میلگرد نقدی بورس، ۱۷۴۰ تومان

میلگرد نقدی بورس، ۱۷۴۰ تومان

http://www.bananews.ir/پس از آنکه از هفته قبل، میانگین نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد افزایش پیدا کرد و میلگرد به مرز ۱۹۰۰ تومان نزدیک شد، خریداران پس از یک هفته آرامش در معاملات بورس، دوباره برای دریافت کالاهای نقدی به رینگ فولاد هجوم آوردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با در نظر گرفتن اینکه میلگرد نیشابور به صورت نقدی با نرخ ۱۷۰۰ تومان عرضه شده بود و در مقایسه با محصولات نقدی بازار، قیمت مناسبی داشت، خریداران وارد رقابت شده و به این ترتیب افزایش تقاضا باعث شد تا میانگین میلگرد فولاد این شرکت که در حال حاضر از معدود فروشندگان نقدی در بورس است از ۱۷۰۰ به ۱۷۴۰ تومان برسد. میانگین محموله‌های فروش رفته از این کالا ۱۸۳۰ تومان ثبت شد که ۱۷ هزار تن میزان عرضه و ۳۰ هزار تن تقاضای این کالا بود.

علاوه بر این کالا، دیروز میلگرد فولاد کویر هم با نرخ ۱۶۷۰ تومان برای سلف ۵ مهرماه عرضه شد که در نهایت ۲ هزار و ۲۰۰ تن از آن با همین نرخ و بدون رقابت معامله شد.

اگرچه محصول نیشابور به لحاظ تحویل و نقدی بودن معمولا تقاضای زیادی دارد، اما به نظر بعضی از معامله‌گران در صورتی که شمش‌های وارداتی در روزهای آینده وارد بازار شود و قیمت ارز نوسان زیادی به خصوص به دلیل تعطیلات نداشته باشد، احتمال اینکه قیمت‌ها در بازار آزاد کاهشی شود، وجود دارد. با احتساب این موضوع خرید میلگرد نقدی ۱۷۴۰ تومانی هم توجیه خود را از دست می‌دهد به خصوص که بیشتر دست‌اندرکاران بازار این قیمت‌ها را حبابی می‌دانند. البته از نظر یکی از تجار بازار در صورتی که قیمت ارز کاهش بیشتری نداشته باشد این موضوع ممکن است واردات کالا را دوباره از توجیه بیندازد. به نظر این افراد محصولاتی هم که با ارز ارزان‌تر وارد شده‌اند و هنوز هم در بنادر هستند ممکن است با قیمت‌های بالاتری وارد بازار شوند در نتیجه این تحلیل هم وجود دارد که بازار در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان دهد. البته از آنجا که در موج قبلی افزایش قیمت‌ها، برخی از خریداران شمش اقدام به کاهش قیمت مقاطع کردند تا بتوانند از این فرصت استفاده کرده و شمش ارزان‌تری خریداری کنند در نتیجه بعید نیست که بازار دوباره با همان شرایط قبلی مواجه شود. به گفته یکی از تجار، در حال حاضر بیش از آنکه خریداران تعیین‌کننده قیمت‌ها و شرایط بازار باشند، فروشنده‌های مقاطع در بازار تاثیر می‌گذارند و یا قیمت‌ها را افزایش داده یا با انگیزه کاهش نرخ شمش، قیمت پیشنهادی خود را در بازار مقاطع کاهش می‌دهند.

از این رو به نظر بیشتر معامله‌گران شرایط بازار شفاف نیست و از آنجا که عمق بازار کم است و خریداران و فروشنده‌های کمتری در بازار فعالیت دارند این عدم شفافیت روز به روز بیشتر می‌شود. از نظر معامله‌گران بازار، در صورت ورود کالاهای وارداتی به بازار در یک هفته آینده امکان اینکه با رشد معاملات پس از تعطیلات تهران ، بازار به شرایط بهتری رسیده و قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود بیشتر است.

 

    نظرات