اطلاعیه جدید از مسکن ویژه

اطلاعیه جدید از مسکن ویژه

http://www.bananews.ir/عوامل راهبری مسکن‌ویژه در سازمان ملی زمین‌ومسکن و اداره مسکن‌وشهرسازی استان تهران اعلام کردند: «متقاضیان ثبت‌نام مسکن‌ویژه، قبل از هر نوع اقدام برای اسم‌نویسی و واریز مبلغ اولیه ۲۰ میلیونی، باید نسبت به واجد شرایط بودنشان اطمینان کافی حاصل کنند تا مشمول انصراف اجباری نشوند.»

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در اطلاعیه‌‌ای که روز گذشته منتشر شد، آمده است: قیمت‌کل این واحدها شامل هزینه ساخت و بهای زمین است که توسط کارشناسان رسمی دادگستری محاسبه و تعیین می‌شود. این اطلاعیه همچنین خرید‌وفروش واحدهای مسکونی مشمول این طرح یا فروش امتیاز آن توسط ثبت‌نام‌کننده‌ها را ممنوع اعلام کرده است.

سازمان ملی زمین‌و‌مسکن روز گذشته در تکمیل شیوه‌نامه‌ای که هفته پیش برای تشریح جزئیات طرح مسکن‌ویژه و نحوه ثبت‌نام از متقاضی، منتشر شده بود، اطلاعیه جدیدی صادر کرد و در آن نسبت به «حصول اطمینان متقاضیان از واجدشرایط بودن‌شان قبل از اقدام به ثبت‌نام و واریز پول اولیه» هشدار داد.

ثبت‌نام از متقاضیان مسکن‌ویژه تهران امروز وارد دومین روز خود می‌شود، اما دیروز براساس تحقیقات میدانی، به هر یک از شعب اصلی بانک‌مسکن در سطح شهر تهران حداقل ۱۰۰ نفر برای اسم‌نویسی مراجعه کرده بودند که عدم آمادگی تعدادی از متقاضیان بابت پرداخت وجه ۲۰ میلیونی، آنها را دوباره به بانک خواهد کشاند.

در اطلاعیه‌ جدیدی که با هدف پاسخ‌گویی به مهم‌ترین پرسش متقاضیان مسکن‌ویژه درخصوص «قیمت نهایی این واحدها و نحوه محاسبه آنها» صادر شده، آمده است: «مبلغ کل هر واحد مسکونی مشمول این طرح شامل بهای تمام‌شده ساخت اعیان با احتساب کلیه هزینه‌های مربوط و بهای زمین است که قیمت زمین با توجه به قدرالسهم هر واحد، توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین و محاسبه می‌شود.»

براساس آنچه در این اطلاعیه آمده است: بهای زمین بعد از پرداخت دوم متقاضیان (هر پرداخت شامل ۲۰ میلیون تومان است) توسط کارشناس رسمی دادگستری به صورت بهای روز تعیین و ملاک عقد قرارداد می‌گیرد، طوری که متقاضی بعد از پرداخت سوم و در حالی که مجموع مبلغ واریزی وی به ۶۰ میلیون تومان رسیده، می‌تواند نسبت به انعقاد قرارداد پیش‌خرید اقدام کند.

سازمان ملی زمین ‌و مسکن همچنین اعلام کرده است: خرید و فروش امتیاز این واحدها توسط متقاضیان ممنوع است و از آنجا که مبلغ کل واحدهای مشمول این طرح به صورت نقد و اقساط دریافت می‌شود، نقل‌وانتقال آن توسط متقاضیان منوط به تسویه‌حساب کامل با اداره کل مسکن‌وشهرسازی استان تهران خواهد بود.

متن اطلاعیه سازمان در این خصوص به این شرح است: «متقاضی به هیچ وجه حق واگذاری یا فروش امتیاز یا واحد اختصاص داده شده یا مورد قرارداد را قبل از تسویه حساب کامل ندارد. در صورت ثابت شدن فروش یا عدم پرداخت اقساط تعیین شده پس از دو بار اخطار کتبی، اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران می‌تواند قرارداد منعقده را منفسخ تلقی و مبالغ دریافت شده را عینا به طرف قرارداد مسترد کند.»

به این ترتیب، مسیر دلالی در مسکن‌ویژه –خرید با هدف فروش‌آنی و کسب سود- کاملا مسدود است و فقط افرادی می‌توانند این واحدها را دریافت کنند که شرایط ۴گانه قیدشده در شیوه‌نامه را دارا باشند. براساس گزارش دنیای‌اقتصاد، انتقال قطعی واحدهای مسکونی طرح مسکن‌ویژه (مسکن تهران) به نام متقاضی، منوط به پرداخت تمامی اقساط و تسویه حساب کامل خواهد بود.

    نظرات