آغاز تحویل منازل در مناطق زلزله‌زده از ۲ هفته دیگر

آغاز تحویل منازل در مناطق زلزله‌زده از ۲ هفته دیگر

http://www.bananews.ir/استاندار آذربایجان شرقی گفت: مسئله تامین مسکن زلزله‌زدگان با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما اولویت اول در ساماندهی این مناطق است و از دو هفته آینده تحویل منازل مسکونی احداث شده که در حد سفت کاری است، آغاز می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد علیرضا بیگی در نشست خبری خود که درمحل سازمان دانش‌آموزی برگزار شد، با تشریح جزئیات بازسازی مناطق زلزله‌زده روستاهای استان متبوع خود گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار خانوار در اولویت اول برای تهیه مسکن قرار دارند و مقرر شده تا آغاز فصل سرما آن تعداد از ساختمان‌های مسکونی که احداث شده، در اختیار خانوارهای این مناطق قرار بگیرد.

وی افزود: تحویل منازل احداث شده از دو هفته دیگر آغاز می‌شود و با توجه به وسعت منطقه در تلاش هستیم تا آغاز فصل سرما بتوانیم تعداد بیشتری را در اسکان دائم قرار دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: در حال حاضر آنچه که بسیار مهم است حضور و کمک هموطنان در بازسازی این مناطق است، چرا که علیرغم اینکه قدرت این زلزله برابر با زلزله بم بوده، اما تلفات آن کم و وسعت تخریب آن بسیار زیاد است، لذا با توجه به اینکه بیشترین اقشار آسیب دیده این زلزله به لحاظ روحی را کودکان تشکیل می‌دهند باید با یک بسیج دسته جمعی از سوی دولت و مردم خرابی‌ها را در کوتاه‌ترین زمان به آبادانی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در زلزله بم با توجه به اینکه زمان وقوع آن در ساعات اولیه صبح بود و همه در منازل بودند میزان تلفات بسیار بالا بود، اما در زلزله آذربایجان این اتفاق در ساعات بعد از الظهر و در زمانی رخ داد که بیشتر مردم در خارج از منازل بودند، لذا تعداد کشته شدگان کم بود، اما خسارت‌هایی که به اموال و منازل مردم این منطقه وارد شده بسیار بالاست و می‌توان گفت به طور کامل همه امکانات و زندگی خود را از دست داده‌اند.

بیگی در ادامه گفت: یکی از اقداماتی که در راستای سرعت بخشیدن به بازسازی مناطق صورت گرفته، اعطای وام با شرایط ویژه به مردم این منطقه است به این نحو که برای بازسازی مناطق شهری ۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و سه میلیون تومان کمک بلاعوض و برای مناطق روستایی نیز ۱۴ میلیون تومان قرض‌الحسنه و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شده در موضوع مسکن مهر نیز بتوانیم از وام این مسکن بدون در نظر گرفتن بند «ج» آن که مربوط به داشتن خانه یا ملک و استفاده از وام بانکی است برای مردم این مناطق استفاده کنیم.

به گفته استاندار آذربایجان شرقی، در حال حاضر برای احداث واحدهای پیش بینی شده در مناطق زلزله زده ۷۰ هزار تن میلگرد، صد هزار تن شن، ماسه، آجر و سایر مصالح ساختمانی نیازمند است که در حال انتقال به این مناطق است.

وی گفت: علاوه بر سرعت بخشیدن به بازسازی این مناطق آنچه که بسیار مورد توجه است نیازمندیهای اولیه زندگی مردم این مناطق است، ضمن آنکه امکانات گرم کننده و پوشش‌های زمستانی برای این مناطق مورد تاکید است که لزوم همکاری مسئولان و مردم را می‌طلبد.

بیگی همچنین از برگزاری جشنواره‌ای به منظور کمک به مردم زلزله‌زده مناطق آذربایجان در ۲۵ شهریور ماه خبر داد و گفت:‌ این همایش بزرگ با حضور هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های مهم کشوری در تالار بزرگ کشور در تهران برگزار می‌شود و کمک‌های حاصل از حضور هموطنان برای مردم این مناطق جمع‌آوری خواهد شد.

وی همچنین گفت: مکاتبات و دعوت نامه‌هایی نیز برای خیرین به ویژه خیرین مدرسه ساز ارسال شده تا با حضور این افراد خیراندیش بتوانیم بخشی از مشکلات منطقه را حل کنیم.

