نتیجه عدم رعایت نکات ایمنی در ساخت و ساز،تخریب ۲۰۰ روستا در زلزله‌ای متوسط  است

نتیجه عدم رعایت نکات ایمنی در ساخت و ساز،تخریب ۲۰۰ روستا در زلزله‌ای متوسط است

http://www.bananews.ir/مدیر زمین شناسی مهندسی و مخاطرات زیست محیطی سازمان زمین شناسی با اشاره به این که زمین لرزه اخیر در منطقه اهر، ورزقان و هریس با بزرگی ۶٫۳ در مقیاس امواج درونی زمین جزو زلزله‌های با بزرگی متوسط محسوب می شود، اظهار داشت: معمولا این گونه زمین لرزه ها در دنیا کشته ندارند حتی خسارت هم به بار نمی آورند اما متاسفانه این زلزله در ایران باعث خرابی ۲۰۰ روستا در حد ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر محمد جواد بلورچی که در همایش یک روزه درس هایی از زمین لرزه ارسباران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: تخریب روستاها با یک زلزله متوسط ناشی از رعایت نکردن نکات ایمنی در ساخت و سازهاست. در واقع دراین مناطق زلزله موجب مرگ افراد نشده بلکه ویرانی ساختمان ها موجب مرگ ومیر شده است .

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا در ساخت و سازها ضوابط آیین نامه مقاوم سازی ساختمان های کشور رعایت شود تا با بروز یک زلزله متوسط خرابی زیادی به بار نیاید.

 

بلورچی گفت: خانه های روستاهایی که به صورت صد در صد تخریب شدند، خشتی و گلی بودند ولی اگر این خانه ها با رعایت اصول ایمنی ساخته می شدند هیچگاه تخریب نمی شدند. این موضوع برای تمام روستاهای کشور که دارای بافت خشتی هستند و بازسازی نشده اند، زنگ خطر است و باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

 

وی درباره مشخصات زمین لرزه اهر - ورزقان گفت: مسبب بروز این زلزله، گسل گوشه داغی بود که طول آن ۱۵ کیلومتر و خط های شکستگی های آن بدون جابه جایی ۲۰ کیلومتر است. گسل گوشه داغی که روی کوه گوشه داغی در حد فاصل جاده اهر و ورزقان واقع است، گسلی شرقی - غربی است. در هنگام بروز زلزله دو سمت گسل جابه جا شده و این جابه جایی انرژی تخریب را به زمین های مجاور وارد کرده است.

گفتنی است در همایش یک روزه درس هایی از زمین لرزه ۲۱ مرداد اهر، ورزقان و هریس، دهها نفر از کارشناسان زمین شناسی کشور حضور داشتند.

در این همایش موضوعاتی همچون تغییر شکل پوسته زمین در شمال غربی کشور و نتایج به دست آمده از اندازه گیری های GPS، اهمیت زمین لرزه ورزقان - اهر در برآورد خطر زمین لرزه، فعالیت لرزه خیزی در شمال غرب کشور با تاکید بر زمین لرزه اخیر گستره اهر، مطالعه زلزله اهر- ورزقان بر پایه داده های شتاب نگاری، مکان یابی دوباره خوشه لرزه ای اهر- ورزقان و جنبه های ژئوتکنیکی زمین لرزه ۲۱ مرداد ورزقان مطرح شد.

زمین شناسی زمین لرزه، لرزه نگاری، شتاب نگاری، سازه و مهندسی زلزله، ژئودزی و مدیریت بحران از مهمترین محورهای این همایش بود.

    نظرات