‌۸۰ درصد از مناطق مسکونی کشور در خطر زلزله قرار دارند

‌۸۰ درصد از مناطق مسکونی کشور در خطر زلزله قرار دارند

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: ‌۸۰ درصد از مناطق مسکونی کشور در خطر زلزله قرار دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی هاشمی در نشستی خبری اظهار کرد: برخی از دستگاه‌های مسوول به وظایف قانونی خود در موضوع پیشگیری از عوارض ناشی از حوادث طبیعی عمل نکردند و شاید قانون تصویب شده برای مدیریت بحران کشور به طور جدی پیگیری نشده بنابراین بخشی از وظایف دستگاه‌ها عملکرد مناسبی را نشان نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که امسال سال ارزیابی قانون مدیریت بحران است، گفت: در بودجه‌های پیش بینی شده دو تا سه درصد برای سوانح طبیعی همچون زلزله مطرح شده است نباید این میزان را در اولویت‌های آخر قرار داد و فقط در شرایطی از آن برای پیشگیری از بحران‌های طبیعی استفاده کرد که صد درصد بودجه تامین شده باشد.

هاشمی با اشاره به نقش مهم تلاش واحدهای نظارتی و پیگیری مسائل مربوط به ساخت و سازها گفت: طی تفاهم نامه امضا شده به دنبال آن هستیم تا بیمه ساختمان را در آینده نزدیک اجباری کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره وضعیت ایمنی مسکن مهر اظهار کرد:‌ بیش از ۸۵ درصد ساختمان‌های مسکن مهر برابر با استانداردها و شرایط مورد تایید احداث شده است بخشی که دچار مشکل است نیز در مورد مسائلی چون مکانیابی و اعطای خدمات زیربنایی بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: از مهر ماه سال گذشته هیچ ساختمان مسکن مهری نداریم که تحت نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور قرار نداشته باشد. در حوزه مسکن مهر پیش تر مواردی بود که بدون نظارت ما انجام می‌شد.

هاشمی به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در کشور نیز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر در ۱۶ استان کشور شناسنامه فنی و ملکی ساختمانی که پیش از این وجود داشت اما مشکلات آن باید برطرف می‌شد رایج شد و به مرور به تعداد استان‌های صادرکننده این شناسنامه افزوده می‌شود و انتظار پیگیری آن از هیات مدیره‌های استانی سازمان نظام مهندسی می‌رود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: تاکنون در صنعتی سازی مسکن و پروژه مسکن مهر رشد قابل توجهی در زمینه نظارت‌ها داشته‌ایم توافق شده است نه تنها پروژه مسکن مهر به طور کامل تحت پوشش سازمان نظام مهندسی ساختمان قراربگیرد بلکه پروژه‌های عمرانی دولتی نیز در بخش استانی تحت نظارت خود قرار می‌دهیم. این موضوع در اکثر استان‌ها عملیاتی شده و روند خوبی به نظارت بر پروژه های عمرانی بخشیده است.

وی به بازدید از مناطق زلزله زده آذربیاجان اشاره و اظهار کرد:‌ بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی ارزیابی خسارت شد و خسارات وارد شده تعیین شد تا برای تعمیرات نوسازی و بازسازی ساختمان‌های آسیب دیده برنامه ریزی شود.

وی با بیان این‌که آن‌هایی که در ساخت و ساز در مناطق زلزله زده حداقل اصول فنی را رعایت کرده بودند کمترین آسیب را دیدند اظهار کرد: صنعتی سازی در مناطق زلزله زده حذف نشده است و در حال اجراست ساخت وسازها در مناطق زلزله زده استاندارد است و سعی شده است با فن‌آوری‌های نوین توسط بنیاد مسکن انجام شود.

وی تاکید کرد:‌ صنعتی سازی و نیز استانداردسازی در بازسازی مناطق زلزله زده رعایت می‌شود این موضوع مورد تایید و تاکید بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی است.

