بازارچه‌ی عودلاجان به سامان‌دهی کامل نزدیک می‌شود

بازارچه‌ی عودلاجان به سامان‌دهی کامل نزدیک می‌شود

http://www.bananews.ir/مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: تا پایان هفته‌ی آینده، بخش عمده‌ی مرمت بازارچه‌ی عودلاجان به پایان می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدحسین فرمهینی فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: تا کنون حدود ۱۰ گنبد بازارچه (طاق‌های تویزه) در محدوده‌ی عودلاجان بازسازی و مرمت شده‌اند. اکنون نیز مشاور طرح روی پروژه‌ی مرمت بازارچه‌ی عودلاجان نظارت دارد.

وی با تاکید بر این‌که اداره‌ی میراث فرهنگی تهران محور اصلی در پروژه‌ی مرمت بازارچه‌ی عودلاجان است، ادامه داد: با مشارکت کسبه‌ی محل و شهرداری منطقه، بخش‌هایی که به بناهای تاریخی محدوده‌ی عودلاجان مربوط است، توسط اداره‌ی میراث فرهنگی مرمت می‌شود و اقداماتی که با مدیریت شهری در این محدوده‌ی تاریخی ارتباط دارد، توسط شهرداری انجام می‌شود.

او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان اداره‌ی میراث فرهنگی، کسبه‌ی محل و شهرداری منطقه‌ی ۱۲، با هدف مرمت و سامان‌دهی این محله‌ی تاریخی در تهران گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ی بسته‌شده، شهرداری و اداره‌ی میراث فرهنگی تهران هریک ۳۰ درصد از اعتبار مرمت و بازسازی این محدوده را می‌پردازند و ۴۰ درصد دیگر توسط کسبه پرداخت می‌شود.

فراهانی درباره‌ی نوع کاربری‌ای که قرار است مغازه‌های محدوده‌ی عودلاجان بعد از مرمت کامل بازارچه داشته باشند، توضیح داد: براساس شان و منزلت این محدوده، کاربری‌ها انتخاب می‌شوند. اداره‌ی میراث فرهنگی ترجیح می‌دهد در بازارچه‌ی عودلاجان کالاهایی که به آداب و رسوم گذشته‌ی ایرانیان، بخصوص شهر تهران مربوط هستند، فروخته شوند.

۳۰ مردادماه امسال، مدیر دفتر توسعه‌ی محلی عودلاجان هدف از انعقاد تفاهم‌نامه با دیگر ارگان‌ها را احیای ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی محله‌ی عودلاجان با ۳۰۰ سال قدمت دانست و گفت: با این کار، رونق اقتصادی برای محله ایجاد می‌شود، چون این محله در نزدیکی بازار تهران، در راسته‌ی بازارچه‌ی عودلاجان و پشت کوچه‌ی مروی یکی از نقاط پراهمیت منطقه است.

حمیده توسلی بیان کرد: براساس این توافق‌نامه که با حضور احمد مسجدجامعی ـ عضو شورای اسلامی شهر تهران ـ امضا شد،‌ سه طرف قرارداد، مبلغی را به‌طور یکسان برای مرمت بازارچه هزینه می‌کنند و در مقابل، کسبه‌ی بازارچه تعهد داده‌اند که شغل خود را به خرید و فروش کالاهای فرهنگی تغییر دهند تا رونق اقتصادی در این منطقه در شأن یک مرکز تاریخی و گردشگری باشد. همچنین اداره‌ی میراث فرهنگی و شهرداری تهران تعهد کرده‌اند تا در چارچوب قوانین به کسبه کمک کنند تا از نظر هزینه‌های زیرساختی و کف، تخفیف‌هایی برای گرفتن مجوز و عوارض داشته باشند و مغازه‌های خود را بتوانند مرمت کنند.

    نظرات