خطر ویلاسازی در مناطق منحصر بفرد سرخدار!

خطر ویلاسازی در مناطق منحصر بفرد سرخدار!

http://www.bananews.ir/مناطق سرخدار افراتخته در زمره یکی از رویشگاههای منحصر به فرد ایران و حتی جهان قرار گرفته است، این درحالیست که ویلا سازی این منطقه را در معرض تهدید قرار داده است.

هرچند که این رویشگاه همانند دیگر مناطق جنگلهای شمال ایران از عوامل تخریب مصون نبوده است ولی شرایط توپوگرافی بسیار ناهموار دامنه های متعدد و پر شیب منطقه سبب شده تا بخشهایی از رویشگاه همواره به صورت نمونه های بکر و دست نخورده طبیعی باقی بمانند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سرخدار متعلق به خانواده Taxaceae بوده که جزو بازماندگان همیشه سبز بدون مجاری رزین است. این گونه در اکثر کشورهای اروپای معتدله تا عرض ۶۳ درجه در شمال و تا استونی و روسیه سفید در شرق ، غرب آسیا جنگلهای قفقاز و هیرکانی و شمال آفریقا گسترش یافته است.

سرخدار در جنگلهای شمال ایران در ارتفاعات، نسبتاً زیاد دیده می شود که غالبا به صورت پراکنده است ولی در بعضی نقاط از جمله جنگلهای قسمت ییلاقی نهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین گل علی آباد کتول به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می شود.

هر چند مسئولان گلستان هرگونه تخریب و دست اندازی در مناطق سرخدار را رد می کنند، اما برخی نمایندگان خطر ویلا سازی را در این مناطق گوشزد کرده اند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس از ویلاسازی در مناطق سرخدار انتقاد کرد.

کاظم جلالی در حاشیه معارفه رئیس جدید دانشگاه آزاد علی آباد کتول در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویلا سازی در مناطق سرخدار گفت: در حالیکه از ویلا سازی در مناطق سرخدار صدا و سخنی به میان نمی آید، برخی ها درباره جاده سنتی و قدیمی علی آباد به شاهرود غوغا سالاری می کنند.

انتقاد از جو سازی درباره جاده علی آباد - شاهرود

جلالی در باره جاده علی آبادکتول به شاهرود گفت: من مدافع اصلی و اولین این جاده بوده و هستم و حتی نیم ساعت از جلسه هیئت دولت در سمنان نیز به آن اختصاص داده شده است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس بیان داشت: استاندار گلستان گزارش نهایی درباره این جاده را به دولت ارسال کرد و منتظر صدور مجوز مرحله نهایی برای اجرا هستیم.

الحاق اراضی پارک ملی گلستان

جلالی درباره واگذاری و الحاق دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان به سمنان گفت: در استان سمنان نوع حفاظت از جنگل به دلیل اینکه میزان کمی را دارا هستیم با مشکلاتی مواجه شده است.

وی اظهار داشت: مسئله اصلی الحاق دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی به سمنان نیست، بلکه بحث اصلی حل مشکلات اساسی مردم برخی روستاهای شاهرود از جمله دشت شاد است.

نامه الحاق اراضی پارک ملی گلستان

جلالی عنوان کرد: منطقه کالبوس به لحاظ جغرافیای سیاسی مربوط به سمنان و از نظر جغرافیای طبیعی در اختیار سمنان است که باید وضع آن ساماندهی شود.

این نماینده مجلس بیان داشت: آنچه متولیان دولتی تصمیم می گیرند ما تابع آن تصمیم هستیم. زمزمه های جدایی و واگذاری بخشی از بزرگترین پارک ملی خاورمیانه و ششمین پارک ملی جهان در گلستان و تجزیه آن سبب نگرانی دوستداران حوزه های محیط زیست در استان شده است.

بر اساس نامه شماره ۲۱۴۱۵/۹۱ مورخه ۱۶ مردادماه ۹۱ دفتر مدیرکل دفتر ریاست سازمان و دبیرخانه شورای عالی محیط زیست مقرر شد که دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان از منطقه حفاظتی خارج و به همان میزان از سایر مناطق به ظرفیت استان اضافه شود.

 

    نظرات