تاثیر مخرب آلودگی نوری غیراستاندارد بر روی انسان و محیط زیست
کارشناس مسؤول روشنایی معابر شرکت توزیع برق اصفهان از تأثیر نامطلوب و مخرب روشنایی غیر استاندارد بر محیط زیست خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هومن خداپرست در گفتوگو با ایسنا خاطرنشان کرد: روشنایی بیش از حد استاندارد معابر در شب باعث بروز تأثیرات روحی و روانی نامطلوب بر روی انسانها، ایجاد هراس و اضطراب در پرندگان و دیگر اثرات مخرب زیست محیطی میشود.
وی درباره آلودگیهای نوری که با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده است، تصریح کرد: در عکسی که در سال ۲۰۰۷ از کره زمین گرفته شده، رصد زمین به طور کامل انجام شده است، ولی در سال ۲۰۱۲، آلودگی نوری به حدی زیاد بوده است که رصد و تصویر گرفته شده از کره زمین به صورت تکههای نوری است.
کارشناس مسؤول روشنایی معابر شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به اهمیت وجود روشنایی معابر در شب برای ایجاد امنیت جانی و مالی شهروندان، بیان کرد: با وجود وارد شدن بار اضافه به شبکه برق در طول شب و مشکلاتی که پیرامون آن بحث شد، روشنایی معابر را نمیتوان حذف کرد.
خداپرست افزود: در کشورهای با تکنولوژیهای پیشرفته معمولاً برای روشنایی معابر از چراغهای LED استفاده میشود که این مستلزم صرف هزینه بسیار بالاست.
وی درباره استفاده از چراغهایی با توان ۴۰۰ وات در گذشته، افزود: قبلاً فقط با هدف ایجاد بیشترین میزان نور، بدون انجام محاسبات دقیق و بدون در نظر گرفتن استانداردهای نوری، از چراغهای با توان بالا و کمبازده استفاده میشده که این کار میزان شدت روشنایی را تا ۱۰ برابر بالاتر از حد استاندارد افزایش میداد و از سوی دیگر برای کاهش مصرف برق اقدام به حذف روشنایی چراغ ها و یا خاموش نمودن چراغها به صورت یک در میان میکردند که این نیز باعث ایجاد اختلال در دید رانندگان و بالا رفتن آمار تصادفات شده بود.
کارشناس مسؤول روشنایی معابر شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به دستورالعمل ابلاغی سال ۱۳۸۸ شرکت توانیر مبنی بر استانداردسازی معابر، گفت: در فاز اول شرکت توزیع برق اصفهان پروژه استانداردسازی شدت روشنایی معابر را معرفی و در فاز دوم پس از بازدید، تهیه و استخراج اطلاعات از ۴۶۰ معبر در سطح شهر اصفهان، تعدیل چراغهای روشنایی را در مناطق هشتگانه شرکت توزیع اجرایی کرد.
خداپرست درباره نتیجه کسب شده در پی اجرای این دستورالعمل در اصفهان، ادامه داد: با اجرای این پروژه چراغهای با توان ۴۰۰ وات کم بازده به چراغهای ۱۵۰ و پربازده تبدیل شدند.
وی اضافه کرد: در گذشته نه چندان دور برای روشنایی خیابانها و کوچهها از چراغهای با نور سفید استفاده میشد که توان مصرفی این نوع چراغها ۱۲۵ وات بوده و بعد از انجام محاسبات دقیق استفاده از چراغهای زرد که مصرف انرژی آنها تنها ۵۰ وات است در دستور کار قرار گرفت که به دنبال آن مصرف برای هر لامپ ۷۵ وات کاهش یافت که البته تغییر نور چراغها از سفید به زرد با ابراز نارضایتیهایی از سوی مردم همراه بود، اما این امر باعث شد میزان مصرف برق روشنایی معابر هم اکنون ۱۰ مگاوات کمتر از سالهای قبل شود.
کارشناس مسؤول روشنایی معابر شرکت توزیع برق اصفهان در خصوص رفع خاموشی چراغهای روشنایی معابر، گفت: شماره تماس ۱۲۱ برای رفع مشکلات قطع برق منازل و معابر در نظر گرفته شده است که مردم در صورت مشاهده مشکل با تماس با این واحد و اعلام شماره اشتراک منزل خود به آدرسیابی مسؤولان مربوطه برای یافتن محل دقیق مشکل و رفع آن یاری خواهند کرد.
خداپرست با بیان اینکه هزینه سالیانه تعمیرات روشنایی معابر در حدود ۱۴ میلیارد ریال است، ادامه داد: اعلام شماره اشتراک مشترک برای آدرس یابی محل بوده و هزینهای به هزینه برق مصرفی مشترک اضافه نخواهد کرد و انجام خدمات فوق به صورت رایگان است.
نظرات