ایران بزرگترین گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان را برگزار می‌کند

ایران بزرگترین گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان را برگزار می‌کند

http://www.bananews.ir/رییس مؤسسه ملی اقیانوس‌شناسی از آغاز بزرگترین گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی تاریخ خلیج‌فارس و دریای عمان با حضور ۷۰ محقق و پژوهشگر در ۲۵ آبان ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر وحید چگینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بزرگترین گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی تاریخ خلیج فارس و دریای عمان از ۲۵ آبان ماه سال جاری به مدت یک سال به همت محققان موسسه ملی اقیانوس‌شناسی و بدون دخالت سازمان‌های داخلی و خارجی در محدوده‌ خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز می‌شود.

وی افزود: بررسی تاریخچه گشت‌های دریایی محدوده خلیج فارس و دریای عمان طی یک قرن گذشته نشان می‌دهد، طولانی‌ترین و بزرگترین گشت به ۷۵ سال پیش برمی‌گردد که انگلیسی‌ها گشتی هشت ماهه برگزار کردند و در دهه‌های اخیر هم بزرگترین گشت‌ها در حوزه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان توسط آمریکایی‌ها به مدت سه ماه برگزار شد و دیگر گشت‌ها از نظر زمانی کوتاه‌تر بوده‌اند.

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی در خصوص اهداف این گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست و بررسی پارامترهای زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، فیزیکی، شیمیایی و هواشناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان از جمله اهداف مهم بزرگترین گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان است تا بتوانیم در راستای شناخت مخاطرات دریایی و گردش آب در منطقه مورد نظر تلاش کرده و اطلاعات کاملی از گونه‌های متنوع موجود در این دو دریا و خصوصیات شیمیایی، فیزیکی، آب و بستر دریای عمان و خلیج فارس به دست آوریم.

وی ادامه داد: الگوی گردش آب، امواج کوتاه و بلند، پدیده‌های فیزیکی خاص، تشکیل جت‌های آب، پدیده‌های فراجوشی و فروجوشی آب از جمله پدیده‌ها و موارد مهمی هستند که در طول این گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند.

چگینی با اشاره به اینکه شناور تحقیقاتی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی در سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود به ایسنا گفت: از آنجا که موسسه برای انجام این گشت به شناوری با حداقل قابلیت‌های لازم برای فعالیت‌های تحقیقاتی نیاز داشت، یکی از شناورهای تحقیقاتی از نیروی دریایی‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران را اجاره کرده و با هزینه و سرمایه‌گذاری موسسه ملی اقیانوس شناسی به عنوان مجری، این گشت را در حال اجرا دارد.

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به حمایت دو میلیارد تومانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در قالب طرح «مبارزه با مخاطرات دریایی» موسسه، اظهار کرد: بزرگترین گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان صرفا اهداف تحقیقاتی را دنبال کرده و بخشی از یک طرح جهانی است که با همکاری کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی در حال اجراست.

چگینی در خصوص میزان آمادگی موسسه برای اجرای این گشت تحقیقاتی به خبرنگار ایسنا گفت: تمام تجهیزات مانند دستگاه‌های اندازه‌گیری جریان، امواج، تغییرات تراز آب، نمونه بردار آب، نمونه بردار موجودات زنده دریایی مانند پلانکتون‌ها و فیتوپلانکتون‌ها، نمونه‌بردار از بستر دریا (گرپ)، نمونه‌بردار از عمق دریا، تعیین پارامترهای شیمیایی آب دریا، تعیین شوری، دما و pH آب و ... یا توسط محققان موسسه تولید شده و یا از خارج از کشور خریداری شده است. همچنین حدود ۷۰ نفر از محققان موسسه در تیم‌های تحقیقاتی این گشت حضور دارند که به صورت تیم‌هایی در نوبت‌های ۱۹ روزه به مناطق مورد نظر اعزام می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه طرح گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی خلیج فارس با عنوان PG-GOOS در قالب یکی از طرح‌های تحقیقاتی پایش جهانی اقیانوس شناسی IO-GOOS در یونسکو به ثبت رسیده و در کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی نیز به ثبت خواهد رسید، اظهار امیدواری کرد که با اتمام این گشت تحقیقاتی و گردآوری داده‌های کامل از حوزه خلیج فارس و دریای عمان بتوانیم نتایج آن را در اختیار همه موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های کشور قرار دهیم.

    نظرات