صدور پروانه استاندارد مصرف انرژی در خوزستان

صدور پروانه استاندارد مصرف انرژی در خوزستان

http://www.bananews.ir/کارشناس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان گفت: اولین پروانه استاندارد معیار مصرف انرژی در استان صادر شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بهزاد پورکیهان عنوان‌ کرد: شرکت لاستیک خوزستان واقع در شهرستان شوشتر، تولیدکننده انواع تیوپ و فلاپ با انجام اصلاحات مختلف بر اساس استاندارد ملی ایران با موضوع معیار مصرف انرژی در خطوط تولید از قبیل اصلاح سیستم بچ‌آف، اصلاح سیستم روشنایی، تعویض سیستم برش خام، عایق کاری خطوط بخار، تنظیم دیگ بخار و سایر اقدامات اصلاحی موفق به دریافت پروانه ملی استاندارد شد.

وی افزود: تاکنون در کشور تنها دو پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری در این زمینه صادر شده که اختلاف زمانی صدور این دو پروانه نیز بسیار کوتاه بوده است.

کارشناس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان خاطرنشان‌کرد: این اداره‌کل با جدیت به دنبال ایجاد اصلاحات لازم برای قرار گرفتن واحدهای تولیدی در محدوده مجاز مصرف انرژی است.

پورکیهان تصریح‌کرد: در خصوص تعیین معیار مصرف انرژی در فرایندهای تولید در صنایع انرژی بر ۲۷ استاندارد تدوین و ۱۸ استاندارد اجباری اعلام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع سیمان، صنایع آهک، صنایع‌آلومینیوم، صنایع آجر ماشینی و فشاری، صنایع قند و شکر، صنایع تولیدآهن و فولاد، صنایع اوراق فشرده چوبی، صنایع ریخته موتور، صنایع ریخته‌گری چدن-روش قالب ماسه ای و ریخته گری فولاد – روش قالب ماسه‌ای‌ و صنایع روغن نباتی اشاره کرد.

به گفته او از سوی دیگر طبق مفاد فصل دوم ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت به‌منظور اعمال صرفه‌جویی، منطقی‌کردن مصرف انرژی و حفاظت از محیط ‌زیست نسبت به تهیه و تدوین استانداردها و مشخصات فنی مرتبط با مصرف انرژی در تجهیزات، فرایند‌ها و سیستم‌های مصرف‌کننده انرژی اقدام کرده و کلیه مصرف‌کنندگان و واردکنندگان این تجهیزات ملزم به رعایت این مشخصات و استانداردها هستند.

سازمان استاندارد تنها مجری استانداردهای معیار مصرف انرژی بوده و اجرای این طرح در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است که موجب کاهش قیمت‌تمام‌شده و کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

    نظرات