ثبت میلگرد ۱۹۲۲ تومانی در بورس

ثبت میلگرد ۱۹۲۲ تومانی در بورس

http://www.bananews.ir/دیروز در حالی که حجم معاملات بازار آزاد آهن آلات به حداقل رسید و خرید و فروش‌ها در حد پایینی قرار داشت؛ اما در بورس کالا میانگین قیمت میلگرد با رشد همراه شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این روز ۲۲ هزار تن میلگرد فولاد خراسان با قیمت یک هزار و ۸۲۰ تومان عرضه شد که در رقابت در بالاترین قیمت به یک هزار و ۹۲۲ تومان در هر کیلو رسید. میانگین قیمت این کالا یک هزار و ۹۰۸ تومان بود.

البته به دلیل تردید زیاد خریداران بقیه معاملات وارد رقابت نشد؛ به طوری که میلگرد کلاف نطنز با قیمت یک هزار و ۷۳۴ تومان عرضه و یک هزار و ۲۰۰ تن از آن با همین قیمت فروش رفت. پودر آهن قراضه از سوی فولاد آذربایجان با قیمت ۲ هزار تن با قیمت ۱۱۵ تومان عرضه و با همین قیمت معامله شد. ضایعات مقاطع نوردی هم از سوی این شرکت و با قیمت یک هزار و ۲۳ تومان عرضه و پس از رقابت به یک هزار و ۱۵۹ تومان رسید و ۲ هزار تن از آن فروخته شد.

در همین حال دیروز بالاترین قیمت اعلام شده برای میلگرد سایز ۱۸ در بازار آزاد تهران کیلویی ۲ هزار تومان بود و تیرآهن سایز ۱۸ هم ۴۱۵ هزار تومان در هر شاخه فروش رفت.

حجم کم معاملات در پایان هفته

اگرچه نوسان قیمت میلگرد در معاملات دیروز بورس کالا و در مقایسه با قیمت‌های فعلی میلگرد در بازار آزاد کمی بالاتر از حد مورد انتظار و منطقی است، اما آنچه در حال حاضر برای معامله‌گران اهمیت دارد نه قیمت، بلکه حجم معاملات است؛ چرا که در هفته‌های اخیر هم حجم معاملات پایین آمده و هم خریدها در بازار دست به دست می‌شود و بیشتر معاملات به انبارها انتقال پیدا می‌کند و خرید واقعی در بازار دیده نمی‌شود و این معاملات با عدم فروش کالا از سوی خریداران در دو روز اخیر کمتر از قبل هم شده. البته به گفته برخی از تجار دیروز با وجود نبود معاملات زیاد و توقف خرید و فروش‌ها، قیمت میلگرد تا حدودی به افزایش قیمت گرایش نشان داد، اما تیرآهن به دلیل کم بودن حجم معاملات روند نزولی در پیش گرفت. البته به گفته برخی هم اگر دیروز چهارشنبه نبود و یکی از روزهای میانی هفته بود امکان اینکه نوسان قیمت‌ها به خصوص میلگرد بیشتر شود وجود داشت.

عدم اعلام قیمت شمش وارداتی

در همین حال دیروز برخی از تجار از عدم ارائه قیمت شمش به بازار خبر داده و اعلام کردند که عمده معاملات دیروز، ادامه معاملات روزهای قبل بود و پیشنهاد فروش محموله‌های جدید در بازار وجود نداشت.

البته از سوی دیگر برخی نیز معتقدند با در نظر گرفتن افت قیمت شمش در روز سه شنبه، برخی از خریداران از این فرصت استفاده کرده و معاملات خود را که در ابتدای هفته متوقف کرده بودند انجام دادند؛ اما این معاملات بیشتر مربوط به شهرهای دیگر از جمله اصفهان بود و به طور کلی حجم سفارش‌ها برای شهرستان‌ها بیشتر از سفارش‌های تهران بود.

