سرانه احداث پروژه صدر ــ نیایش برای هر تهرانی ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است

سرانه احداث پروژه صدر ــ نیایش برای هر تهرانی ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است

www.BanaNews.irدبیر شورای عالی ترافیک در واکنش به سخنان مسئولان شهری در خصوص عدم پرداخت سهم دولت در توسعه مترو گفت: به جای پروژه صدر - نیایش که هزینه سرانه احداث آن بین ۵۰۰تا ۸۰۰ هزار تومان برای هر تهرانی است مترو را گسترش دهند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجتبی شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتقادات شهرداری در خصوص تاخیر پرداخت سهم دولت در توسعه عمرانی مترو و یارانه بلیت اتوبوس و مترو گفت: کشور در شرایط اقتصاد مقاومتی و جهادی قرار دارد و باید توقعات را بر اساس شرایط موجود تنظیم کرد و ریخت وپاش ها و هزینه هایی که در گذشته انجام می شد را کاهش دا .

وی ادامه داد: هر سال این یارانه ها در نیمه دوم سال پرداخت می شود،امسال نیز بودجه دولت کمی دیرتر به تصویب رسید و هنوز هیچ اعتبارات پروژه عمرانی مگر در شرایط ویژه پرداخت نشده است.

دبیر شورای عالی ترافیک با اشاره به پرداخت ۹۰ درصد یارانه های بلیت در اسفند ماه سال گذشته گفت: معمولا در بخش عمرانی هر سه ماه مبلغی به عنوان علی الحساب پرداخت می شد که فعلا بر اساس سیاستهای دولت در هیچ پروژه عمرانی پرداخت شاخصی انجام نشده است.

شفیعی با اشاره به برخی سخنان مبنی بر پرداخت هزینه واگنها توسط شهرداری گفت: اینگونه وانمود شده که دولت نیز سهمی در پرداخت هزینه ترخیص واگنها دارد که اصلا چنین توافقی دورغ است و هیچگاه نه به صورت کتبی و شفاهی چنین توافقی با دولت نشده است. بر اساس قانون دولت به صورت کلی تا ۵۰ درصد هزینه های توسعه حمل ونقل را در کشور بدهد که در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد را دولت به شهرداری های سراسرکشور می دهد.

وی با تاکید بر اولویت قرار دادن پروژهای توسعه حمل ونقل عمومی بر پروژه های که تنها معابر شهر را افزایش می دهند و به نفع خودروهای شخصی هستند گفت: بارها این موضوع را مطرح کرده ام اما از آن برداشت سیاسی شده است و با روش های غیر اخلاقی به جای نقد سخن به نقد من پرداختند اما اگر پولی که صرف پروژه صدر نیایش می شود صرف توسعه مترو می شد ظرفیت حمل ونقل مترو به دو برابر وضعیت کنونی می رسید آیا این پروژه برای تهران در اولویت قرار دارد یا توسعه حمل ونقل عمومی .عجله برای اتمام این پروژه با هزینه های سرسام آور چیست؟

شفیعی با بیان اینکه هزینه صدر- نیایش برای هر تهرانی ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است گفت: این پروژه سبب سرعت حرکت ماشین ها در شمال تهران می شود این در حالی است که این پول از تمامی مردم تهران هزینه شده است و همچنین اعتبارات آن از طریق فایناس تامین شده و بدهی است که برای شهر تهران باقی می ماند.

دبیر شورای عالی ترافیک معتقد است هزینه ها و اعتبارات اعلام شده برای احداث این پروژه در مقایسه با پروژه توحید بیش از اعداد اعلامی است.

وی در پاسخ به برخی انتقادها که گفته می شد این پروژه نیاز به بررسی در شورای عالی ترافیک را ندارد بیان کرد: تمام شبکه های بزرگراهی تهران مانند امام علی (ع) یادگارامام(ره) صییاد و... در مطالعات جامع تهران دیده شده و در طرح جامع تهران بررسی شده است. اما در هیچکدام نامی از تونل توحید و نیایش نبوده است و این نشان از عدم مطالعات پیش از انجام پروژه دارد.

دبیر شورای عالی ترافیک در خصوص انتقاد مدیران شهرداری در مورد فرسودگی ناوگان قطارهای مترو گفت: وقتی تونل سازی در مترو و سایر بخش های شهردر اولویت قرار می گیرد این مشکلات نیزبه وجود می آید. چرادر سالهای گذشته که یارانه ها پرداخت می شد به نوسازی ناوگان نپرداختند . اگر پیش بینی های لازم در این خصوص در نظر گرفته می شد حالا از افزایش عمر ناوگان به ۱۳ سال گلایه نمی کردند .همچنین با همین میزان خطوط اگر ناوگان تقویتشود ما می توانیم ظرفیت جابجایی هایمان را افزایش و سر فاصله قطارها را کاهش دهیم .

به گفته شفیعی در دولت فعلی میزان کمک به مترو ده برابر گذشته است اما باید شرایط فعلی کشور را در نظر گرفت.

    نظرات