مرمت بیش از ۶۰ درصد مساجد تاریخی آذربایجان شرقی

مرمت بیش از ۶۰ درصد مساجد تاریخی آذربایجان شرقی

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۶۰ درصد مساجد تاریخی آذربایجان شرقی در چهار سال گذشته مرمت و بازسازی شده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تراب محمدی در حاشیه بازدید از کارگاه مرمت مسجد تاریخی شهر خاروانا در شهرستان ورزقان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: آذربایجان شرقی دارای بیش از ۹۰ مسجد تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که در طول چهار سال گذشته، مرمت بیش از ۴۵ مسجد از آنها به صورت کامل به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از نیمی از مساجد استان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است، ادامه داد: بیش از ۴۰ مسجد تاریخی نیز جزو کارگاه های فعال استان است که هم اکنون در دست مرمت هستند و درصد نیاز آنها به مرمت از تفاوت هایی برخوردار است.

محمدی یادآور شد: مرمت مساجد تاریخی در راستای عمل به نهضت مرمت مساجد انجام می شود که اگر چه در گذشته به خوبی به آن توجه نشده است ولیکن استان آذربایجان شرقی هم اکنون در این حوزه در ردیف استان‌های پیشرو قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مساجد استان از محل اعتبارات ملی ۳۰ میلیارد ریالی سال ۹۰ مورد مرمت قرار گرفته‌اند، گفت: با توجه به اینکه مساجد محل شکل‌گیری افکار و تجمع‌های اجتماعی و پیوند اندیشه‌ها و نزدیکی مومنان به همدیگر و وحدت انسانهاست، توجه به این اماکن مقدس از جمله جدی‌ترین و اصلی‌ترین وظایف دینی، ملی و اجتماعی امروز ما به شمار می‌رود که به اعتراف همگان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ثبت ملی، حفظ و احیای این اماکن بی‌نظیر عمل کرده است.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین ثبت اثر تاریخی و معنوی در فهرست آثار ملی در حوزه مساجد تاریخی در چهار سال اخیر صورت گرفته و مرمت کامل تمام مساجد و بقاع متبرکه تاریخی روستایی و شهری تمام شهرستانهای استان آذربایجان شرقی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی استان در سال جاری قرار دارد.

    نظرات