چمران: رییس‌جمهور در زمان تصدی شهرداری مخالف جدایی ری بود

چمران: رییس‌جمهور در زمان تصدی شهرداری مخالف جدایی ری بود

http://www.bananews.ir/رییس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به افرادی که مدعی درآمد زیاد برای شهر ری از طریق این منطقه هستند، گفت: بهتر است، این افراد به کهریزک هم نگاه کنند و این سوال مطرح است که چرا به این منطقه کمک نمی‌کنند و کهریزک تاکنون بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان کمکی دریافت نکرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی چمران در مراسم افتتاحیه همزمان ۹۷ طرح شهرداری تهران در منطقه ۲۰ با اشاره به آغاز بهره‌برداری از این تعداد پروژه اظهار کرد: ری موجب افتخار و قبله ماست و هم‌اکنون جزو شهر یکپارچه تهران است و همانند یک عضو یک بدن نیز باید کار خودش را دنبال کند.

وی با اشاره ایام هفته دفاع مقدس اظهار کرد: در زمان جنگ تحمیلی عده‌ای از دشمنان از جمله صدام، امریکا، رژیم صهیونیستی و ... تلاش کردند جامعه ایرانی را تکه تکه کنند و یک انشقاق جغرافیایی در کشور بوجود بیاورند که نتوانستند.

وی تغییر نقشه خوزستان در زمان جنگ تحمیلی و احتساب آن در خاک عربستان، تغییر نام برخی از شهرها به عربی و ... را از جمله این موارد دشمنی برشمرد و گفت: دشمنان حتی نقشه‌های جعلی از خاک انشقاق شده کشور را در کتب مدارس منتشر کرده‌اند اما به یمن الهی و برکت خون شهدا چنین توطئه‌ای که از سوی صدام، آمریکا، انگلیس و دشمنان مطرح شده بود ناکام ماند و ایران عزیز ما یکپارچه ماند.

چمران با اشاره به مضمون آیه «واعتصموا به حبل الله جمیعا ولا تفرقوا» خاطرنشان کرد: باید نعمت یکپارچگی در کل کشور را یادآوری کنیم اما باید توجه داشته باشیم که دشمنانی که در تجزیه جغرافیایی کشورمان ناکام ماندند امروز به تجزیه فرهنگی روی آوردند و جنگ بزرگی را با ما آغاز کردند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با تجزیه فرهنگی، تجزیه جغرافیایی خود به خود به وجود خواهد آمد، اظهار کرد: ما نباید این تجربه را در شهرسازی خودمان نیز تکرار کنیم.

چمران با بیان اینکه قصد ندارد تحقیقاتی که پیرامون شهرسازی در کشور انجام شده است را ارائه دهد، گفت: شهر مانند یک بدن است که تمام اعضای آن باید مرتبط با یکدیگر کار کنند و قطعا اگر یک تکه‌ای از بدن جدا شود در آن مشکل ایجاد خواهد شد.

به گفته چمران یکی از اساسی‌ترین مباحثی که امروزه در شهرسازی مطرح می‌شود این است که شهرهای کوچک و نزدیک به هم یکپارچه شوند و با یک قانون واحد آنرا اداره کنند و اگر یک قانون در هدایت و مقررات یک شهر حاکم باشد بهتر است. اجرای چنین امری به مراتب بهتر از زمانی است که به شیوه ملوک الطوایفی هر کس قوانین خودش را اجرا کند.

به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران حتی در کشورهای فدرال نظیر ایالت متحده نیز اگرچه ایالت‌ها قوانین مختلفی دارند اما در مجموع یک قانون واحد آنها را اداره می‌کند.

چمران با اشاره به دیدار چندی پیش خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ در این جلسه اظهاراتی مطرح شد که بنده فرصت نکردم در آنجا جواب بدهم اما یکی از این مباحث این بود که یکی از نمایندگان گفتند در شهری مانند پاریس شهرداری‌های کوچک وجود دارد. در جواب این فرد باید بگویم ما نیز در تهران ۲۲ شهرداری داریم اما شورا و شهرداری نیز وجود دارد تا سیاستگذاری‌های کلی در این زمینه را انجام دهیم.

به گفته وی در شهرهایی نظیر پاریس، لندن و سایر شهرهای بزرگ نیز این قانون حاکم است و یک شهردار بزرگ این شهرها را اداره می‌کند.

چمران چنین روشی را راه و روش بهتری برای اداره یک شهر برشمرد و گفت:‌ وجود این پیوستگی علاوه بر اینکه از نظر سیاسی، اجتماعی و غیره به ما کمک می‌کند باعث می‌شود که شهر با یک قانون مدیریت کلی اداره شود نه اینکه شهری شمال و جنوب و شرق و غرب نداشته باشد.

