اگر کارخانه سیمان تهران فیلتراسیون خود را اصلاح نکند بسته می‌شود

اگر کارخانه سیمان تهران فیلتراسیون خود را اصلاح نکند بسته می‌شود

http://www.bananews.ir/رییس سازمان محیط زیست کشور در حاشیه امضای تفاهم نامه سه جانبه برای ایجاد دانشکده محیط زیست در اصفهان گفت: متوسط کاهش میزان آلایندگی‌های ناشی از گازها در کشور تا پایان سال به پنجاه درصد می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدجواد محمدی‌زاده افزود: سازمان محیط زیست مسئولیت ویژه در کاهش آلایندگی‌های گازهای مخرب از جمله اوزون، منوکسیدکربن و ... دارد و در همه کشور شاهد کاهش میزان آلایندگی‌های ناشی از این گازها در هوا هستیم.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارشات، میزان آلایندگی‌ها در کلانشهر تهران ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که این رقم در اراک به ۷۰ درصد، در اهواز به ۳۳ درصد رسیده است و امیدواریم که بتوانیم میزان آلایندگی هوای اصفهان را نیز کاهش دهیم ضمن آنکه همین گزارش کاهش میزان آلایندگی در مشهد را نیز نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا میزان کاهش آلایندگی هوا را به طور متوسط در کشور به پنجاه درصد برسانیم عنوان کرد با طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران که اجرای آن از سال گذشته آغاز شده این روند ادامه دارد و باید برای سالهای آینده نیز اجرای آن استمرار پیدا کند.

محمدی‌زاده تصریح کرد: بهبود فراورده‌های سوختی،‌ ارتقای سطح صنعت خودرو و اصلاحات مهندسی معابر و حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوای تهران صورت گرفته است تا شهروندان از نگرانی خارج شوند.

وی گفت: یکی از منابع آلاینده هوا بحث ریزگردهاست که کاهش آن به اندازه کاهش آلودگی‌های ناشی از گازها نخواهد بود چرا که علت اصلی بروز این ریزگردها در خارج از کشور است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای مقابله با ریزگردها اقداماتی در داخل کشور و همزمان در خارج کشور در دست اقدام است، عنوان کرد: قطعا در بخش مقابله با ریزگردها نمی‌توانیم به کاهش ۵۰ درصدی برسیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارخانه سیمان تهران همچنان به آلایندگی خود ادامه می‌دهد، آیا نمی‌خواهید از فعالیت این کارخانه جلوگیری کنید؟ پاسخ داد: ساماندهی صنایع در طرح جامع کاهش آلودگی هوا این موضوع در دستورکار قرار گرفته است از سوی دیگر به تعدادی از کارخانه‌های آلاینده برای رفع نقص مهلت داده شده و تعدادی نیز بسته شده‌اند.

وی ادامه داد: درباره پرونده مربوط به تهران حضور ذهن ندارم اما در خصوص کارخانه سیمان آبیک مطلع هستم که خط یک آن بسته شده تا رفع نقص شود که حدود دو ماهی است مجدد راه اندازی شده همچنین تعدادی از کارخانه‌های سیمان کشور وضعیت مشابهی دارند ضمن آنکه کارخانه سیمان تهران نیز جزو کارخانه‌هایی است که باید استاندارد پایه عنوان شده را رعایت کند و پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

رییس سازمان محیط زیست درباره اینکه آیا این سازمان قرار است از ادامه فعالیت این کارخانه به علت آلودگی زیاد آن جلوگیری کند، گفت: قطعا و بنا داریم که با این کارخانه برخوردهای لازم را انجام دهیم.

وی افزود: در توافقی که با مدیر این کارخانه صورت گرفته اگر قرار است واحدهای آن منتقل شود چرا که در قطب جمعیتی به مصلحت شهروندان نیست و باید به نقطه دیگری منتقل شود. همچنین اگر الزامی برای انتقال وجود نداشته باشد باید سیستم فیلتراسیون خود را به گونه‌ای اصلاح کند که مضر نباشد و چنانچه رعایت نکند بر اساس قانون با این واحد صنعتی برخورد شده و بسته می‌شود.

محمدی‌زاده گفت: مهلت لازم هم برای فرایند اصلاح فیلتراسیون این کارخانه داده شده است.

 

    نظرات