پیشرفت ایران در اقیانوس‏شناسی توجه جهان را به خود جلب کرده است

پیشرفت ایران در اقیانوس‏شناسی توجه جهان را به خود جلب کرده است

http://www.bananews.ir/مشاور دبیر اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس‏شناسی (ioc) یونسکو، با بیان اینکه پیشرفت ایران در اقیانوس‏شناسی توجه جهان را به خود جلب کرده است، ابراز امیدواری کرد: اولین مرکز منطقه ‏ای اقیانوس ‏شناسی جهان در ایران تأسیس شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر اولیونین هدف از سفر خود به ایران را بررسی پیشنهاد تأسیس مرکز منطقه‏ای اقیانوس ‏شناسی غرب آسیا ذکر کرد و گفت: از بین ۸۱ مرکز اقیانوس‏شناسی فعال در کشورهای جهان، هیچ‏یک مرکز منطقه‏ای نیستند و در صورت تأیید این پیشنهاد، این امر نه تنها موفقیتی برای ایران بلکه برای کمیسیون بین دولتی اقیانوسی (ioc) خواهد بود.

وی افزود: در جریان این سفر، اسناد و مدارک لازم برای پوروپوزال ارائه‏شده را تهیه و نهایی می‏کنیم. ضمن آنکه با توجه به موقعیت جغرافیایی، کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس باید حمایت خود را از تأسیس آن به ریاست ioc اعلام کنند و نهایتا پس از تأیید پروپوزال در کنفرانس عمومی، موافقتنامه‏ای بین دولت ایران و یونسکو امضاء خواهد شد.

مشاور دبیر اجرایی ioc با بیان اینکه گزارش خود را درباره امکانات، تجهیزات و همکاری‏های منطقه‏ای مؤسسه ملی اقیانوس‏شناسی به ioc و یونسکو ارائه خواهد کرد، افزود: برآورد مثبتی دراین‏باره دارم.

وی با تأکید بر اینکه ایران از نظر دانش اقیانوسی از کشورهای عربی منطقه جلوتر است، گفت: سال گذشته در بازدیدی که از کویت داشتم، مشاهده کردم این کشور ساختمان‏ها و تجهیزات زیادی را با اعتبار بیش از ۵۰ میلیون دلار برای ایجاد مرکز تحقیقات دریایی منطقه تدارک دیده؛ اما کسی را ندارند که این مرکز را مدیریت و هدایت کند.

وی با بیان اینکه پیشرفت ایران در حوزه اقیانوس‏شناسی توجه جهانی را به خود جلب کرده، گفت تمام تلاش خود را برای اقناع هیأت رئیسه ioc جهت پذیرش پیشنهاد ایران به کار خواهم گرفت.

 

    نظرات