کویر لوت یکی از ناشناخته ترین نقاط ایران است

کویر لوت یکی از ناشناخته ترین نقاط ایران است

www.BanaNews.irمعاون پژوهشی دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: بیابان لوت محدوده‌ای است بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان. بیابان لوت بین دو گسل نهبندان در شرق و نای بند در غرب قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر نوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: حد شمالی آن در حد مدار ۳۲ درجه و حد جنوبی در حد مدار ۲۸ درجه است. وسعت حوضه آبگیر دشت لوت، حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر مربع (۰٫۱ مساحت کشور)، طول آن از شمال به جنوب حدود ۹۰۰ کیلومتر و غرب به شرق حدود ۳۰۰ کیلومتر است.

وی بیان کرد: اطلس آب و هوائی ایران مشخصات آب و هوائی مشرق ایران را تا اندازه‏‌ای روشن کرده‏ است ولی چون در نزدیکی لوت ایستگاه‌های هواشناسی مناسبی وجود ندارد ما از خصوصیات‏ آب و هوائی مرکز لوت اطلاع درستی نداریم مثلاً مقدار بارندگی در صحرای لوت کمتر از صحراهای شمالی نیست و در حدود ۱۰۰ میلی متر متوسط سالیانه است ولی در خصوص گرما و وضع بادها موضوع ساده نیست زیرا با ملاحظه وضع طبیعی حوضه درجه گرمای آن می‌تواند با نواحی اطراف‏ فرق کند.

نوری اظهار داشت: کویر لوت را با اسامی گوناگونی چون چاله‌ لوت، دشت لوت و بیابان لوت نیز نامیده‌اند.

وی ادامه داد: شاید مهمترین عوارض موجود در لوت کلوت­‌ها باشند. کلمه کلوت که یک کلمه بلوچی است و بلوچ‌ها نیز قومی ایرانی هستند.

وی گفت: تفاوت شکل کلوت‌ها در طول آنها به وضوح دیده می­‌شود به طوری که در برخی نقاط کلوت‌ها بسیار کوتاه شده که به آنها کلوتک گفته می­‌شود.

نوری خاطرنشان کرد: در بین کلوت‌ها اراضی شور کویری وجود دارد که به دلیل سطح آب زیرزمینی بالا و گچ، سطح آنها شخم خورده و یا به صورت چند ضلعی است. در زیر لایه سطحی این کویرها در عمق ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتری سخت لایه­‌ای از جنس نمک‌های کلسیم، سدیم و منیزیم است. شوری کویرهای شخم خورده کمتر از کویرهای دیگر(کویر چند ضلعی، سفید، زرده و.....) است. به همین سبب امکان رویش برخی گیاهان به شرط تامین آب است.

    نظرات