وی همچنین ضمن انتقاد تلویحی از برخی اظهاراتی که تحت عنوان گفته‌های کارشناسی مطرح می‌شود، گفت:‌ اینکه ما کارشناسی کنیم و نظر علمی خود را بگوییم یک اصل است اما اینکه بیاییم نظر شخصی خودمان را بگوئیم و مثلا قرآن را باز کنم و فقط «کلوا واشربوا» را بخوانیم و از «ولا تسرفوا» بگذرم این سخن کارشناسانه نیست بلکه باید یک دانشمند مسلط به امور در این مباحث اظهار نظر کند.

وی با بیان اینکه در بحث شهرسازی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های تخصصی مختلفی وجود دارد که باید به حرف آنان توجه کرد، گفت: گاهی وقت‌ها اقداماتی انجام می‌دهیم و مانند این است که فردی برای رفع مشکلی شرعی به مجتهد مراجعه نکند و مشکلش را خودش رفع کند.

چمران اضافه کرد: تمام ما در کشور دوست و برادریم و همه به هم احترام می‌گذاریم و واجب است که همه ما به ریسمان الهی چنگ بزنیم و جدا نشویم چرا که این جدا شدن‌ها به کشور آسیب می‌زند.

ری موجب فخر تهران است

رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری را موجب فخر تهران دانست و گفت: در کنار شهر ری بود که تهران رشد کرد و امروز نیز این دو شهر با هم یکی شده‌اند.

به گفته وی ما در برنامه‌هایمان پیش بینی کردیم که شهر تهران یکی است و تمام درآمدهای آن جمع شده و در صندوقی به میزانی که لازم است صرف می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: برنامه‌ریزی‌های ما بر این اساس نیست که در منطقه‌‌ای از تهران که درآمدش بیشتر باشد هزینه بیشتری کنیم و در جایی که کمتر است هزینه کمتری صرف کنیم چرا که همانطور که قلب به تناسب به همه جای بدن خون می‌رساند در اداره یک شهر نیز باید هزینه‌ها را به تناسب صرف کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بحث عدالت اجتماعی خاطرنشان کرد: عدالت اجتماعی حکم می‌کند که هزینه‌های شهرداری در هر جایی که لازم است صرف شود و برای ما بحث درآمد کم و زیاد مطرح نیست که این یکی از افتخارات ماست.

وی ادامه داد: آن کسانی که معتقدند درآمد ری زیاد است به کهریزک هم نگاه کنند و چرا به این منطقه کمکی نمی‌کنند. آیا مجموع کمک آنان به این منطقه از ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر شده است.

وی با طرح این سوال که آیا دولت بودجه‌ای برای کمک به شهرداری در نظر گرفته گفت: شهرداری‌ها با مالیات و درآمدهای خودشان اداره می‌شوند و در ردیف کمک به شهرداری‌ها نیز مقدار این کمک بر اساس جمعیتشان به آنان تعلق می‌گیرد و دولت مانند فرمانداریها که بودجه‌ای اختصاصی دارند بودجه‌ای را برای شهرداری پیش بینی نمی‌کند.

به گفته وی در قانون مصوب سال ۶۱ مجلس شورای اسلامی بنا شده که شهرداری‌ها مستقل باشند و از محل درآمدهای خودشان خرج کنند.

عده‌ای فقط حرف تخصیص بودجه از سوی دولت به شهرها را می‌زنند و به حرفشان عمل نمی‌کنند

انتقاد از اظهارات مطرح شده پیرامون کمک میلیاردی به ری

به گفته وی در مواقعی که رییس جمهور یا استاندار به شهرها یا مناطقی می‌رود و به مردم آن منطقه کمک کرده و یا بودجه‌ای را اختصاص می‌دهد این یک کمک پایدار و بودجه دائم برای شهر نیست و بودجه دائم یک شهر آن منبع درآمدی است که از سوی شهرداری تامین می‌شود. البته در برخی مواقع هم عده‌ای فقط حرف تخصیص بودجه از سوی دولت به شهرها را می‌زنند و به حرفشان عمل نمی‌کنند.

چمران با اشاره به اظهاراتی که پیرامون اختصاص کمک هزار میلیارد تومانی به ری مطرح می‌شود، گفت: این هزینه را از کجا تامین می‌کنند، به چه شکلی توزیع می‌کنند، این مبلغ هزینه لازم برای یک استانداری است و اگر این هزار میلیارد تومان را در جاده سازی تهران شمال هزینه می‌کردند تا الان نیمی از آن تمام شده بود.

