تحول سیستان و بلوچستان با ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان - مشهد

تحول سیستان و بلوچستان با ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان - مشهد

http://www.bananews.ir/مدیر کل راه آهن جنوب شرق گفت: سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور با احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان - مشهد متحول خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدمصطفی داودی طول این پروژه را تا ایستگاه کالشور در استان خراسان رضوی ۱۳۳۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: برای سال نخست اجرای این طرح ۸۰ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی با اشاره به اهمیت چابهار به عنوان یکی از مهمترین بنادر دنیا، افزود: با توجه به زیرساخت‌های موجود، راه‌آهن نقش مهمی در توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم سیستان و بلوچستان و استان‌های مجاور این خط راه‌آهن خواهد داشت.

به گفته وی با اجرای پروژه راه‌آهن چابهارـ زاهدان ـ مشهد، ۳۰۰۰ شغل به صورت مستقیم و ۱۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به این که عبور خط‌ آهن، ضمن ایجاد روابط اجتماعی در عرصه‌های اقتصادی می‌تواند باعث رقابت بین صنایع معدنی شود؛ گفت: با راه‌اندازی قطار ترانزیتی و اتصال آن به آسیای مرکزی، اقتصاد این منطقه و شرق کشور رونق می‌گیرد.

داودی افزود: با توجه به همجواری سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان، راه‌آهن می‌تواند بزرگترین فرصت شغلی را برای مردم استان ایجاد کند.

وی با اشاره به این که ظرفیت بندر چابهار ۶ میلیون تن برآورد شده است، گفت: این ممکن نمی‌شود مگر این که خط راه‌آهن منطقه برقرار شود.

وی افزود: سالانه ۳۰ میلیون تن کالا از سوی کشورهای مختلف به سمت آسیای مرکزی ترانزیت می‌شود ولی به علت این که چابهار به آسیای مرکزی متصل نیست، این کشورها به ویژه هندوستان کالاهای خود را از طریق دریای مدیترانه حمل می‌کنند که بین ۴۵ تا ۷۰ روز طول خواهد کشید تا به مقصد برسد. حال آن که با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار، زاهدان و پیوستن آن به شبکه سراسری این مدت به ۷ تا ۱۰ روز کاهش خواهد یافت و در تجارت امروزی این اختلاف زمان خیلی اهمیت دارد و به همین دلیل، بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی تلاش دارند که راه‌آهن چابهار هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق درباره قطار مسافربری گفت: حرکت قطار مسافربری زاهدان ـ تهران به طور مستقیم برقرار است و روزانه کار جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دهد و علاوه بر آن با وجود واگن‌های ویژه حمل خودرو این مشکل مسافران نیز برطرف شده است.

وی در پایان اعلام کرد: در سفر مدیر کل ساختمان و تاسیسات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به زاهدان ۳۷ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه ایستگاه مسافربری زاهدان اختصاص یافت که این مبلغ برای تکمیل، رفع نقایص، توسعه و تجهیز ایستگاه مسافری راه‌آهن زاهدان پس از ابلاغ اعتبار هزینه خواهد شد.

 

    نظرات