بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه به بهره‌برداری رسید

بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه به بهره‌برداری رسید

http://www.bananews.ir/بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر نیرو در شهرستان الیگودرز افتتاح شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این تونل ۳۶ کیلومتری که بخشی از طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود به شمار می‌رود، صبح امروز با حضور وزیر نیرو، معاون وزیر در امور آب و آبفا، استاندار قم،‌جمعی از مدیران ارشد بخش آب کشور و نمایندگان مجلس افتتاح شد.

هدف طرح انتقال آب از دز به قم‌رود انتقال ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم است.

با اجرای این طرح کسری آب در شهرهای مذکور جبران شده و با کمک به آبخوان ایران مرکزی، باعث ارتقاء کیفیت آب شهرهای هدف و ایجاد اشتغال می‌شود.

با توجه به ضرورت انتقال آب به ایران مرکزی متناسب با افزایش جمعیت در این شهرها طی چند دهه‌ی گذشته، این طرح بزرگ با پیش‌بینی اتمام کار در ۱۰ سال در سال ۸۱ آغاز شد و بیش از ۹۰ درصد کار در حال حاضر به انجام رسیده است.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم‌رود به لحاظ گستردگی طرح بالغ بر ۲۷۰ کیلومتر است که از دو حوزه‌ سرشاخه‌های دز در استان لرستان و حوزه‌ آبریز قم‌رود در استان‌های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است.

بر این اساس تونل بلند که امروز با حضور وزیر نیرو و با خروج دستگاه حفاری تی.‌بی.ام افتتاح شد، ۳۵ هزار و ۷۵۰ متر است. دایره قطر این تونل ۳٫۸ متر و ظرفیت آبگیری آن ۲۳ مترمکعب در ثانیه است. در این تونل برای حفاری از سیستم مکانیزه و با دستگاه‌های تی.بی.ام استفاده شده است.

هم‌چنین طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود شامل تونل دره دایی به دم کمر که ۹ هزار و ۱۷۷ متر است با ظرفیت آب‌گذری ۲۳ مترمکعب در ثانیه، کانال آب‌رسانی دم کمر به انوج با طول ۷ هزار و ۳۰۰ متر و با ظرفیت ۲۳ مترمکعب در ثانیه و تونل بلند انوج به قم‌رود با طول ۳۶ کیلومتر و ظرفیت آب‌گیری ۲۳ مترمکعب در ثانیه می‌شود.

وزیر نیرو صبح امروز در مراسم افتتاح بلندترین تونل آبرسانی خاورمیانه در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که در دو سال گذشته ۸۵ میلیون مترمکعب به قم آبرسانی شده است، گفت: با بهره‌برداری کامل از این طرح در سال گذشته ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب منتقل شده و به ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا آبرسانی می‌شود.

مسئولان وزارت نیرو هزینه‌ی اجرای این طرح را هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

    نظرات