وی ادامه داد: زمانی که این اظهارات مطرح شد و سخن از چنین کمک‌هایی به میان آمد ما گفتیم که دوستان به شورا بیایند تا بررسی کنیم که این هزینه‌ها چگونه است.

چمران با بیان اینکه از سال ۸۲ به بعد در شهرداری و شورای شهر حسابرسی می شود گفت: ما از این سال به بعد بودجه و هزینه‌های سالانه‌مان را به وزارت کشور، مجلس و همچنین در سایتمان قرار می‌دهیم تا مردم ببینند و از ریز مخارج ما باخبر شوند.

وی با رد این ادعا که ری ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد و شهرداری آن را صرف ساخت و ساز در تهران می‌کند، تصریح کرد: ما معتقدیم که چنین چیزی نیست و اتفاقا برعکس است.

چمران با اشاره به مبارزاتش از زمان نخست وزیری دکتر مصدق تا ایام پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به خاطر برادر شهیدم در بین مردم جایگاهی دارم و حتی نمی‌توانم ۱۰ قدم در خیابان راه بروم بدون اینکه عده‌ای با من سلام و احوالپرسی نکنند. ما بین مردم و کارگزاران جای خود را باز کرده‌ایم و دیگر نیازی نیست اظهاراتی مطرح کنیم که به واسطه آن مردم را به نفع خودمان تحریک کنیم.

هویت یک شهر به جدایی و دیوارکشی نیست

ری را از کدام کوچه و خیابان باید از تهران جدا کرد؟

تماس‌های زیادی در خصوص انتقاد از طرح جدایی ری از تهران با ما برقرار می‌شود

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه هویت یک شهر به جدایی و دیوارکشی در آن نیست اظهار کرد:‌ هویت به آبادانی است نه اینکه برویم و شهرهای خودمان را جدا کنیم.

چمران اضافه کرد:‌ البته باید هویت بالای ری را در کنار تهران که امروزه یک شهر بزرگ هستند ارج نهاد اما این ارج نهادن به این معنی نیست که مانند دیوار برلین اطراف ری را دیوار بکشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر فرض که دیوار هم کشیده شد اما این دیوار را از کجا باید کشید و ری را از کدام کوچه و خیابان باید از تهران جدا کرد؟

وی ابراز عقیده کرد: هیچ یک از ساکنان منطقه ۲۰ نمی‌پسندد که شهری با نامی جز تهران در شناسنامه‌شان ثبت شود. از سوی دیگر تماس‌های زیادی در خصوص انتقاد از طرح جدایی ری از تهران با ما برقرار می‌شود.

چمران با اشاره به یکی از این تماس‌ها که از منطقه سعیدآباد شهر ری برقرار شده بود، تصریح کرد: از این شهر با ما تماس گرفتند و به ما گفتند ما را بیخود جدا کردند و این جدایی سبب بدبختی ما شد.

ری را ول کنید و به وضعیت چهاردانگه و شهرقدس بچسبید

چمران خطاب به کسانی که بر جدایی ری از تهران اصرار دارند، گفت: ری را ول کنید و به چهاردانگه و شهرقدس بچسبید.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سفری که چندی پیش به چهاردانگه داشته است اظهار کرد:‌ در این شهر ۴۰ هزار نفری تنها ۸ میلیارد تومان درآمد وجود دارد و بسیاری از مسئولان آن در صحبت‌هایی که با ما داشتند خواستار بازگشت چهاردانگه به شهرداری تهران بودند.

وی با بیان اینکه نتایجی که در جدایی چهاردانگه و شهرقدس از تهران ایجاد شد، یک تجربه است، گفت:‌ عقل حکم می‌کند که از این تجربه‌ها درس بگیریم.

ماجرای انتقال چمران به بیمارستان پس از جلسه با نمایندگان مجلس در خصوص جدایی ری

وی با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده در مجلس شورای اسلامی پیرامون جدایی ری از تهران خاطرنشان کرد: شخصا انتظار نداشتم که در خانه مردم صحبت‌هایی مطرح شود که واقعیت ندارد و من بعد از آن جلسه بیمار و به بیمارستان منتقل شدم که هنوز هم از آن بیماری درد می‌کشم.

چمران با بیان اینکه درد من به خاطر مردم است گفت: ‌خود من که مشکلی ندارم و به هر جا بروم به بهترین وجه زندگی می‌کنم اما گاهی نامه‌هایی برایمان می‌آید و تماس‌هایی با ما برقرار می‌شود که مجبور می‌شود گریه کنم.

