بانک جهانی به تعهدات خود درباره بافت‌های فرسوده ایران عمل نکرد

بانک جهانی به تعهدات خود درباره بافت‌های فرسوده ایران عمل نکرد

http://www.bananews.ir/رییس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اعلام کرد: تا کنون ۱۳۷ میلیارد تومان در سکونتگاه‌های غیر رسمی ۱۸ شهر کشور هزینه شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با توجه به شرکت ایران در ششمین مجمع جهانی شهری که در ناپل ایتالیا با موضوع آینده شهری برگزار شد، اظهار کرد: در این مجمع ایران فرصت داشت تا در خصوص تجربیات خود در زمینه بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های نابسامان شهری تجربیات خود را ارائه کند.

وی با بیان اینکه در این نشست ایران روش تامین مالی برای بهسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی را اعلام کرد گفت که این امر مورد استقبال نمایندگان دیگر کشورها نیز قرار گرفت.

رییس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: در نشست ناپل عنوان کردیم، از سال ۸۱ طی توافقی با بانک جهانی مقرر شد در پنج شهر ایران به صورت پایلوت با هزینه‌ دولت ایران و نیز کمک بانک جهانی به صورت وام سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های نابسامان شهرهای بندرعباس، سنندج، زاهدان، تبریز و کرمانشاه بهسازی و ساماندهی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح خاطرنشان کرد: مقرر شد ۸۰ درصد از اعتبار لازم که بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار بود را بانک جهانی به صورت وام در اختیار ایران بگذارد و ۲۰ درصد دیگر را دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت ارزی تامین کند.

به گفته کیان‌پور این طرح از سال ۸۱ آغاز شد و تا پایان سال ۸۸ ادامه داشت. در این مدت بانک جهانی تنها ۵۷ درصد از تعهد خود یعنی ۵۷ میلیون دلار را به صورت ارز پرداخت کرد و مابقی اعتبار لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران تامین شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تا امروز ۱۳۷ میلیارد تومان در حوزه‌ سکونتگاه‌های غیر رسمی در ۱۸ شهر کشور شامل ۵۵ محله هزینه شده است که در قالب پروژه‌های بهداشتی و درمانی طی پنج تا هشت سال اخیر صورت گرفته است.

    نظرات