تخلیه ابرها توسط کشورهای دیگر حرفی غیر علمی است

تخلیه ابرها توسط کشورهای دیگر حرفی غیر علمی است

www.BanaNews.irمعاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی گفت:تخلیه ابرهای باران زایی که به سمت ایران می آیند توسط کشورهای دیگر حرفی غیر علمی و ناممکن است و اگر چنین چیزی نیز ممکن باشد در حال حاضر فناوری آن وجود ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)ˈ مجید آزادی ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:البته ممکن است یکی از کشورهای همسایه عملیات باروری ابرها را انجام دهد و تاثیر ناچیزی روی بارندگی در ایران داشته باشد اما اینکه بتوانند ابرهای بارور شده را تخلیه کنند ممکن نیست.

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی ادامه داد: اگر چنین امکانی هم وجود داشته باشد ؛ در حال حاضر دانش آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به طور کلی باروری ابرها کار بسیار حساسی است و باید با دقت و توان علمی بالایی انجام شود گذشته از این آبی که از این روش به دست می آید بسیار گران است .

آزادی با بیان اینکه فناوری باروری ابرها زیاد پیچیده نیست گفت: در واقع نحوه به کار گیری این فناوری برای باروری بسیار مهم است که نیاز به دانش بالایی دارد.

وی اظهار داشت: فناوری باروری ابرها در تمام دنیا در مرحله تحقیقاتی و پژوهش قرار دارد و به طور موردی در نقاط مختلف انجام می شود .

آزادی گفت: این علم هنوز به آن مرحله نرسیده که بتوان از آن برای از بین بردن خشکسالی و یا برای خاموش کردن آتش سوزی های گسترده استفاده کرد بلکه در تمام دنیا در حد پایلوت برای انجام کارهای پژوهشی است تا نتایج آن بررسی شود.

وی با بیان اینکه باروری ابرها هیچ تاثیر بدی روی محیط زیست ندارد اظهارداشت: البته برخی معتقدند مقداری از مواد شیمیایی که در باروری ابرها استفاده می شود به زمین می رسد و خاک را آلوده می کند اما برخی هم معتقدند که این آلودگی در حدی نیست که خاک را آلوده کند .

آزادی گفت: به طور کلی بیشتر گزارش ها نشان می دهد که مواد شیمیایی به کار برده شده برای باروری ابرها تاثیر بدی روی خاک ندارد و باعث آلوده شدن خاک نمی شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی افزود: همچنین برخی مدعی شده اند که باروری ابرها باعث بروز سیل و مشکلات زیست محیطی می شود در حالی که این طور نیست و این روش هیچ گونه عواقب زیست محیطی به همراه ندارد.

    نظرات