راه‌آهن ایران به چین متصل می‌شود

راه‌آهن ایران به چین متصل می‌شود

http://www.bananews.ir/مذاکرات ریلی هیات ایرانی و ازبکستانی که برای رسیدن به توافق بر سر میزان تعرفه‌ها به طول انجامیده بود، بعد از ظهر امروز (یکشنبه) پایان یافت و توافق‌نامه به امضای مقامات دو کشور رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با مثبت ارزیابی کردن نتایج مذاکرات با طرف ازبکستانی از افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل ریلی خبر داد.

عبدالعلی صاحب محمدی پس از امضای تفاهم نامه با طرف ازبسکتانی از تاکید دو طرف بر تسریع در ساخت خط ریلی چابهار ـ خواف ـ مزارشریف ازبکستان خبر داد.

وی گفت: همچنین طرف ازبک نیز متعهد شد نسبت به ساخت خط آهن از کشورش به سمت چین اقدام کند و در صورت عملی شدن این طرح ایران، افغانستان، ازبکستان و چین از طریق خط آهن به یکدیگر متصل خواهند شد.

مدیرعامل راه آهن با تشریح محورهای دیگر این توافق‌نامه اظهار کرد: طرف ازبکستانی بسیار متمایل بود از تجارب ایران در زمینه برقی کردن خطوط و ساخت لوکوموتیو استفاده کند که با توافقات صورت گرفته قرار شد نمایندگان ازبکستان از بعضی از کارخانه‌های لوکوموتیوسازی ایران دیدن کنند.

صاحب‌محمدی همچنین از توافق دو طرف در افزایش ترانزیت پنبه به ایران خبر داد و افزود: ‌ازبک‌ها در این راه شرطی داشتند و آن افزایش تعرفه‌های تخفیفی ایران بود که در جریان مذاکرات توافقات مورد نظر حاصل شد.

وی تعرفه‌های ثابت در نظر گرفته شده را ۲۰ درصد اعلام و اظهار کرد: همچنین این تخفیف به صورت پلکانی تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و امیدواریم با در نظر گرفتن این امتیازها سطح روابط بین دو کشور نیز افزایش یابد.

مدیرعامل راه آهن همچنین از درخواست ایران برای عضویت در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع به عنوان ناظر خبر داد و اظهار کرد: در جریان مذاکرات طرف ازبکستانی متعهد شد تمام توان خود را در حمایت از عضویت ایران به کار بندد و سدهای موجود را از بین ببرد.

ایسنا

    نظرات