چرا ساخت «مصلا» به پایان نمی‌رسد؟

چرا ساخت «مصلا» به پایان نمی‌رسد؟

http://www.bananews.ir/مصلای تهران سال‌ها است به نماد «ناهماهنگی‌ مسوولان در اجرای پروژه‌های عمرانی» تبدیل شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ورژن جدید این ناهماهنگی را می‌توان در آزادراه تهران‌-شمال جستجو کرد که حضور وزارت راه‌وشهرسازی و بنیاد مستضعفان در این آزادراه با سلیقه‌های متفاوت، با حساسیت‌های نامتجانس نسبت به آینده این آزادراه و در عین حال با قدرت‌های نابرابر به لحاظ «انتخاب پیمانکار، اتخاذ تصمیمات برشی و تامین منابع مالی»، چند ده سال است پروژه ساخت آزادراه را عملا به میهمانی شرکت‌های خارجی در کانکس‌های وسط آزادراه تبدیل کرده بدون آنکه از این کانکس‌ها برنامه زمانی مشخصی برای افتتاح آزادراه بیرون بیاید.

داستان ساخت مصلای‌تهران را کسی نمی‌داند یا اگر هم می‌داند از روایت آن خودداری می‌کند.

جالب آنکه در هر دوره‌ای که دولت عوض می‌شود، به محض انتخاب وزیر مسکن (وزیر راه‌وشهرسازی)، بلافاصله حکم ریاست ستاد ساخت مصلا نیز برای وزیر مربوطه صادر می‌شود و او با حضور در کارگاه مصلا با این تصور که اتمام پیرترین پروژه عمرانی پایتخت فقط به مقداری پول و کارگر ساختمانی نیاز دارد، اعلام می‌کند؛ فلان‌سال مصلا آماده خواهد شد. غافل از اینکه برای سروسامان دادن به محوطه ۱۰ هکتاری کنار اتوبان مدرس، نیرویی فراتر از آنچه تصور می‌شود، نیاز است.

کلنگ ساخت مصلای تهران سال ۱۳۷۲ زمین زده شد و حالا بعد از ۲۰سال، این پروژه عمرانی فقط ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، طوری که به احتمال قریب به یقین در زمان افتتاح رسمی مصلا باید برنامه نوسازی برای نیمه اول این پروژه که هم‌اکنون به اتمام رسیده، در دستور کار قرار بگیرد!

آیا توان فنی‌مهندسی پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی داخلی، برای تکمیل محل نیمه‌کاره‌ای که برای اقامه نماز‌های جمعه و نماز عیدفطر تدارک دیده شده، کافی نیست؟

رییس سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی – معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رییس سازمانی که مسوولیت ساخت کلیه ساختمان‌های عمومی و دولتی از جمله مصلای تهران را برعهده دارد- در پاسخ به این پرسش دنیای‌اقتصاد جواب روشن و قابل‌قبولی ارائه نکرد، اما تاکید کرد: ساخت مصلای تهران از سال۷۲ شروع شد و در سال۸۵ مسوولیت آن با حدود ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی به وزارت مسکن سپرده شد که امروز حدود ۵۰درصد از کارهای عمرانی و ساخت قسمت‌هایی از جمله صحن اصلی و بخش‌هایی از شبستان به پایان رسیده و طی این ۶سال نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان در مصلا هزینه شده است.

محمدجعفر علیزاده در ادامه تصریح کرد: برای تکمیل مصلای تهران ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود و منابع مالی آن نیز باید تامین شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا ساخت مصلای تهران طولانی شده و آیا دستگاه‌ها یا نهادهای دیگری در کار این وزارتخانه و پیمانکاران دخالت می‌کنند یا نه؟» گفت: طبق ماموریتی که به سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی داده شده، عملیات عمرانی ساخت مصلای‌تهران در حال پیشرفت است و برای نماز عیدفطر امسال با توجه به تکمیل صحن‌اصلی مصلا، این امکان وجود داشت که نماز در مصلا برگزار شود؛ اما ظاهرا اعلام شده نماز عیدفطر امسال در محل دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

تجربه ساخت مصلای تهران و نمای کارگاه بزرگی که دو دهه است در حاشیه پررفت‌وآمدترین اتوبان شهری پایتخت برپا شده است، شاید بتواند مظهر ساخت‌وسازهای دولتی باشد.

آیا بهتر نبود کار ساخت، تامین منابع مالی و حتی سرمایه‌گذاری در مصلای‌تهران از ابتدا، به بخش خصوصی واگذار می‌شد؟

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در تحلیلی متفاوت درباره مصلای‌تهران، پاسخ پرسش دوم را این‌گونه داد: احداث و تکمیل مصلای تهران اگر اراده قوی وجود داشته باشد، شبیه سایر ساخت‌وسازهای معمولی و بزرگ و کوچک در کشور است و به راحتی از دست شرکت‌های ساختمانی برمی‌آید.

ایرج رهبر در عین حال از اینکه مصلای تهران بعد از ۲۰سال ساخت و اجرا هنوز به نصف پیشرفت‌فیزیکی واقعی هم نرسیده است، اظهار تعجب کرد.

    نظرات