مرمت مسجد جامع ۸۰۰ ساله ارومیه با چاشنی لرزشهای کمپرسور!

مرمت مسجد جامع ۸۰۰ ساله ارومیه با چاشنی لرزشهای کمپرسور!

www.BanaNews.irعملیات مرمت مسجدجامع ۸۰۰ ساله ارومیه که کارشناسان میراث فرهنگی مدعی قابلیت ثبت آن در فهرست میراث جهانی هستند درحال اجراست. در این میان برخی اخبار حاکی از این است که این نحوه مرمت، نه تنها در بیشتر شدن عمر این بنا تاثیری ندارد بلکه موجب وارد شدن خسارتها نیز می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسجد جامع ارومیه یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است که در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر محسب می شود. برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران شد و سپس در قرن هفتم هـجری.قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد. به اعتقاد محققان سبک تزیینات مسجد شبیه به سبک معماری سلجوقیان است ولی تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست.

این مسجد محراب گچبری شده بزرگی دارد که در ایران و جهان اسلام بی نظیر است به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی قصد دارد تا این مسجد را نیز در فهرست میراث جهانی ثبت کند اما برخی از مشکلات و مرمتهای غیراصولی در این بنا آینده ثبت جهانی این اثر را دارای مشکل کرده می کند.

در این باره، امیرحسین ذاکر زاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و استاد معماری اسلامی و مرمت بناهای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: با وجود این ارزشها و با وجود اینکه این مسجد یک مکان عبادی به شمار می رد هنگام داخل شدن به شبستان گنبدخانه ای آن، اولین چیزی که نظر بیننده را به خود جلب می کند، فضولات پرندگان است بر روی فرشهایی که مدتها از تمیز کردن آن می گذرد.

وی گفت: فضولات پرندگان دارای اسید بسیار قوی است و باعث پوسیدگی می شود. علاوه بر این باعث بد نما شدن تزئینات گچ بری نیز بخصوص در ساقه گنبد مسجد می شود.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی به تازگی مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرده است . مرمتی که فقط برای تهیه طرح مرمت آن مبلغ ۲۴ میلیون تومان هزینه شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: شبستان چهل ستونی این مسجد دارای دو ردیف ستون است که اکنون از محور قائم خود خارج شده اند و سازمان میراث فرهنگی در فاصله نیم متری یکی از ردیف ستونها، در حال احداث یک کانال است و برای حفر این کانال در یک مسجد تاریخی ۸۰۰ ساله از کمپرسور استفاده می کند . معلوم نیست که استفاده از این وسیله نیز توسط تهیه کنندگان طرح این مرمت تجویز شده است یا خیر ؟ چرا که کمپرسور دارای لرزش شدید است و بهتر بود که از وسایل دیگری مانند چکشهایی که مخصوص عملیات باستانی و مرمتی است استفاده می شد.

ذاکر زاده گفت: لرزشهای شدید کمپرسور می تواند خسارات جبران ناپذیری به ساختمان وارد کند، چه رسد به اینکه بنای مورد نظر یک بنای تاریخی و به ثبت رسیده نیز باشد.

اکنون طبق گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی آذربایجان غربی، به علت انجام عملیات مرمتی در مسجد جامع ارومیه، امکان بازدید همشهریان، گردشگران و بازدیدکنندگان از این مسجد مقدور نیست.

    نظرات