استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک شهری

استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک شهری

http://www.bananews.ir/محققان دانشگاه ساوتهمتون درحال بررسی کاربرد فناوری هوش مصنوعی برای کنترل چراغهای راهنمایی رانندگی هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) توسعه رویکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کنترل چهارراهها از فناوریهای جدید و نوید بخشی است که می تواند ظرفیت های شهری و جاده استفاده بهینه‌ای داشته باشد و در عین حال تأثیرات زیست محیطی ترافیک جاده ای را نیز کاهش دهد.

تحقیقات انجام شده توسط گروهی از محققان دانشگاه ساوتهمتن با استفاده از بازیهای رایانه ای و شبیه سازیها صورت گرفته نشان می دهد که بهترین راه کنترل ترافیک چیست. این اقدام با فرض شرایط درست، نشان داده است که انسانها در کنترل ترافیک بهترین گزینه هستند و می توانند بهتر از رایانه های کنترل ترافیک شهری که امروز به کار می روند عمل کنند.

این رویکرد به طور آزمایشی در مرکز پیشرفته innovITS بریتاینا با حضور ۳۰ راننده داوطلب که تلاش می کردند از چهارراه عبور کنند، به کار گرفته شده است. innovITS یک مرکز توسعه و تحقیقات پیشرفته در بریتانیا است که فناوریهای حمل و نقل را در فضایی کنترل شده و امن آزمایش می کند.

دکتر سیمون باکس از گروه تحقیقات حمل و نقل دانشگاه ساوتهامپون اظهار داشت: این نمایش که در innovITS انجام شد، نشان می دهد که مغز انسان می تواند به صورت بسیار کارآمدی یک رایانه کنترل ترافیک باشد.

وی افزود: ما در تحقیقات خود قصد داریم این رویکرد را در یک نوع نرم افزار جدید مقایسه کنیم که می تواند مزایای چشمگیری در بهبود جریان ترافیک داشته باشد، استفاده از فضای حرکت جاده ای را بهبود بخشد، تعداد سفرها را کاهش دهد و در مصرف سوخت نیز کارایی بهینه ای از خود به نمایش بگذارد.

محققان دانشگاه ساوتهامپتون رایانه های کنترل ترافیکی طراحی کرده اند که به عنوان یک دستگاه آموزش پذیر کار می کند تا یاد بگیرد که چگونه شبیه به انسان ترافیک را کنترل کند و بتواند استراتژیهای خود را از طریق تجربه بهبود بخشد.

دکتر باکس تصریح کرد: در تحقیقات حمل و نقل ما همواره به آینده نگاه می کنیم، ما می توانیم آینده ای را در نظر بگیریم که تمام وسایل نقلیه مجهز به WiFi و GPS هستند و می توانند موقعیت خود را اعلام کنند. این امر راه های استفاده از رویکردهای هوش مصنوعی را برای کنترل ترافیک به عنوان دستگاه های آموزش پذیر باز می کند.

    نظرات