در این میان به گفته معامله‌گران معمولا روزهای چهارشنبه حجم معاملات بازار آهن با کاهش روبه‌رو می‌شود؛ اما در ماه‌های اخیر به دلیل نوسان زیاد بازار، روزهای چهارشنبه معاملات بهتر بود؛ اما نوسان شدید ارز در روزهای اخیر و سردرگمی خریداران دوباره باعث شد تا دیروز بازار کاملا در سکوت باشد.

تاثیرگذاری فروشنده‌ها به حداقل رسید

نوسان بازارها در روزهای اخیر بیش از هر چیز دیگری بر قیمت‌های پیشنهادی بازار تاثیر گذار بود حتی این موضوع از قدرت انحصار هم کم کرد و فروشنده‌هایی که تا دیروز بیشترین تاثیر را در بازار گذاشته و با کاهش و افزایش قیمت‌ها روند بازار را تغییر می‌دادند، دیگر تاثیری بر بازار نداشته و کاملا بی اثر شدند.

در همین حال پیش‌بینی هم برای معامله‌گران سخت شده و به همین دلیل بیشتر فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند موجودی خود را بالا نگه دارند و انبارها را با فروش کالا خالی نکنند.

البته دیروز در چند ساعت معاملاتی که در بازار آهن انجام شد قیمت‌های متناقض زیادی ارائه می‌شد؛ چرا که انتشار ارقام جدید در بازار بسیار کند بود و بیش از آنکه معامله‌ای انجام شود، فقط قیمت‌ها مطرح می‌شد.

با این اوصاف پیش‌بینی معامله‌گران این است که در صورتی که هفته آینده عرضه‌های بورس انجام شود احتمالا تقاضای زیادی وارد بازار خواهد شد اما از سوی دیگر در صورتی که قیمت‌ها در بازارهای وابسته به فولاد، کاهش پیدا کند، امکان اینکه با ریزش شدید قیمت هم مواجه شویم وجود دارد اما با شرایطی که فعلا بازار دارد این تحلیل را کمتر کسی در نظر می‌گیرد.

 

تعادل نبض بازار با راه‌اندازی معاملات آتی فولاد

اردیبهشت‌ماه امسال بود که دبیر انجمن فولاد ایران در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از امکان راه‌اندازی معاملات آتی فولاد در بورس کالا خبر داد که پس از آن کارشناسان از مدیریت قیمت محصولات فولادی از طریق این معاملات خبر دادند.

به گزارش سنا رسول خلیفه سلطان بحثی را در خصوص معاملات فولاد در بورس مطرح کرد که از سال‌ها قبل کارشناسان ارشد بازار سرمایه آن را عنوان می‌کردند.

راه‌اندازی معاملات آتی فولاد برای تعادل هر چه بیشتر قیمت‌های بازار فولاد موضوعی بود که مطرح و کارشناسان بورسی در حال بررسی جوانب انجام این کار در بورس کالا هستند.

مدیر معاملات شرکت کارگزاری حافظ در این باره گفت: راه‌اندازی معاملات آتی فولاد یا حتی سلف موازی فولاد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت بازار آزاد بگذارد و قیمت‌ها را کاملا منطقی کند.

حسین عادل زاده افزود: بحث راه‌اندازی معاملات آتی فولاد از حدود یک سال پیش مطرح شد که کارگزاران نیز از این طرح بورس استقبال کردند و خبرهایی در خصوص موافقت شرکت ذوب آهن نیز برای عرضه محصولاتش در این بازار به گوش رسید اما به نظر می‌رسد تدوین قوانین و آیین نامه‌های این بازار کمی زمان بر است.

وی تصریح کرد: معاملات آتی فولاد در بورس‌های مطرح دنیا در حال انجام است و در بورس ایران نیز دیر یا زود این معاملات آغاز می‌شود.

به گفته عادل زاده، محصولی باید در این معاملات عرضه شود که دارای مخاطب زیاد باشد و هر روز در بورس و بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: راه‌اندازی معاملات آتی یا سلف موازی فولاد، سفته بازی در بازار فولاد را کاهش می‌دهد و قیمت‌ها را از هر زمان دیگری متعادل تر خواهد کرد.

 

 

 

    نظرات