمان را در دستور کار خود قرار داده است، چراکه این وظیفه اساسا بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، اما با توجه به خلأ موجود و نیز ابلاغ طرح تفصیلی جدید تهران که به موضوع پیش‌بینی ضوابط نمای ساختمان پرداخته، شهرداری به حوزه ورود کرده است. جواد کریمیان‌اقبال همچنین به ایسنا گفته است: ضوابطی همچون ممنوعیت استفاده از شیشه در بیش از ۴۰ درصد و کامپوزیت در بیش از ۶۰ درصد سطح نمای ساختمان‌های بلندمرتبه هم‌اکنون تا حدودی در سطح شهر پیاده می‌شود اما ضوابط و مقررات در دست تدوین، بسیار جامع‌تر از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فعلی خواهد بود.

این مقام ساختمانی شهرداری‌تهران در عین حال تاکید کرده است: یکی از اقدامات فعلی شهرداری تهران برای ساماندهی نما و منظر ساختمان‌ها پیش‌بینی «کمیته راهبردی نما» است که نمای ساختمان‌های واقع در اراضی بیش از ۲۰هزار متر مربع و بالای ۱۲ طبقه، در این کمیته بررسی و تصویب می‌شود.

پرسشی که درباره فعالیت «کمیته راهبری نما» وجود دارد این است که « چند درصد ساخت‌وسازهای کنونی شهر تهران و چه تعداد از ۹۰ هزار واحدمسکونی جدیدی که طی ۴ ماه اول امسال در تهران ساخته شده در قالب ساختمان‌های بالای ۱۲طبقه بوده که این کمیته فقط برای نمای این نوع ساختمان‌ها تصمیم می‌گیرد؟!»

آیا بهتر نبود فعالیت این کمیته درست عکس وضع موجود شود یعنی اینکه کمیته نما فقط برای ساختمان‌هایی کمتر از ۱۲طبقه که غالب ساخت‌وسازهای موجود را تشکیل می‌دهد، تصمیم‌گیری کند؟ طبق اعلام شهرداری‌تهران و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، هم‌اکنون ساخت در ارتفاع بیش از ۱۲ طبقه ممنوع است مگر به شرط اخذ مجوز خاص از کمیسیون ماده۵٫ در این صورت آیا منطقی است که مدیریت شهری در حوزه ساماندهی نما، فقط برای مجوزهای خاص تصمیم ویژه بگیرد و نمای مابقی ساخت‌وسازها به حال خودشان رها شوند؟

    نظرات