روند عملیات بازسازی مناطق زلزله زده به شرایط جوی بستگی دارد

روند عملیات بازسازی مناطق زلزله زده به شرایط جوی بستگی دارد

http://www.bananews.ir/معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، روند بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی را خوب توصیف کرد و گفت: پایان عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده براثر زلزله اخیر بستگی به شرایط جوی کشور دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ˈعزیزالله مهدیانˈ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تمام تلاش ها براین است که تا پایان آبان ماه امسال به اهداف تعیین شده به منظور اسکان دائمی آسیب دیدگان مناطق زلزله زده نزدیک شویم که این امر به شرایط حاکم بر منطقه با توجه به نزدیکی فصل سرما وابسته است .

وی با بیان اینکه براثر زلزله اخیر در آذربایجان شرقی، حدود ۳۲۰ روستا آسیب دید، اضافه کرد: ۱۸ هزار و ۸۱۴ واحد در این روستاها خسارت دید که از این تعداد ۱۲ هزار واحد به طور کامل تخریب شد.

مهدیان، احداث واحدهای جدید به جای واحدهای به طور کامل تخریب شده را از اولویت اصلی بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده، عنوان کرد و گفت: تاکنون عملیات آواربرداری ۱۱ هزار و ۷۲۴ واحد انجام شده که از این تعداد هفت هزار واحد پی کنی و حدود سه هزار و ۲۰۰ واحد نیز بتن ریزی شده است.

وی با تاکید براینکه عملیات اجرایی بازسازی مناطق زلزله زده از ۲۰ روز پیش آغاز شد، افزود: مصالح ساختمانی به اندازه کافی خریداری شده و در حال حمل به منطقه است.

معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه عملیات بازسازی مناطق زلزله زده در دو بخش ساخت واحدهای دائمی و همچنین مهیا کردن اسکان موقف و فضای جنبی در کنار واحدهای دائمی به طور همزمان ادامه دارد، اظهار کرد: در کنار واحدهای دائمی فضای جانبی پیش بینی شده که آسیب دیدگان ابتدا دراین محل ها و سپس در واحدهای دائمی اسکان داده می شوند.

وی اضافه کرد: این اتاقک ها در فضایی بین ۱۲ تا ۲۰ متر با تجهیزات پیش ساخته احداث می شوند که تاکنون ۳۹۸ اتاقک در محل های پیش بینی شده نصب شده است ، ضمن اینکه این اتاقکها پس از ساخت واحدهای مسکونی به عنوان انباری و یا فضایی برای دامداران مورد استفاده قرار گیرند.

مهدیان سپس تصریح کرد: هم اکنون ۸۱۱ دستگاه ماشین آلات سنگین در منطقه درحال آواربرداری است که با توجه به حجم گسترده کار، عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

وی انجام این حجم کار درعملیات بازسازی مناطق زلزله زده را در تاریخ کشور بی نظیر توصیف کرد و گفت: در زمان حاضر هیچ گونه مشکل اعتباری و امکانات فراروی عملیات بازسازی قرار ندارد بلکه حجم گسترده و در سطح بالای این عملیات سبب شده زمان بیشتری را برای انجام آن صرف کرد.

معاون بنیاد مسکن سپس در مورد تسهیلات اعطایی به منظور بازسازی واحدهای مسکونی روستایی گفت: به افراد آسیب دیده ۱۴ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود که از این میزان ۱۲٫۵ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد و ۱٫۵ میلیون تومان به عنوان قرض الحسنه است.

مهدیان افزود: علاوه براین تسهیلات، میزان ۲ میلیون تومان بلاعوض به روستاییانی که واحدهای آنها از زلزله اخیر آسیب دیده است، پرداخت خواهد شد.

معاون بنیاد مسکن در مورد واحدهای تخریب شده شهری نیز گفت: برای احداث واحدهای شهری نیز ۲۰ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد وام و مبلغ ۲ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می شود.

وی افزود: همچنین برای تعمیر واحدهای شهری نیز پرداخت پنج میلیون تومان وام با نرخ ۴ درصد و یک میلیون تومان به صورت بلاعوض در نظر گرفته شده است.

مهدیان افزود: نمایندگان ۱۳ استان به عنوان استان معین در منطقه مستقر هستند و ۱۰ استان دیگر نیز به عنوان استان های پشتیبان این استان ها عمل خواهند کرد.

    نظرات