وی در پاسخ به ایسنا درباره توزیع چادرهای ویژه زمان فصل سرما در این مناطق نیز گفت: پیش بینی‌های لازم برای اسکان دائم افراد زلزله زده در منازلشان صورت گرفته، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانیم همه افراد را تحت پوشش قرار دهیم، هلال احمر چادرهای ویژه را که مقاومت بالایی در برابر سرما دارند، در اختیار افراد و خانوارها قرار خواهد داد.

استاندار آذربایجان شرقی درباره اقدامات این استان برای بازگشایی مدارس مناطق زلزله‌زده نیز گفت: پیش بینی‌های لازم برای فصل مهرماه و آغاز سال تحصیلی صورت گرفته و با توجه به اینکه مدارس این مناطق امتحان خوبی را پس دادند و از مقاومت بالایی در برابر زلزله برخوردار بودند، شرایط برای حضور دانش آموزان در این مدارس مهیاست؛ ضمن آنکه در مدارسی که به نوعی دچار تخریب شده‌ باشند کانکس‌های جایگزین در نظر گرفته شده است و دانش آموزان مناطق زلزله‌زده همزمان با سایر دانش آموزان سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.

وی همچنین از اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار برای سازمان نوسازی مدارس جهت بازسازی مدارس این مناطق خبر داد و گفت: استان آذربایجان شرقی به لحاظ تامین منابع و بازسازی مدارسی که دچار اسیب شده‌اند، هیچگونه مشکلی ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه علیرغم اقدامات زیادی که در این مناطق صورت گرفت، زلزله آذربایجان شرقی یکی از پرحاشیه‌ترین مباحث رسانه‌ای به ویژه در رسانه‌های خارجی بود، گفت: افرادی مشخص با توزیع داروها و کنسروهای تاریخ مصرف گذشته سعی در تشویش وضعیت بحرانی این مناطق داشتند و گروه دیگری که وابسته به همین افراد بودند از این وضعیت گزارش تهیه کرده و تلاش می‌کردند وضعیت امدادرسانی به این مناطق را زیر سوال ببرد که ارتباط همه آنها با رسانه‌های بیگانه محرز شده و افرادی در این زمینه شناسایی و به دادستانی معرفی شده‌اند.

بیگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیشترین اسیب وارد شده به افراد مناطق زلزله‌زده را کودکان و خردسالان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: با توجه به اینکه تمام کودکان با ویرانی‌ها و تخریب‌های محل زندگی خود مواجه شده‌اند به لحاظ روحی آسیب دیده‌اند و به نظر می رسد برای عبور از این شرایط باید هرچه سریعتر ویرانی‌ها تبدیل به آبادی شود و این روند تلاش و همکاری مستمر دولت و مردم را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه تعداد یتیم‌های این حادثه نیز در سامانه www.nosazi.as.ir ثبت شده است، عنوان کرد: هموطنانی که بخواهند کمک‌های مالی به کودکان یتیم این حادثه داشته باشند می‌توانند اطلاعات آنها را در این سامانه مشاهده و نسبت به کار خیر خود اقدام کنند.

استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرد: در حادثه زلزله آذربایجان چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع در محدوده چهار شهرستان تحت تاثیر قرار گرفته به طوری که ۳۰۰ هزار نفر جمعیت این منطقه به نوعی با مسئله زلزله درگیر شده‌اند.

وی افزود: از بین ۳۰۴ روستای این مناطق، ۴۶ روستا در این حادثه به طور کامل ویران شده و در مجموع بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد روستاها تخریب شده‌اند.

به گفته بیگی، بر اساس آخرین آمار برآورد شده از ضایعات و خسارت‌های مالی این مناطق، مردم روستاهای زلزله‌زده ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند و علاوه بر اینکه ۲۵۷ نفر در این حادثه کشته شده‌اند، بیشتر مناطق روستایی تخریب و ویران شده است.

بیگی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در چادرها ساکن هستند و علیرغم اینکه هلال احمر توانست یک رکورد جدیدی را در امدادرسانی به انجام برساند و در ۲۴ ساعت اولیه تکلیف عملیات را مشخص کند، اما همچنان نیازهای اساسی مردم این مناطق دغدغه اصلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اکثر ساکنان مناطق زلزله‌زده را کشاوران تشکیل می‌دهند و دارای ۶۰۰ هزار راس احشام هستند.

    نظرات