سدهای کشور مجهز به حفاظ ضدآلودگی می‌شوند

سدهای کشور مجهز به حفاظ ضدآلودگی می‌شوند

http://www.bananews.ir/درحالی که برای نخستین بار در کشور سازه فنس‌بوم سد امیرکبیر به بهره برداری رسید تا از ورود آلودگی‌ها به دریاچه این سد جلوگیری شود، مجری طرح جلوگیری از آلودگی‌های آب تهران می‌گوید: در صورتی که عملکرد این فنس‌بوم مورد تایید باشد در دیگر دریاچه‌های سد سطح کشور نیز نصب می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، مجری طرح جلوگیری از آلودگی‌های آب شرب اظهار کرد:‌ برای اولین بار است است که این سازه در سطح دریاچه سدی در کشور نصب می‌شود و مانع ورود زباله به دریاچه می شود، این فنس‌بوم از ورود آلودگی‌های مواد زائد جامد و مواد نفتی جلوگیری می‌کند.

محسن اسلامی‌زاده با تاکید بر این‌که در صورتی که عملکرد این فنس‌بوم مورد تایید باشد در دیگر دریاچه‌های سد سطح کشور نصب می شود. افزود: این سازه از ورود زباله به دریاچه که موجب آلودگی و ایجاد مناظر نامطلوب می‌شود جلوگیری می‌کند. به خاطر این که مردم زباله ها را از حاشیه رودخانه‌ها جمع نمی کنند زباله به وسیله اولین سیلاب شسته شده و به دریاچه می‌ریزد.

وی با اشاره به سختی های نصب این فنس‌بوم با توجه به فشارهای اقتصادی صورت گرفته اظهار کرد: این سازه از کشور اسپانیا خریداری شده اما به دلیل مشکلات موجود در ایران قطعات مونتاژ شده و با سختی زیاد نصب شده است. گرچه ظاهر این فنس بوم ساده است اما بسیار فنی بوده و ۳۰ سانتی متر آن در آب و ۳۰ سانتی متر بیرون از آب قرار می گیرد.

مدیر طرح جلوگیری از آلودگی‌ آب شرب تهران در مراسم بهره برداری از فنس‌بوم سد امیرکبیر با تاکید بر این‌که سازه نصب شده روی فصل مشترک هوا و آب ایجاد شده است، گفت: با احداث این فنس بوم مانع بخشی از آلودگی‌ها شدیم؛ این فنس بوم عرض دریاچه را پوشش می دهد و هیچ مواد زائدی از رودخانه وارد دریاچه سد امیرکبیر نمی‌شود.

اسلامی‌زاده با بیان این‌که عرض ورودی رودخانه به دریاچه سد ۱۲۰ متر است، گفت: به دلیل تلورانس آب که حدود ۲۰ متر است طول فنس‌بوم را به جای ۱۲۰ متر حدود ۲۵۰ متر درنظر گرفتیم.

اسلامی‌زاده با اشاره به جمع‌آوری مواد زائد از پشت فنس بوم به صورت روزانه گفت: این فنس بوم تا قبل از تغییر و تحولات ارزی با قیمت ۱۴۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان خریداری شده اما اگر برای دریاچه‌های دیگر بخواهیم این فنس‌بوم را تهیه کنیم باید بیش از دو برابر هزینه شود. وی همچنین با اشاره به این که این فنس بوم با شرایط جوی منطقه سازگار بوده اظهار کرد: تا ۱۰ سال شرکت سازنده مشکلات را رفع می‌کند و پس از آن نیز عمر فنس بوم تمام شده است.

مسوول آزمایشگاه آب تهران با اشاره به این‌که افزایش باکتری‌ها مشکلات عدیده‌ای برای سد ایجاد می کند واین فنس بوم به کاهش باکتری‌ها کمک می‌کند،همچنین تاکید کرد: میزان نیترات آب دو میلی گرم در لیتر است درحالی که تا ۱۵ میلی گرم در رنج استاندارد محاسبه می‌شود.

مجری طرح جلوگیری از آلودگی‌های آب شرب با تاکید بر اهمیت نصب این سازه گفت: این فنس‌بوم از آلودگی‌های نفتی، زباله و مواد زائد جامد، خار و خاشاک و درخت و تنه درخت جلوگیری می‌کند. با توجه به استفاده این فنس‌بوم در دریای جنوب برای جلوگیری از آلودگی نفتی، هنوز عملکرد آن در سطح دریاچه سد سنجیده نشده و این اولین بار است که چنین کاری صورت می‌گیرد. شش ماه دیگر عملکرد را می‌سنجیم و اگر مناسب بود برای دیگر دریاچه‌های سد نیز به کار می بریم.

وی با اشاره به نصب این فنس‌بوم در طول چهار ماه اظهار کرد: ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است و اندازه این فنس‌بوم ۳۰۰ متر است.

 

    نظرات