هاشمی در مورد این که آیا ساختمان‌های در دست بازسازی در مناطق زلزله زده در زمان اعلام شده به ساکنان مناطق تحویل داده می‌شود گفت:‌ به عنوان نماینده‌ عضو کمیسیون عمران مجلس می گویم که اعضای این کمیسیون نگرانی خود را از عدم اجرای به موقع تعهدات بازسازی اعلام کرده‌اند زیرا مجریان از طرح زمان بندی عقب هستند و امیدواریم اقدامات جبرانی انجام شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد عمر ساختمان‌ها در کشور به ویژه تهران گفت: اگر ساختمان‌ها به صورت استانداردهای روز ساخته شوند باید حداقل ۵۰ سال عمر کرده و در برابر زلزله شش ریشتری مقاوم باشند اما در حال حاضر برخی مصالح ما هنوز استاندارد نیست. آنچه ما بر ساخت آنها نظارت می‌کنیم باید این حداقل‌ها را دارا باشد.

وی با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تنها ناظر است و نه ضابط برخورد با موضوعات و تخلفات گفت: ما تخلفی را گزارش می کنیم ولی به هر دلیل برخورد با تخلف مشمول مرور زمان می‌شود و یا برای کسب درآمد جریمه دریافت می‌شود و یا نیرو برای رسیدگی ندارند و یا ضعف قانونی در برخورد دیده می شود.

وی با بیان این‌که در تهران هنوز شناسنامه فنی و ملکی ساختمان عملی نشده است و این تخلف است و خیلی‌ها مقصر این امر هستند، گفت: اعطای پایان کار بدون شناسنامه تخلف است. ما می‌پذیریم که کوتاهی‌هایی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این مورد انجام می شود اما در این زمینه شش ماه قبل شکایاتی را از شهرداری به دستگاه قضایی در مورد تخلفات انجام شده دادیم اما از نتایج آن مطلع نیستم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بخش دیگری از این نشست به ششمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی کشور در سطح ایران که پس از تاخیر چهاردهم شهریور ماه گذشته برگزار شد اشاره کرد و یادآور شد: در این انتخابات که هر سه سال یکبار برگزار می‌شود ۳۰۰ نفر از بین ۲۴۰۰ کاندیدا شده انتخاب شدند که تایید نهایی آن‌ها پایان وقت امروز مشخص و فردا اعلام خواهد شد تا دو هفته دیگر اعضای انتخاب شده کار خود را شروع کنند ضمن آن که تیر ماه سال آینده از بین منتخبان اعضای هیات مدیره برگزیده می‌شوند.

وی با بیان این‌که در معدل کلی ۲۰ درصد میزان مشارکت در انتخابات امسال نسبت به سال قبل افزایش یافته است گفت: استان اردبیل با ۶۲٫۵ درصد مشارکت بالاترین رتبه و استان اصفهان با ۱۹٫۳۷ درصد کمترین مشارکت را داشته‌اند.

هاشمی با اشاره به امضا فروشی مهندسین ساختمان گفت: دو درصد از فعالیت ناظران شامل تخلفات است البته ما حتی یک مورد را نیز قبول نداریم از اوایل سال گذشته به طور جدی‌تر شورای انتظامی و هیات مدیره استان‌ها با این موضوع برخورد کردند به طوری که از مهر ماه سال ۹۰ تا خرداد ۹۱ پروانه اشتغال ۷۰ مورد ابطال شد. ضمن این که ۶۶۲ مورد آرای قطعی در ۹ ماهه گذشته برای تخلفات صادر شد.

وی گفت: ایمن سازی و مقاوم سازی و نیز نوسازی بافت‌های فرسوده همیشه از دغدغه‌های ماست. نظام مهندسی استان تهران پس از تلاش‌ها بسیار تفاهمی با شهرداری تهران حدود یک ماه پیش در مورد خدمات ماده ۳۳ که نظارت بر ساخت و ساز است داشت که این کار در ساختمان‌های با متراژ سه هزار متر به بالا به صورت آزمایشی مجددا شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بازسازی و مقاوم سازی در پایین‌ترین حد ممکن در سطح کشور اقدام می‌شود و خواهش من از مسئولین آن است که تلاش کنیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم ضمن این که از دولت و دیگر مسوولان در خواست دارم اقدام جدی تری نسبت به این موضوع داشته باشند و تسهیلات رابا نرخ پایین‌تر برای ترغیب مردم بر بافت‌های فرسوده در نظر بگیرند.

همچنین در نشست امروز با حضور ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار و جعفری رییس هیات مدیره باشگاه مهندسین تفاهم نامه‌ای برای اعطای کارت‌های اعتباری به مهندسین عضو باشگاه امضا شد.

    نظرات