۲۰ میلیارد ریال به اجرای طرحهای آبخیزداری یزد اختصاص یافت

۲۰ میلیارد ریال به اجرای طرحهای آبخیزداری یزد اختصاص یافت

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری یزد از اختصاص ۲۰ میلیارد ریال به اجرای طرحهای آبخیزداری این استان داد.[caption id="attachment_337" align="alignleft" width="363"]www.bananews.irاجرای طرح آبخیزداری در یزد[/caption]

محمود پیری در گفتگو با خبرنگار مهر در یزد اظهار داشت: تا پایان امسال قرار است پنج طرح آبخیزداری در یزد اجرایی شود که این میزان اعتبار برای اجرای این طرحها اختصاص یافته است.

وی افزود: این طرحها شامل حوزه سدهای موجود، حوزه‌ های فاقد سد و حوزه ‌های حاشیه کویر مرکزی است که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

پیری همچنین خاطرنشان کرد: کنترل، پیشگیری و مهار سیلاب،حفاظت خاک و آبخیزداری و اصلاح کاربری اراضی نیز از دیگر طرحهایی است که تاکنون در استان یزد مصوب شده و تلاش می‌ شود تا پایان امسال به مرحله اجرا درآید.

وی اعتبار اجرای این طرحها را بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت: اعتبار این طرح‌ها هم‌اکنون تامین و ابلاغ شده و طرح‌ها در دست مناقصه هستند.

پیری همچنین از اجرای سه طرح مطالعاتی در شهرهای ابرکوه، بخش عقدای اردکان و مهریز خبر داد.

معاون آبخیزداری اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد خاطرنشان کرد: پروژه‌ هایی نیز در سال جاری پیش ‌بینی شده است که با اعتبارات مدیریت بحران استان یزد به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی تکمیل کنترل سیلاب کاسه ‌رود ابرکوه، کنترل سیلاب عبدالله فتح‌ آباد مهریز، کنترل سیلاب علی‌آباد ابرکوه و کنترل سیل ترکان را از جمله این طرحها برشمرد.

پیری همچنین حفاظت از برخی از اراضی کشاورزی به منظور کنترل و کاهش خسارات ناشی از سیل را نیز از دیگر طرحهای آبخیزداری استان یزد اعلام کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بحران کم‌ آبی در شهرستان ابرکوه یک امر جدی است، باید از سیلاب‌ها حداکثر بهره‌وری انجام شود.

پیری اظهار امیدواری کرد: با تعریف پروژه‌ های کنترل سیلاب کویر مرکزی برای ابرکوه همچنین اجرای پروژه‌ های آبخیزداری مناسب بتوان در تغذیه سفره ‌های زیر زمینی ابرکوه به موفقیت رسید.

وی خاطرنشان کرد: یزد با بارندگی ۱۰۰ میلی ‌متری علاوه بر خشکسالی، شاهد وقوع سیل نیز بوده است به نحوی ‌که در سال جاری نیز ۱۰ مورد وقوع سیل در شهرستان‌های طبس، اردکان و خاتم به دامداران، کشاورزان و مزارع خسارات قابل توجهی وارد کرده است.

پیری با اشاره به تبخیر سه هزار و ۵۰۰ میلیمتری در استان یزد اظهار داشت: باید با اجرای طرح ‌های آبخیزداری و در اختیار گرفتن سیلاب‌ها، مانند اجرای پروژه‌های بخش سیلاب، بندهای خاکی، گوراب و اصلاح و تثبیت بستر رودخانه‌ ها، روان آب‌ها را مهار و به صورت تاخیری و به وسیله لوله‌های تخلیه، بلافاصله در مسیر رها کرد تا افت سفره‌های زمینی جبران شود.

 

    نظرات