زمان اتمام بازسازی مناطق زلزله زده قابل پیش بینی نیست

زمان اتمام بازسازی مناطق زلزله زده قابل پیش بینی نیست

http://www.bananews.ir/معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن زمان اتمام بازسازی مناطق زلزله زده را قابل پیش بینی ندانست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عزیزالله مهدیان اظهار کرد: بنیاد مسکن تمام توان خود را برای بازسازی مناطق زلزله‌زده به کار بسته است و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن واحدها را آماده تحویل کنیم، ولی سخن گفتن از زمان دقیق تحویل خانه‌ها کارشناسی نیست.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند بازسازی مناطق زلزله‌زده از اتمام قریب به اتفاق طرح‌های آواربرداری خبر داد و افزود: آواربرداری از ۱۱ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی به پایان رسیده که می‌توان گفت تمامی واحدهایی که بیش از ۶۰ درصد خرابی داشتند را دربر می گیرد.

مهدیان ادامه داد: با پایان یافتن آواربرداری، بلافاصله طرح بازسازی منازل آغاز می‌شود و بنیاد مسکن با بسیج کردن تمام ظرفیت خود در کشور، با سرعت در این راه تلاش می‌کند.

وی تعداد واحدهایی که در مرحله پی کنی هستند را ۶ هزار و ۹۴۹ واحد اعلام کرد و گفت: در این بین ۳ هزار و ۱۰۰ واحد آرماتوربندی شده‌اند و ۱۲۷۳ خانه نیز در مرحله فوندانسیون گذاری به سر می‌برند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تمامی مراحل کار را برنامه ریزی شده برشمرد و توضیح داد: در حال حاضر اسکلت پیچ مهره‌ای در مناطق زلزله‌زده آماده شده است و با اتمام مراحل زیربنایی کار نصب اسکلت و دیوارچینی آغاز خواهد شد.

مهدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کمک‌های مالی بنیاد مسکن به زلزله‌زدگان اشاره کرد وگفت:‌ برای ساکنان مناطق روستایی ۱۶ میلیون تومان وام در نظر گرفته‌ایم که دو میلیون آن بلاعوض، ۱٫۵ میلیون آن قرض الحسنه و ۱۲٫۵ میلیون از آن با سود چهار درصد در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در مناطق شهری نیز دو دسته وام پیش بینی کرده‌ایم. برای طرح‌های احداثی، ۲۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیون آن بلاعوض و مابقی با سود چهار درصد خواهد بود و برای تعمیرات شش میلیون تومان وام اختصاص یافته که یک میلیون آن بلاعوض و پنج میلیون با سود چهار درصد محاسبه خواهد شد.

مهدیان تعداد متقاضیانی که برای دریافت تسهیلات ثبت نام شده‌اند را ۱۱ هزار و ۶۴۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد تاکنون ۲۰۱۱ خانوار به بانک معرفی شده‌اند و پرونده‌هایشان در حال پیگیری است.

وی همچنین از اضافه شدن ستادهای معین استان‌های قم و خراسانی شمالی به استان‌های فعال در مناطق زلزله زده خبر داد واظهار کرد:‌در حال حاضر ستادهای معین ۱۲ استان مستقیما در مناطق در حال کار هستند و ۱۰ استان دیگر نیز با تمام امکانات خود به پشتیبانی از ستادهای فعال می‌پردازند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن همچنین از مشارکت پیمانکاران خصوصی در طرح‌های در دست اجرا خبر داد و تشریح کرد: در حال حاضر ۷۸۱ پیمانکار در منطقه حضور دارند و قرارداد ۹ هزار و ۷۸ واحد مسکونی با آن‌ها بسته شده است.

مهدیان در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با تلاش و پشتیبانی تمام نهادها بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازسازی مناطق زلزله‌زده را به پایان برسانیم و قبل از فرا رسیدن فصل سرما طرح را به اجرا برسانیم.

    نظرات