سازمان نوسازی تهران، سنگ صبور مردم

سازمان نوسازی تهران، سنگ صبور مردم

http://www.bananews.ir/مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از اتمام تعهدات طرح‌های خانه به جای خانه و فروش متری مسکن خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا جعفری با بیان اینکه تعهدات سازمان نوسازی در دو طرح فروش متری مسکن و خانه به جای خانه به اتمام رسیده است، گفت: در حال پیگیری تسویه حساب‌های مالی این دو طرح با بانک‌ها هستیم.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده که بر مبنای ظرفیت پروژه‌ها صورت گرفته است، تا پایان امسال چهار هزار واحد مسکونی نوسازی و آماده بهره‌برداری خواهد شد که از این تعداد تاکنون ۲۲۰۰ واحد تحویل شده است.

به گفته وی، افزایش قیمت مصالح و هزینه‌های ساخت و ساز، رکود بازار مسکن و محقق نشدن وعده‌های دولت در خصوص پرداخت وام‌های کم‌بهره برای نوسازی، از موانع جدی نوسازی بافت‌های فرسوده در سال جاری بوده است.

جعفری خاطر نشان کرد: علی‌رغم تمام محدودیت‌‌هایی که در سال جاری برای تامین سرمایه وجود داشت، شهرداری موفق شد با نگاهی غیرانتفاعی و نیز ارائه تسهیلات تشویقی که در طرح تفصیلی برای نوسازی در نظر گرفته شده است، اکثر موانع را برطرف سازد و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد حاصل شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه روح حاکم بر طرح تفصیلی، حرکت به سمت شهرسازی استاندارد است، سیاست‌های طرح تفصیلی در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده را بسیار کارآمد دانست.

وی از پیگیری طرح تلفیق بافت‌های ناپایدار در سازمان نوسازی خبر داد و خاطر نشان کرد: بر اساس ضوابط پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی، یک طبقه تراکم تشویقی برای نوسازی املاکی که در بافت ناپایدار قرار دارند، اعطا خواهد شد.

به گفته جعفری، در سال جاری انتظاراتی که بر اساس تکالیف قانون در حوزه نوسازی باید توسط دولت صورت می‌گرفت، کاملا مسکوت مانده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین وظایف دولت در بحث نوسازی، پرداخت تسهیلات مالی با استفاده از ظرفیت‌های مسکن مهر، مدیریت مصالح ساخت و ساز از نظر کیفیت و قیمت مناسب و بازگشت هزینه‌های صدور پروانه رایگان در بافت فرسوده به شهرداری جهت افزایش سرانه‌های خدماتی در فضاهای کالبدی بافت‌های فرسوده است که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

جعفری افزود: با وجود کوتاهی‌های دولت اقدامات تبلیغی گسترده‌ای در زمینه اعطای تسهیلات و وام‌های کم‌بهره برای نوسازی بافت‌های فرسوده انجام می‌شود که چون به مرحله اجرایی نمی‌رسد، موجب بی‌اعتمادی و کند شدن روند نوسازی می‌شود.

وی با اعلام اینکه تعداد کثیری از متقاضیان نوسازی به دلیل عدم دسترسی به متولیان پرداخت تسهیلات مالی به دفاتر خدمات نوسازی مراجعه و شکایت می‌کنند، افزود: متاسفانه ما فقط سنگ صبور اعتراضات مردمی شده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که با گره‌گشایی دولت در این زمینه، روند نوسازی مردمی در سطح شهر تسریع شود.

    نظرات