پس از جدایی شهرقدس فقط عده‌ای گردن کلفت شدند و زندگی مردم هم تغییری نکرد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پس از جدایی شهر قدس نیز زمین‌های زراعی و فضای سبز تقسیم شده‌اند و در آن‌ها سوله‌های بزرگی ساخته شد گفت:‌ از فروش این سوله‌ها فقط عده‌ای گردن کلفت شدند اما وضعیت مردم تغییری نکرد به طوری که آنان نیز خواستار بازگشت به شهر تهران هستند.

طبق گزارش چمران در حال حاضر شهرداری تهران سعی کرده تا حد زیادی زمین‌های زراعی در اطراف شهر ری را حفظ کند.

وی با بیان اینکه با جدایی ری از تهران نیز ممکن است زمین‌های زراعی به سوله و کارخانه تبدیل شوند گفت: در این صورت زمین‌ها و سوله‌ها افزایش قیمت پیدا می‌کنند و گردن عده‌ای با فروش آنها کلفت می‌شود و حاصل آن برای مردم ری دود و آلودگی‌های ناشی از این کارخانه‌هاست.

ری ستون فقرات طرح جامع تهران است

وی با اشاره به طرح جامع شهر تهران نیز گفت:‌ تهران شهری به هم پیوسته است و ما در این طرح شهرری، بازار تهران و تجریش را به عنوان ستون فقرات شهر در نظر گرفتیم و بر اساس آن طرح تفصیلی را تهیه کردیم.

رییس جمهور در زمان تصدی شهرداری با جدایی ری مخالف بود

چمران با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با مسئولان گفت: سه جلسه نیز در حضور آقای احمدی نژاد و تعدادی از وزرا برگزار شد و ما جزئیات طرح جامع را به ایشان اعلام کردیم.

چمران عنوان کرد: در زمانی که آقای احمدی نژاد شهردار تهران بود وی نیز با جدایی ری از تهران مخالف بوده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح تفصیلی شهر تهران و انتشار آن بر روی سایت اینترنتی خاطرنشان کرد:‌ با این شیوه تصمیم گرفتیم که دیگر در اجرای طرح تفصیلی تصمیم فردی نباشد و اگر هم شهرداری تخلف کرد، تخلف وی در سامانه ثبت شده و ما در جریان آن قرار گرفته و با وی برخورد خواهیم کرد.

آیا خدمات شهری قابل تفکیک است؟

چمران با طرح این پرسش که آیا خدمات شهری که در ری وجود دارد را می‌توان تفکیک کرد؟ گفت: مگر می‌شود تاکسی، اتوبوس و ... را تفکیک کرد.

وی همچنین با انتقاد از آن دسته از افرادی که از روی احساس معتقدند که جدایی ری از تهران خوب است و سبب استقلال شهر می‌شود گفت: استان شدن با شهرداری مستقل پیدا کردن تفاوت دارد که به عنوان مثال شهر چهاردانگه تنها برای ۴۰ هزار نفر از جمعیتش عوارض می‌گیرد اما تهران برای ۸ میلیون نفر عوارض دریافت می‌کند و طبیعی است که عوارض در نظر گرفته برای ۸ میلیون نفر را بهتر می‌توان هزینه کرد.

در آینده معایب طرح جدایی ری از تهران برای همگان مشخص خواهد شد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تجربیاتی که از جداسازی شهرهای مختلف از تهران ایجاد شده، اظهار کرد: در آینده معایب این طرح برای همگان مشخص خواهد شد.

چمران با بیان اینکه پیرامون جدایی ری از تهران تعصب خاصی ندارم گفت: امروز نیز از حضرت عبدالعظیم (ع) خواستم که هرآنچه که به مصلحت مردم و ملت ماست به آنان تعلق گیرد و خداوند همان را رقم بزند.

این سخنان چمران که با تکبیر حضار همراه بود واکنش وی پیرامون شعار مرگ بر اسرائیل را نیز به همراه داشت و وی با تاکید بر اینکه مرگ بر اسرائیل را باید محکمتر گفت، اظهار کرد: اسرائیل جرثومه فساد است که باید از صحنه خاورمیانه محو شود.

وی رژیم صهیونیستی را یکی از محورهای تفرقه و تشتت در منطقه برشمرد و گفت:‌ ببینید اسرائیل چگونه برای انشقاق کشورهای اسلامی کمر همت بسته که انشالله این آرزو را به گور خواهد بود.

چمران در پایان این نشست با تاکید بر اینکه ما به خدا دل بسته‌ایم و به هیچ موجودی جز او دل نخواهیم بست سخنانش را با مناجاتی از برادر شهیدش مصطفی چمران به پایان برد.

در این مراسم از ۹۷ پروژه مختلف در شهر تهران با حضور رییس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نماینده مجلس و تعدادی از مسئولان شهری رونمایی شد.

 

    نظرات