بزرگترین طرح انتقال آب کشور و لزوم توجه به کم‌آبی روستا‌های مبدا

بزرگترین طرح انتقال آب کشور و لزوم توجه به کم‌آبی روستا‌های مبدا

http://www.bananews.ir/طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود یکی از پروژه‌های بزرگی است که تمام سازه‌های آبی را در بر می‌گیرد. با اجرای این طرح قرار است به ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستا آبرسانی شود و کیفیت آب شرب بهبود یابد، اما در کنار تمام این مزایا باید توجه داشت که برخی روستاهای استان لرستان در جریان اجرای این پروژه با کم آبی مواجه شده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از اهالی منطقه، هنگام افتتاح تونل قطعه یک طرح اظهار کرد: این طرح عالی است، اما آب بیش از ۱۰ روستا تمام شده است. لطفا در نظر بگیرید که همانطور که مردم قم با بهره‌مندی از آب از حالت کویری درمی‌آیند، با انتقال آب ما به کویر تبدیل نشویم؛ جوان‌های اینجا کشاورز هستند، یک کاری کنید که بیکار نشوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان نیز در این باره با تاکید بر اینکه پس از اجرای طرح، ۲۶ روستا کم‌آب شده‌اند، گفت: یک روستا به نام «عسگران» تخلیه شده است. در حال حاضر چاه احداث می‌کنیم و با کف‌شکنی تلاش در احیای آنها داریم.

علیرضا کاکاوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تامین آب منطقه از طریق تانکرها گفت:در مواقع ضروری آب را با تانکر به محل می‌رسانیم.

وی درباره شرایط بهبود وضعیت نیز اظهار کرد: بهبود وضعیت موجود، بستگی به شرایط جوی دارد، اگر وضع بارندگی خوب شود و از خشکسالی رها شویم، انشاءالله مشکل حل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان با تاکید بر اینکه در تامین آب شرب و کشاورزی دچار مشکل شدیم، خواستار شد ۲۰ میلیون مترمکعب از آب تونل به لرستان داده شود تا مشکل حل شود.

وی ادامه داد: گرچه در حال حاضر کار کارشناسی انجام شده و تا پایان سال چند چاه احداث می‌شود، اما اگر ۲۰ میلیون مترمکعب آب تخصیص یابد، مشکل روستاها از جمله مشکل روستای عسگران را هم می‌توانیم حل کنیم.

    نظرات